További Külföld cikkek
- Politico: Nemcsak Ukrajna, de Európa is sötétségbe borulhat
- Reisz András: A pokoli dubaji felhőszakadást a természet és az emberi erő közösen okozhatta
- Fondorlatos csellel járulna hozzá Ukrajna győzelméhez a G7-csoport
- Izrael támadást hajtott végre Irán ellen, megállíthatatlannak tűnik a háború
- Orbán Viktor megnyugodhat, nem a mostani csúcs után jön el az Európai Egyesült Államok
A 118 fős legénység egy része alighanem élt még, amikor a hajó a fenékre (körülbelül 110 méter mélyre) süllyedt, de az orosz flotta mentőegységei nem tudtak segíteni, nemzetközi segítséget pedig nem fogadtak el. Az oroszok hetekig kísérleteztek azzal, hogy bejussanak a tengerfenéken heverő, sérült Kurszkba, de ez csak októberben sikerült - norvég búvároknak. A nehézbúvárok megtalálták négy tengerész holttestét, akik feljegyzéseik tanúsága szerint még napokkal a baleset után is életben voltak.
A tragédiát követő országos politikai botrány után az orosz vezetés nem tehette meg, hogy nem emelteti ki a holttesteket, ez azonban máshogyan nem lehetséges, csak ha felszínre hozzák az egész hajót.
Bővebben a balesetről itt olvashatunk.
A több mint száz méter mélyen fekvő hajó kiemelése bonyolult feladat, elsősorban azért, mert a Barents-tengeri körzet nyáron sem túl barátságos vidék, a tenger hideg és hullámos, gyakoriak a viharok. A legnagyobb gondot a huszonnégy atomrakéta, a fel nem robbant torpedók és a két nukleáris reaktor jelenti. Bár utóbbiak elvileg kikapcsoltak a katasztrófa után, egy hajó folyamatosan méri a háttérsugárzást a felszínen.
A művelet első fázisa az orr levágása lesz - a súlyosan megsérült részt a tenger fenekén hagyják, mert csak nehezítené a kiemelést. Tovább bonyolítja a dolgot, ha a vágás útjába kerül egy rosszul rögzített torpedó. A vágást magát egyébként egy speciális, homokkal működtetett szerkezettel végzik - a műszer rendkívül nagy nyomású homok- és vízsugárral metszi át a Kurszk falát. A műveletet a biztonság kedvéért robotok végzik.
Szeptemberben kezdik a felszínre emelni
Augusztus végén vagy szeptember elején azután egy hatalmas uszályról vontatókábeleket erősítenek a tengeralattjáróhoz 26 különböző ponton. Az egyenként 70 centiméter átmérőjű rögzítőpontokat búvárok vágják a hajótestbe. Mire a kiemelést megkezdik - a tervek szerint szeptember közepén -, már sok-sok hajó fogja körülvenni a Kurszkot, részben azért, hogy az esetleges kíváncsiskodókat ne engedje túl közel.
Fél napig tart a kiemelés
Magát a kiemelést hidraulikus emelőrendszerek végzik, amelyek az uszály körül helyezkednek el. 12-15 órába telik majd, míg a Kurszkot a tengerfenékről felemelik, és az uszály aljához erősítik. Ha ez megvan, újabb hat-hét napig tart majd, amíg az uszály megérkezik a murmanszki dokkba. Ekkor hozzák ki a hajóból a holttesteket és az atomfegyvereket.
A kiemelt hajótest vizsgálata természetesen újabb adatokat szolgáltathat majd a baleset okának kiderítéséhez, bár kérdés, hogy az orosz flottának valóban érdeke-e, hogy kiderüljön, valójában mi is okozta a Kurszk tragédiáját.
|