Vilma
-7 °C
4 °C

Gorbacsov az engedetlen tévések mellett

2001.04.04. 15:36
Engedetlenségi tiltakozást tartanak a független orosz tévétársaság, az NTV alkalmazottai. Az újságírók úgy vélik, törvénytelenül választották meg kedden az új vezetőséget, és az az állam érdekeit szolgálná. A tévéseket a Duma Jabloko frakciója és Mihail Gorbacsov is támogatja.
Tiltakozó tömegek
fotó: EPA
Közel négyszáz újságíró, az orosz parlament egyes tagjai, illetve emberjogi aktivisták töltötték az éjszakát Oroszország egyetlen (egyelőre) független tévéadójának, az NTV-nek stúdióiban. A "tüntetők" így próbálták megakadályozni, hogy az új tulajdonos Gazprom az NTV élére új vezetőséget nevezzen ki. A tévében óránként híreket sugároznak, a tévé lógóján ott díszeleg a piros PROTEST felirat.

A bíróság nem segít a Gazpromnak

A Gazprom kedden váltotta le az NTV régi vezetőségét, és egy amerikai befektető bankárt, Borisz Jordant szeretné az NTV vezetősége élére tenni. Az állami tulajdonú Gazprom illegálisnak nyilvánított lépése (sokak szerint a vezetést leváltó NTV-közgyűlés nem volt határozatképes) valójában arra irányul, hogy a legutolsó független orosz tévéadó is állami befolyás alá kerüljön.

Vlagyimir Zsmjacskin, a moszkvai bíróság fő végrehajtója szerint az NTV új vezetősége nem számíthat a fegyveres kommandósok segítségére, semmi "maszkos show" nem lesz, a bíróság részvénytársasági határozatok végrehajtásában nem segédkezik.

Gorbacsov és a Jabloko-frakció támogatja az újságírókat

Mihail Gorbacsov, a tüntetők kiemelkedő támogatója
fotó: EPA
A tévések mellett tüntető parlamenti képviselők a Jabloko-frakció tagjai az állami dumában javasolták az NTV körül kialakult helyzet megvizsgálását, ám a szükséges szavazat hiányában nem tűzték napirendre a kérdést. A tüntetők másik kiemelkedő támogatója, Mihail Gorbacsov, aki találkozási időpontot kért Putyin elnöktől a kérdés megvitatására. Gorbacsov szerint Putyin adminisztrációja félrevezeti őt, manipulálja az információkat.

Az NTV új vezetősége pedig szankciók emlegetésével próbálja "magához édesgetni" jövendőbeli alkalmazottait. A vezetőség ígérete szerint, ha az újságírók nem fejezik be az engedetlenségi akciót, akkor teljes pénzügyi ellenőrzést tartanak, különös tekintettel azokra a hitelekre, melyeket az újságírók ingatlanvásárlás céljából kaptak.

Nemzetközi Sajtóintézet Moszkvára figyel
Mély aggodalmát fejezte ki a világ vezető sajtószerveinek főszerkesztőit és kiadóit tömörítő Nemzetközi Sajtóintézet (IPI) a független orosz NTV tévéállomásnak a Gazprom konszern által történt átvétele miatt. A bécsi székhelyű IPI szerint az egyetlen országosan fogható független orosz tévéadó munkatársai joggal aggódnak amiatt, hogy megmarad-e az adó függetlensége, márpedig az NTV sorsa jelzi, milyen a sajtószabadság helyzete Putyin elnök alatt - mondta szerdán Ömer Oguz, az IPI egyik vezető munkatársa. Kijelentette, hogy az IPI megkülönböztetett figyelemmel kíséri a további fejleményeket, mert az átvétel után nem zárható ki az adó befolyásolása.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!