A Kurszk atom-tengeralattjáró utolsó gyakorlatára 2000 augusztusában ugyanazzal a harci lőszerkészlettel vonult ki, amellyel hat hónappal korábban harci őrjáratozáson vett részt az Északi Sark térségében, - közölte a Vesti.ru szavahihető katonai forrásra hivatkozva. A katonai szakértő véleménye szerint ezzel magyarázható a tengerallatjáró testét szétromboló robbanás ereje. Lehetséges, hogy a személyzet már kinn a tengeren az egyik éles rakétát át akarta szerelni gyakorlóvá. A kockázatos művelet, amelyet kényelmetlen körülmények között kellett végrehajtani a tengerfelszín alatt, kiválthatta az első, feltételezések szerint 100 kg TNT-vel egyenértékű robbanást. A Vesti.ru forrása úgy véli, hogy az ilyen durva biztonsági szabálysértés oka az lehetett, hogy a támaszponton a lőszertároló helyen, ahol a Kurszknak a májusban végetért őrjáratozás után ki kellett volna rakodnia, nem voltak üzemképes emelődaruk. A volt Szovjetunióban a hadászati fegyverek átrakására alkalmas, kerekes darukat készítő gyár, az Isztrián Kft. ma már külföldön, Ukrajnában, Odesszában található. 1998-ban, finanszirozási problémák miatt, az Isztrián Kft. és az orosz kormányzat közötti szállítási szerződést felbontották. 1999-től kezdve Kurojedov tengernagy, az orosz haditengerészeti flotta főparancsnoka, többször emlékeztette a kormányhivatalnokokat erre a problémára, a kérdést az Állami Duma is megvitatta (a Vesti.ru közli az érdekelt felek közötti levélváltás egyes okmányait). Kurojedov 1999 februárjában jelentést küldött Mihajlov honvédelmi miniszternek arról, hogy a haditengerészetnél levő 14 darab 100 tonnás KSz-8362 emelődaruból csupán 3 üzemképes, a 63 darab 40 tonnás KSz-5363 daruból pedig csak 17 használható. A többi daru vagy javításra, vagy selejtítésre szorult. "Ennek következtében az Északi Flottánál a tengeralattjárókon használatos ballisztikus rakéták berakása és kirakása még vészhelyzetben sem hajtható végre" -, állapítja meg a tengernagy jelentése.