Judit
-2 °C
8 °C

Orosz szakértő nyilatkozik a víz alatti videófelvételekről

LENTA.RU
2000.11.24. 08:55

A "Kurszk" atom-tengeralattjáró katasztrófájának helyszínén készített videófelvételeket megtekintette Mihail Volzsenszkij sorhajókapitány, aki annak idején az állami átvevőbizottság tagja volt. A szakértő olyan következtetésre jutott, hogy egy idegen tengeralattjáróval való ütközés nem válthatta ki az orr-rekeszben levő lőszerkészlet detonációját. A műszerek által rögzített második nagy robbanást, a szakértő szerint, a vetőcsőbe szorult torpedó reaktív hajtóművéből kilövellő láng okozhatta. Maga a torpedó viszont a hajótestre mért erős ütés következtében szorulhatott a vetőcsőbe. Volzsenszkij furcsállotta, hogy eddig még senki sem adott magyarázatot arra, hogy a "Dagdiesel" gyár szakértője mit csinált a "Kurszk" fedélzetén, továbbá azt, hogy miért tétlenkedett több órán át a "Nagy Péter" nehézcirkáló, amely aktív hidrolokációs felszerelésével megtalálhatta az elsüllyedt "Kurszkot", de azt az idegen tengeralattjárót, amellyel állítólag üsszeütközött, nem vette észre. "Ha ott több tengeralattjáró volt, akkor azokat fel is fedezte volna", - állítja a szakértő. Ugyanakkor, Mihail Volzsenszkij valószínűnek tartja az idegen hajóval történt korábbi ütközést. Makettekkel bemutatta a nézőknek, hogy egy másik tengeralattjáró kormánylapátja úgy súrolhatta a "Kurszk" orr-részét, hogy közben erősen deformálta a torpedó-vetőcsöveket. Maga az idegen tengeralattjáró az ilyen ütéstől gyakorlatilag nem sérült volna. Az NTV tévéhíradóban a "Kurszk" nemzetközi alapítvány holland szakértői, akik szintén megtekintették a videófelvételeket, olyan következtetésre jutottak, hogy nem célszerű a tengeralattjárót egészében kiemelni. Villem van Ekelen, volt holland honvédelmi miniszter, a "Kurszk" nemzetközi alapítvány társelnöke, sajtókonferencián kijelentette: "Úgy tűnik, a teljes tengeralatjárót nagyon bonyolult lenne kiemelni. Van azonban egy lehetőség, amit alaposan meg kell vizsgálni - levágni a "Kurszk" hajóorrát. A felvételek azt mutatják, hogy azon hatalmas lyukak tátonganak. Az orr-részt meghagynánk az orosz katonáknak, a reaktort viszont kiemelnénk". Különböző szponzorok közreműködésével a nemzetközi alapítvány vállalja az elsüllyedt orosz tengeralattjáró kiemelésével kapcsolatban jelentkező költségek 50 %-át.