Gábor, Karina, Ders
8 °C
20 °C

A Kreml független médiát vásárolt

2001.02.06. 12:16
Az orosz állam bevásárolta magát az ORT magántelevízióba, miután Borisz Berezovszkij volt képviselő eladta 49 százalékos részesedését. A másik sajtómágnás, Vlagyimir Guszinszkij, a független NTV részesedéseit külföldön szeretné értékesíteni, így megakadályozná, hogy az állami kézbe jusson.
Közvetítőn keresztül vásárolta meg a független ORT magántelevízió 49 százalékos részesedését az orosz állam, miután Borisz Berezovszkij orosz médiacézár eladásra kínálta részesedését. A gazdasági élettel foglalkozó Kommersant és a Vedomosti napilapok értesülései szerint Roman Abramovics - Oroszország legnagyobb olajcégének, a Sibneftnek tulajdonosa - nem magának, hanem az államnak vásárolta meg a többségi részvényt. A Kreml képviselői nem kommentálták a napilapok értesüléseit.

Borisz Berezovszkij
49%-os részesedésétől vált meg
Az ORT-t gyakorlatilag az állam ellenőrzi

A Berezovszkij által kinevezett ORT igazgató, Igor Shabduraszulov a CNN-nek azt nyilatkozta, hogy a kormány máris a tévétanács öt tagját - magát is beleértve - kormányzati emberekkel cseréltek fel. Az új részvénycsere következtében a tévé tanácsának mind a 11 tagját a többségi tulajdonos - az orosz állam - fogja kinevezni. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ezentúl az állam ellenőrzi az ORT-t - mondta Shabduraszulov.

A Spanyolországban tartózkodó másik sajtómágnás, Vlagyimir Guszinszkij hétfői kijelentései szerint a független NTV-beli részesedését külföldön szeretné értékesíteni, így próbálja azt megakadályozni, hogy Oroszország legnagyobb külföldi tévéhálózata az állam kezébe kerüljön.

Putyin harca az orosz média ellen

A Putyin-vezetés nem nézi jó szemmel a független orosz média fejlődését és annak kormányt bíráló álláspontját. Berezovszijt csalással vádolták, mondván, hogy az Aeroflotból óriási összegeket mosott át svájci cégeibe. Berezovszkij számlaadatait a svájci hatóságok nemrég átadták orosz kollégáiknak, miközben az üzletember ártatlanságát hangoztatja, sőt képviselői helyéről is lemondott, elvesztve így mentelmi jogát.

A Gusinszkij birtokolta Media-Mosztot 2000. május elején foglalták el a kommandósok, akik a biztonsági emberek lefogása után házkutatást tartottak. Később Guszinszkij előzetes letartóztatásba került, de a nagy nemzetközi visszhang miatt pár nap múlva kiengedték. Júliusban megszüntették az eljárást a sajtómágnás ellen, aki később külföldre távozott. Jelenleg Spanyolországban tartózkodik, ahol házi őrizetben várja, hogy döntsenek Oroszországnak való kiadatásáról, ahol csalás vádolják.

Hajóutak

Csodás hajóutak, Olaszország, a Karibi álom, és a Norvég fjordok világa várja!

Választott már utasbiztosítást?

Több mint 50 ajánlat, akár napi 161 Ft-tól!