'Az oroszok a 21. század zsidói, Európa páriái'
További Külföld cikkek
A csak meglehetősen rövid ideig népszerű Gorbacsov és az átalakulással járó illúziók elmúltával nyugaton Oroszországgal kapcsolatban főként az újgazdagok fényűző életéről és a tömeges szegénységről, a maffia bérgyilkosairól, a korrupcióról, a nagy befolyású titkosszolgálatokról és a hadsereg csecsenföldi harcairól lehetett hallani.
Ez a kép igencsak nincs a Kreml ínyére, ezért évről évre hatalmas összegeket áldoz az ország külföldi PR-jára. A Der Spiegel cikke szerint egy nemrégiben indult program ráadásul a kör négyszögesítését tűzte ki célul. A dicső szovjet időket idézve igyekszik megerősíteni az oroszok hazafias érzelmeit, külföldön pedig szeretné pozitívabbá tenni az országról kialakult képet.
Russia Today
„Az oroszok a 21. század zsidói, Európa páriái”– utalt a mostani imázsra Gleb Pavlovszki, a Kreml tanácsadója. Pavlovszkit az ország PR-jának javítására indított „Putyin-projekt” egyik kiagyalójának tartják.
A tanácsadó szerint a kormányzat szeretné megelőzni, hogy az "európai civilizációban" kialakult negatív kép teljesen lerombolja az oroszok hazafias érzelmeit.
A program több lábon áll. December közepétől 30 millió dolláros befektetéssel indult el a Russia Today TV nevű televíziós csatorna, amely angol nyelven sugározza külföldre a kormányzat hivatalos országpropagandáját. Otthon elsősorban az iskolákban és a kaszárnyákban szeretnék megerősíteni a hazafiúi érzelmeket. A kormányzat a központi és a helyi tévéadóktól rendszeres műsorokat vár, amelyek a hazafias nevelést tűzik ki célul, s számít a filmkészítők együttműködésére is.
A nemzeti himnuszt a Vörös Hadsereg egykori parádéin szereplő Alekszandrov Együttes patetikus (és militáns) feldolgozásában olcsó cédéken terjesztik. A program része egy új hazafias szellemű magazin indítása, a hadkötelesek napjának megünneplése, Az erkölcs mint a hazafiasság alapja című konferencia megszervezése és hazaszeretetre nevelő játékok készítése.
Az orosz állam új arculatának megteremtésére 3,5 milliárd forintnak megfelelő összeget költenek. Kutatók becslése szerint ugyanakkor csak Moszkva 100 millió eurót (25 milliárd forintot) fordíthat a haza iránti elkötelezettséget erősítő PR-ra.
Lassú siker
Néhány hónappal ezelőtt az orosz külügyminisztérium egyik vezető munkatársa ennél jóval nagyobbra becsülte a külföldi országimázsra fordított összeget. Egy évtizeden keresztül Oroszország minden évben mintegy 1 milliárd eurót fordított külföldi országimázsra. Ez körülbelül akkora összeg, amekkorát az USA fordít ilyen célra.
Szakértők szerint gyors siker aligha várható: senkinek sem sikerült még egy ország imázsát rövid idő alatt megváltoztatni. A moszkvai marketingspecialista, Alekszander Pankruhin úgy látja: a putyini propagandisták hatéves munkája ellenére egyelőre kevés változott. „Az Egyesült Államokban azt gondolják rólunk, hogy antiszemiták vagyunk és a harmadik világhoz tartozunk, a franciák az orosz maffiától és a társadalmunkban uralkodó káosztól tartanak” – mondta a Spiegelnek.
A tényeket nézve nem lesz könnyű megváltoztatni Oroszország hírnevét külföldön. A vállalkozás szabadságát nézve Oroszország 161 ország közül a 124. helyen áll, a Transparency International korrupciós listáján 36 hellyel lejjebb került és a 126. a sorban (159 országból), s a sajtószabadságot tekintve sem igazán hízelgő a kép: Oroszország a 138. helyen áll.