Gedeon, Johanna
2 °C
21 °C

Rakétavédelmi rendszer az El Al londoni járatain

2004.06.20. 10:49
Az izraeli légitársaság gépeit harci repülőgépeken megszokott rakétavédelemmel látnák el, pedig a kioldott hőgránátok sokak szerint tűzet okozhatnak odalent.
A harci repülőgépeken megszokott rakétavédelemmel látják el már a jövő hónaptól az izraeli El Al légitársaság Londonba közlekedő utasszállító repülőgépeit, mert izraeli biztonsági szakértők a Heathrow repülőteret a magas kockázati kategóriába sorolják - írta a The Sunday Times, amely szerint - jóllehet fenntartásokkal - a British Airways is tanulmányozza hasonló védelmi rendszer felszerelésének lehetőségét.

A vezető vasárnapi brit lap szerint az izraelieket különösen aggasztja, hogy a Heathrow-ra érkező, vagy az onnan felszálló El Al-gépek ellen a feketepiacon könnyen beszerezhető, vállról indítható rakétával követhetnek el terrortámadást.

A Heathrow-t - a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterét - és környékét tavaly februárban a brit hadsereg harckocsikkal megerősített egységei szállták meg több napra, miután a kormány olyan hírszerzési értesülést kapott, hogy az al-Kaida terrorhálózat éppen ilyen fegyverrel készül lelőni ott egy repülőgépet.

A The Sunday Times szerint az izraeli fejlesztésű, Flight Guard nevű rakétavédelmi berendezést már júliustól elkezdik felszerelni az El Al Londonba közlekedő gépeire. Az egyenként több mint 1 millió dollárba kerülő rendszer fő eleme hat radarérzékelő - kettő-kettő a gép orrán, törzsén és hátulján -, amelyek észlelik, ha rakéta közelít a repülőgéphez. Támadás esetén az automatika hőgránátokat bocsát ki, megtévesztendő a hajtómű hőjét követő rakéták érzékelőjét.

A lap szerint a British Airways is tanulmányozza az izraeli védelmi rendszert, bár a legnagyobb brit légitársaság szakértőinek erős fenntartásai vannak. Egy BA-forrás a The Sunday Timesnak azt mondta: kérdéseket vet fel egy ilyen rendszer alkalmazhatósága olyan, sűrűn körbeépített repülőterek légterében, mint a Heathrow.

Szakértők szerint fennáll a veszélye, hogy a rakétaelterelő hőgránátok tüzet okozhatnak lakott területeken, vagy - főleg éjszaka - pánikot kelthetnek, ha téves riasztás miatt a rendszer bekapcsol.

A lap által idézett izraeli fejlesztők szerint azonban a Flight Guardot úgy tervezték, hogy a töltetek 2-3 másodperc alatt kiégnek, és főleg infraenergiát bocsátanak ki, csekély látható fényhatással.

Az amerikai repülésügyi hatóságok mindazonáltal már közölték, hogy az Egyesült Államok légterében az izraeli rendszert tilos használni - írta a The Sunday Times. A brit lap megjegyzi, hogy az amerikai biztonsági szervek 2006-tól tervezik elkezdeni az utasszállító repülőgépek felszerelését rakétaelhárító rendszerekkel, de ezek nem elterelő hőgránátokkal működnének.

Belföldi ajánlatok

Rengeteg gyönyörű helyet talál belföldi ajánlataink között.

Választott már utasbiztosítást?

Több mint 50 ajánlat, akár napi 161 Ft-tól!