Natália
-3 °C
8 °C

A BBC levette a képernyőről Kilroy műsorát

2004.01.09. 20:24
Leállította egyik legnépszerűbb műsorának sugárzását a BBC tévé, miután a műsor vezetője arabellenes kirohanásoktól hemzsegő cikket jelentetett meg egy újságban.
Robert Kilroy-Silk hétköznap délelőttönként, a BBC egyes csatornájának reggeli hírmagazinja után kerül képernyőre Kilroy című műsorával, amelyben nem politikai jellegű aktuális kérdéseket vitat meg stúdióközönséggel. A kötetlen hangvételű beszélgetős program főleg háziasszonyok és idősek körében rendkívül népszerű.

"Az olajon kívül"

Kilroy-Silk a Sunday Express című vasárnapi bulvárlap legutóbbi számában egyebek mellett azt írta, hogy a nyugati civilizáció "az olajon kívül" semmi hasznosat nem köszönhet az araboknak, akik 2001. szeptember 11-én "lemészároltak 3 ezer embert ... és ezt az utcákon táncolva ünnepelték meg".

A BBC-nél szerződéses viszonyban dolgozó, egyébként szabadúszó Kilroy-Silk szerint az arabok "asszonyverő öngyilkos merénylők".

A BBC elhatárolódik

A Brit Muszlim Tanács elnöke, Iqbal Sacranie hivatalos panaszlevelet írt a BBC One intendánsának. Sacranie szerint Kilroy egyenlőségjelet tett "200 millió hétköznapi arab ember" és a szeptember 11-ei merényletek elkövetői közé.

A BBC rövid előzetes vizsgálat után péntek este közölte, hogy hétfőtől az eset részletes kivizsgálásának idejére leveszi a műsorról Kilroy-Silk magas nézettségű programját. A tévé egyben közölte, hogy "a lehető leghatározottabban" elhatárolódik a műsorvezető által leírtaktól.

Az eset politikai síkra terelődött: pénteken a kormányzó Munkáspárt egyik alsóházi képviselője felszólította a BBC-t Kilroy "pozíciójának megfontolására", és határozati javaslatot terjesztett a ház elé, kérve a cikk rasszistának minősítését. A faji megkülönböztetés ellen küzdő brit szervezetek közül több is rendőrségi feljelentést tett.