Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Hamis harctéri riport a Sky Newson

2003.07.18. 08:41
Képernyő előtt tanakodó katonák, egy nagy, piros tűzgomb és levegőbe hasító rakéták. A BBC szerint a Sky News sztárriportere az összevágott képekkel azt a hatást keltette, mintha valóban egy támadás résztvevője lenne. A brit védelmi minisztérium bár ellenőrizte, nem kifogásolta a hamis tudósítást.
Hamis háborús tudósítást közölt az iraki háborúban a Perzsa-öbölben cirkáló HMS Splendid tengeralattjáró fedélzetéről a Sky News - állítja a BBC egy dokumentumfilmje. A vasárnap sugárzásra kerülő Megvívni a háborút című film adatai szerint a többször is az év hírcsatornája címet elnyerő Sky egyik vezető riportere, James Forlong március 31-én összevágott felvételekkel, illusztrációkkal azt a hatást keltette, mintha egy Bagdad ellen irányuló rakétatámadásban venne részt - írja a Népszabadság.

Tűz feliratú, nagy piros gomb

A március 31-i riportban többek között a támadásra felkészülő, a célpontokat képernyő előtt elemző katonákat mutat, a képeken egy ujj is látható, amint megnyom egy piros, "Tűz" feliratú gombot.

A BBC dokumentumfilmje szerint azonban a tengeralattjáró rakétaindító-rendszere teljes egészében komputervezérelt, szó sincs a piros tűzgombhoz hasonló drámai díszletekről. A brit közszolgálati adó szerint kereskedelmi vetélytársa egyszerűen hamis riportot közölt, melyben a katonák "eljátszottak" egy támadást.

A védelmi minisztérium nem kifogásolta

Az eset nem csak a Sky Newst érintheti kellemetlenül. Az udvari tudósítóként is dolgozó Forlong a brit védelmi minisztérium kötelékében utazott Irakba, "harctéri" tudósításait így a katonai cenzorok is látták. Kivetnivalót azonban nem találtak benne, így az adásba kerülhetett.

A Sky News főszerkesztője, Nick Polland az eset "alapos kivizsgálását" ígérte, melynek idejére mind Forlongot, mind a március 31-i riport producerét felfüggesztette - jelentette a Népszabadság londoni tudósítója.