Judit
-2 °C
8 °C

Egymilliárdos kárt okozott eddig a New York-i metrósztrájk

2005.12.21. 12:38
Napi egymillió dollárt kell fizetnie a közlekedési dolgozók szakszervezetének az illegálisnak minősített New York-i általános sztrájk miatt. A munkabeszüntetés a városnak ennél nagyobb károkat okoz, az első két nap vesztesége az egymilliárd dollárt is elérheti.

Illegálisnak minősítette a New York-i közlekedési dolgozók immár második napja tartó általános sztrájkját a New York-i legfelsőbb bíróság. A helyi törvények szerint ugyanis a New York város alkalmazásában állók nem folytamodhatnak tömeges munkabeszüntetéshez. Theodore Jones bíró napi egymillió dolláros kártérítés megfizetésére kötelezte a sztrájkot szervező Közlekedési Dolgozók Szakszervezetét (TWU).

Egyelőre nem döntöttek a sztrájkban résztvevő másik szakszervezet, az Egyesült Közlekedési Szövetség (ATU) megbüntetéséről, ahogy a szakszervezeti vezetők személyes felelősségre vonásáról sem. A szakszervezeti vezetőket akár napi ezer dollár megfizetésére is ítélhetik.

Katasztrófában profik


Klikk a képre!

A közlekedési dolgozók általános sztrájkja a várakozásokkal ellentétben nem bénította meg azonnal a várost. Szakértők szerint a 2001. szeptember 11-i terrortámadások és a 2003-as nagy áramszünet tapasztalatai kellő gyakorlattal ruházták fel a városlakókat az ilyen válsághelyzetek nyugodt kezelésére.

A délelőtti csúcsforgalom idején elmaradt a káosz, a kedd este hazafelé igyekvők azonban már tumultózus jelenetekről számoltak be. "Olyan volt, mint egy Metallica-koncert első sora" - jellemezte a várakozást egy Brooklynba tartó utazó az AP-nek. A férfi a Pennsylvania Stationnél várakozott, ahol az utcán tízes sorban két háztömb hosszan kígyózott a tömeg.

Nem szeretik a sztrájkolókat

A város lakói amúgy nem szimpatizálnak a közlekedésiekkel. Brooklyniak egy nagyobb csoportja lelkesen csatlakozott Michael Bloomberg polgármesterhez, aki demonstratívan gyalog ment munkába Brooklynból Manhattanbe. "A város működik, a nehéz körülmények ellenére jól működik" - mondta Bloomberg. A sztrájk ennek ellenére hatalmas károkat okoz a városnak.

Számítások szerint a sztrájk első napja közvetlenül 400 millió dolláros kárt okozott a városnak, és minden további sztrájkkal töltött nap 300 millió dollárral növeli a számlát. Bloomberg szerint ehhez társul még többek között a manhattani éttermek kieső forgalmából és a munkától távolmaradók hiányából adódó kár is. A második napja tartó sztrájk így megközelítőleg akár egymilliárd dolláros (211 milliárd forintos) veszteséget okozhatott a városnak.

Látszatokok, valódi düh

Még jobban dühíti a New York-iakat, hogy a sztrájk, mint kiderült, elkerülhető volt. A TWU helyi vezetője, Roger Toussaint ugyanis elhallgatta a dolgozók elől a városvezetés utolsó béremelési javaslatát, ami a jövő évi 3 százalékos béremelés után 2007-re 4, 2008-ra pedig 3,5 százalékos béremelést ígért a korábbi évenkénti 3 százalékos helyett.

Toussaint szerint ugyanis nem a béremelés volt a lényeg. A városvezetés ugyanis 2-ről 6 százalékra akarta emelni a dolgozói önrészt a nyugdíjalapban. A szakszervezeti vezető szerint ez elfogadhatatlan. "Ha a nyugdíjajánlatot lesöpörnék az asztalról, nem lenne sztrájk" - mondta az AP-nek.

A közlekedési dolgozókat a bérkövetelés és a nyugdíjkérdés mellett más is izgatja. "Szarként bánnak velünk, elegünk van abból, hogy a város szemetének néznek" - nyilatkozta az AP-nek Angel Ortiz közlekedési dolgozó. És ez lehet, ami igazán egységbe kovácsolta a dolgozókat. Legalábbis, a hírek szerint mindössze hét közlekedési dolgozó kísérelte meg a munkába állást a sztrájkőrség kijátszásával. Pedig a közlekedési dolgozók minden egyes sztrájkkal töltött napon kétnapi munkabérüket vesztik el, és végső soron ők fogják állni szakszervezeti tagdíjaikkal a szakszervezetekre kiszabott bírságokat is.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!