Moszkva megállapodott a Kurszk kiemeléséről

2001.05.18. 18:01
Moszkvában pénteken végre megszületett a szerződés a Barents-tengeren tavaly nyáron elsüllyedt Kurszk atom-tengeralattjáró kiemeléséről, de az orosz kormány partnere meglepetésre a holland Mammoet cég lett. A Mammoet Transport BV a korábbi alvállalkozó-jelölteknél ugyan tapasztalatlanabb a mélytengeri munkálatokban, de olcsóbban és még idén nyáron vállalta a munkálatokat, kevesebb garanciát kérve.
Ilja Klebanov miniszterelnök-helyettes már hétfőn bejelentette, hogy három hónap alatt, szeptember 20-ig kiemelik a Kurszkot, Mihail Kaszjanov kormányfő viszont "október elejét" emlegette. A munkálatok két szakaszban folynak: először levágják a súlyosan megsérült orr-részt a fegyverteremmel, s kiemelik a hajótörzset, majd az orr-részt hozzák fel az orosz búvárok, immár külföldi közreműködés nélkül.

Moszkvai garacia az összes költségre

Kurszk a tragédia előtt
Az orosz állam teljes garanciát vállal a kiemelési költségekre, viszont ez nem elégítette ki azokat a partnereket, amelyekkel az orosz képviselők tárgyaltak csaknem kilenc hónapon keresztül. A Kurszk kiemelésének terveit a szentpétervári Rubin iroda készítette (itt tervezték a Kurszkot), nagyarányú külföldi közreműködést feltételezve.

Nem nyert a konzorcium

Egészen csütörtökig úgy volt, hogy a holland Smit Tak cég "Thialf" tengeri szuperdaruját vezényli a helyszínre, az ugyancsak holland Heerema Marine egy hatalmas pontonhajójával vesz részt a kiemelésben, míg az amerikai Halliburton cég norvégiai leányvállalata a Regalia úszó platformot - amely tavaly ősszel már közreműködött a búvárakcióban - küldi a víz alatti munkálatokra. A három nyugati cég viszont előfinanszírozást kért, s azt akarta, hogy jövő nyárra halasszák a kiemelést, ami azonban Moszkvának semmiképpen sem volt elfogadható, elsősorban presztízsokokból. Vlagyimir Putyin elnök ugyanis arra tett ígértet, hogy a Kurszkot még az idén kiemelik.

Vlagyimir Putyin elnök
A hármas konzorcium emellett az 1963-as bécsi konvenciónak megfelelően garanciát kért Moszkvától arra az esetre, ha a nukleáris eszközök mégis valami kárt okoznának. A Mammoet Transport BV - ez a cégcsoport közreműködött a moszkvai Luzsnyiki stadion tetőkarimájának építésénél is - viszont most nem kért előfinanszírozást, állítólag megelégszik 50 millió dollárral (korábban 70-100 millió dolláros szerződésösszeget emlegettek), s eltekint a kártérítési kötelezettségvállalástól is. A Mammoet ugyanakkor eddig inkább csak "szárazföldi súlyemelésekkel" tette ismertté nevét.

A Kurszk tavaly augusztus 12-én süllyedt el a Barents-tengeren, két robbanás után, fedélzetén 118 emberrel, de állítólag atomfegyverek nélkül. A két reaktort sikerült idejében leállítani. A tavaly október 20-án indított, s november elején befejeződött búvárakció során a norvég, brit és orosz mélytengeri búvárok 12 haditengerész holttestét tudták kiemelni, továbbá átvizsgálták a 108 méteres mélységben fekvő hajó csaknem valamennyi épen maradt kamráját, a reaktorrészleg kivételével. A Kurszk első két részlege gyakorlatilag teljesen megsemmisült a robbanások következtében.

A katasztrófa okára talán a kiemelést követően derül fény

A Kurszk tragédiájának okait vizsgáló orosz kormánybizottság tagjai egyébként az elmúlt kilenc hónapban nem tudtak egyöntetű álláspontra jutni, miért is következett be a katasztrófa, s ezért a végleges verziót a búvárhajó kiemelését követően hozzák nyilvánosságra. Változatlanul három változatot vizsgálnak hivatalosan: ütközés idegen tárggyal (tengeralattjáróval), világháborús vízi akna, illetve robbanás az orrban lévő fegyverteremben. A Kurszk tragédiájának körzetét folyamatosan őrzi az orosz északi flotta, s időről időre bombavetésekkel tartják távol az esetleg kíváncsiskodni akaró külföldi tengeralattjárókat.

Figyelemre méltó, hogy a Kurszk két reaktorának jelenlegi állapota nem tesz szükségessé azonnali lépéseket, a sietség oka más lehet, talán az orosz haditengerészet akar választ kapni mielőbb a tragédia okaira. Mindenesetre tény, hogy a Barents-tengeren és a szomszédos Kara-tengeren évtizedekkel ezelőtt nyolc kiszolgált reaktort süllyesztettek a tengerfenékre - akkor ez számított a legbiztonságosabb megoldásnak -, s ezek a szennyezőforrások az évek múltával egyre nagyobb aggodalomra adnak okot.

A moszkvai szerződés előtt Putyin elnök különtanácskozást folytatott Klebanov miniszterelnök-helyettessel, Vlagyimir Kurojedov tengernaggyal, az orosz haditengerészet parancsnokával és Igor Szpasszkijjal, a Rubin tervezőiroda vezetőjével. Az orosz államfő elsősorban a biztonság szavatolását, illetve a katasztrófa okainak felderítését tartotta fontosnak. A kiemelési munkálatokhoz július elején kezdenek hozzá. E tanácskozás nyomán késett csaknem négy órát a szerződés aláírása a holland céggel.