Judit
-2 °C
8 °C

A Kurszk helyzete és sérülései

2000.08.17. 11:16
Kapcsolódó cikkek (1)
A tengeralattjáró 100 méternél mélyebben fekszik a tengerfenéken. A Bester és Priz típusú mentőegységek csak akkor tudnak csatlakozni az elsüllyedt tengeralattjáróhoz, ha annak dőlésszöge nem haladja meg a 45 fokot. Ha ennél nagyobb a dőlésszög, akkor a mentés ezekkel a búvárharangokkal lehetetlen. A Kurszk kezdetbenviszonylag egyenesen feküdt a tengerfenéken, de a tengerfenék menti áramlatok következtében a tengeralattjáró egyre jobban megdőlt, meghaladva a 60 fokos szöget.
A tengeralattjáró sérülések között említették, hogy a rakétasiló takarólemeze (nem torpedónyílás!!!) leszakadt (ezek a takarófedelek fölött vannak, valami letéphette), megsérült a torony, leszakadt a tetején levő védőkorlát - ezeket a sérüléseket okozhatta egy felszíni hajóval történt ütközés. A tengerallatjáró kihúzott periszkóppal fekszik a tengerfenéken, azaz, a felszín közelében haladhatott, amikor az esemény bekövetkezett.

Orosz-szovjet tengeralattjáró-balesetek

1961: egy K-19-es tengeralattjárón leállt a reaktor, a fûtõcsövek viszont túlmelegedtek, ezer fok fölé. kilencen meghaltak sugárfertõzésben.
1969: ugyanaz a K-19-es összeütközött egy amerikai tengeralattjáróval a szovjet partoknál.
1972: tûz tört ki a fedélzeten, amiben 26 matróz meghalt 1986: egy K-219-es tengeralattjáró silójában robbanás történt, amiben ketten meghaltak
1986 október: egy atomfegyverekkel felszerelt tengeralattjáró kigyulladt és elsüllyedt a Bermudáktól 600 mérföldnyire keletre 1989 április: a Komszomolec atommeghajtású tengeralattjáró - szintén tűz miatt - elsüllyedt a Barents-tengeren, a fedélzetén lévő hatvankilenc matrózból negyvenkettő meghalt
1992 június: egy tengeralattjáró fedélzeten történt robbanás egy embert megölt és többeket megsebesített, amíg a hajót az északorosz kola-félszigeti kikötőben javították
1992 november: újabb tengeralattjáró gyullad ki az északi-tengeri Murmanszkban
1993 nyara: egy fedélzeten történt balesetben huszonegy hajózó halt meg egy atom-tengeralattjárón
1994 március: két orosz tengeralattjáró kishiján összeütközött, súrolták egymást gyakorlat közben
1995 szeptember: egy tengeralatjáró hűtőrendszere leállt és le kellett kapcsolni a reaktort, nehogy túlmelegedjen