Miklós
-7 °C
2 °C

A repülők biztonsága az utasok cipőjén múlhat

2006.08.17. 14:01
Szakmai vita alakult ki az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériuma (EÁBM) és a Közlekedésbiztonsági Felügyelet (KF) között a reptéri biztonsági vizsgálatok szigorítása miatt. Míg az EÁBM újszerű gépeket vetne be a terroristák folyamatosan fejlődő technológiájára hivatkozva, addig a KBI megbízik az eddig is alkalmazott módszereiben, és munkatársai rutinjában. A napi akár kétmillió utas gátat szabhat a részletekbe menő vizsgálódásnak.

A múlt héten megakadályozott londoni merényletek után több országban szigorították a reptereken a biztonsági ellenőrzést, komolyabb vizsgálatnak vetnek alá mindent és mindenkit, aki akár csak egy repülőgép közelébe megy. A biztonságiak feladata viszont nem kizárólag a tömeges ellenőrzések miatt bonyolódott, a terroristák eszköztárána fejlődése ugyanis újabb és újabb ellenőrzési technikák használatára kényszeríti őket.

A Közlekedésbiztonsági Felügyelet
A KF, aminek irányítása három évvel ezelőtt a közlekedési minisztériumtól az EÁBM hatáskörébe került, elsősorban a légi közlekedés biztonságáért felel. A szervezetet 2001-ben hozták létre, hogy az addig magáncégekkel végeztetett reptéri biztonsági szolgáltatásokat az amerikai hatóságok felügyelhessék, és hatékonyabban léphessenek fel a terrorizmus ellen.

A röntgenes vizsgálat megfelelő módszer a cipőbe rejtett bomba felderítésére, véli az Egyesült Államok légi közlekedésének biztonságát felügyelő szervezet, a Közlekedési Biztonság Igazgatóságának (KF) főnöke. „A cipők megröntgenezése célravezető eljárás mindenféle rendellenesség, akár a robbanóanyagok felderítésére” – mondta Kip Hawley, a KF igazgatója.

Reptéri szigor

A Londonban leleplezett és meghiusított terrortámadás miatt az Egyesült Államokban elrendelték, hogy minden utasnak le kell vennie cipőjét és megröntgeneztetni, mielőtt felszáll a repülőre. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy az utasok mezítláb sétálnak át a fémkereső kapun, míg a cipőjüket a kapu mellett elhelyezett röntgenben megvizsgálják. A procedúra bár kissé kényelmetlen, de a kormány szerint az utasok védelmét hatékonyan szolgálja.

A cipők vizsgálata mellett megtiltották azt is, hogy bármilyen folyékony vagy zselés anyagot vigyenek az utasok a gép fedélzetére, szigorították a kézipoggyászok ellenőrzését, és véletlenszerűen egy-egy utast újra átvizsgálnak közvetlenül a beszállás előtt.

A röntgen nem elég alapos

Az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériuma
Az EÁBM felel a terrorelhárítás különböző területeiért, hozzá tartozik továbbá a katasztrófavédelem, jelenlegi feladatköreit 2001. óta látja el. Szükség esetén a kormány fegyveres szervezetet, a nemzeti gárdát is mozgósíthatja a minisztérium munkájához, titkosszolgálati tevékenységüket pedig az FBI-on belül végzik, és kapcsolatban állnak a CIA-vel is. Egyik legfontosabb feladatuk újgenerációs biztonsági technológiák kifejlesztése.

Az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériumának (EÁBM) tanulmányából azonban az derül ki, hogy a röntgengépek segítségével nem lehet megtalálni többféle folyékony, vagy zselészerű anyagból készített bombaalkatrészt, számolt be az AP hírügynökség a birtokába jutott tanulmány alapján. „Az EÁBM megállapítja, hogy a röntgenes vizsgálat nem nyújt elég információt a robbanóanyagok kimutatásához” – olvasható a 2005 áprilisában kelt tanulmányban. A legtöbb reptéren a csomagok vizsgálatára használt gépeket azóta sem fejlesztették.

Hawley ugyanakkor azt állítja, hogy a röntgenvizsgálat kimutatja a házilag összeállított, folyékony robbanóanyagokat is, amelyek szerinte az egyes számú fenyegetést jelentik a légi biztonságra. Illusztrációként bemutatta azt a cipőt, amit Richard Reid viselt, mikor 2001 decemberében az American Airlines egy tengerentúli járatán a személyzet megakadályozta, hogy cipőtalpába rejtett robbanóanyaggal felrobbantsa a gépet. A preparált cipő mellé egy átlagosat tett. „Egyértelműen látszik a különbség a robbanószerkezetes és a másik cipő között” – hasonlította össze a kettőt.

A rutinos szem észreveszi

„A biztonsági szakembereink miután több ezer pár cipőt megröntgeneztek, meg tudják állapítani, hogy átalakították-e azokat” – mondta a KF szóvivője, Ellen Howe. Hozzátette, hogy egy cipő rendellenességének megállapításához nincs szükségük különleges eszközökre, elég ha azt tudják, melyiket kell az átlagosnál komolyabb vizsgálat alá vetni.

Az EÁBM szerint akár talpbetét vékonyságúra formázott robbanóanyag is elég lehet egy repülő lezuhanásához. A Pan Am légitársaság gépének felrobbanását is a remekül formázható semtex nevű anyagból készült bomba okozta, amit egy kazettás magnóban rejtettek el. Az 1988 decemberében, Lockerbie fölött végrehajtott terrortámadásnak 270 utas esett áldozatul. A szervezet ezért azt javasolja, hogyha egy cipő átvilágítása után további vizsgálatok elvégzése szükséges, akkor vegyenek mintát az utas kezéről és cipőjéről, amiből meg tudják állapítani, érintkezett-e robbanóanyaggal. „Ahhoz, hogy a biztonsági űrt betöltsük, lényegesen több cipőt kell alávetni ennek a speciális, direkt robbanóanyagok azonosítására szolgáló vizsgálatnak” – áll az EÁBM tanulmányában.

Mindig egy lépéssel előbbre

Az EÁBM addig is hat repülőtéren kezdte tesztelni a folyékony robbanóanyagok azonosítására szolgáló gépeit. Hawley szerint a technológia nagyon ígéretes. Hozzátette ugyanakkor, hogy napi másfél vagy kétmillió utasnál nem hangzik gyakorlatias ötletnek minden egyes palack részletes vizsgálata.


A robbanó cipő röntgenképe

„A színházat látjuk mindannyian, mikor az utasok leveszik a cipőjüket, ez azonban nem fogja megállítani az öngyilkos merénylőt. A terroristák már kiszagolták a gyenge pontokat, így mindig képesek új taktikákat bevetni” – fogalmazta meg kétségeit az ír biztonsági szakember, Tom Clonan a Wired Newsnak adott nyilatkozatában. Hozzátette, hogy a biztonsági intézkedéseket mindig a legutolsó támadás, és nem a következő fenyegetés alapján teszik, így alapjaiban kell megváltoztatni az eddigi szempontokat. Nem lenne meglepő tehát, ha a biztonsági szempontok megelőznék a logisztikaiakat, és persze az utasok kényelmét.