További Külföld cikkek
- Orbán Viktor megnyugodhat, nem a mostani csúcs után jön el az Európai Egyesült Államok
- Oroszország ellenséges akcióba kezdett Amerikával szemben
- Az amerikai hírszerzés jelentette: halálos kórokozókat állít elő egy diktátor
- Orbán Balázs: Magyarország kicsi, ezért luxus lenne kilépni az EU-ból
- Gyerekeket késelt meg egy támadó Franciaországban, ketten megsérültek
A halálalagút alsó bejárata foto: Reuters |
A mentőcsapatok azt vizsgálják, miként lehetne kihozni a maradványokat, hogy a testeket Salzburgba vigyék azonosítani, az igazságügyi szakértői intézetbe. A vagonok ajtajai nyitva voltak, de a hatóságok szerint esély sem volt a megmenekülésre. Ennek ellenére sokan megpróbáltak kijutni szerelvényből, az egyik áldozatot a vonattól 200 méterre találták meg.
A tragédia okaival kapcsolatban az osztrák hivatalnokok élesen elzárkóznak mindenféle nyilatkozattól, és a megjelent teóriákat szigorúan feltételezéseknek értékelik. A hivatalos vizsgálat hetekig elhúzódhat, befejezéséig nem tudni, pontosan mi okozta a katasztrófát.
A szemtanú beszámolója
Két percen múlott, hogy Erika, férje és öt barátjuk nem szállt föl a halált hozó szerelvényre: közvetlenül egy társuk előttük zárult be a váróteremből a vonatkocsihoz vezető elektromos kapu. A következő szerelvénybe nem szálltak föl, mert mindannyian nem fértek volna be, így előre engedtek néhány embert.
Erika elmondta: szemtanúja volt, hogy a vasutat tartó körülbelül ötcenti vastag drótkötél elszakadt - közvetlenül előttük. Akkor már tudták - tette hozzá Erika -, hogy nagy baj lehet. Azonnal lökdösődni kezdtek az emberek, pánik tört ki, mert attól féltek, elindul a vonat, és ők is szerencsétlenül járnak.
A szerelvény nem indult, azonnal kinyitották az ajtókat, ki tudtak menekülni. Négy-öt percen belül legalább ötszáz tűzoltó, helikopterek és mentők érkeztek a helyszínre.
Miután kissé megnyugodtak, megkérdezték a tűzoltókat, mi történt - folytatta Erika -, s egyikük azt mondta, valószínűleg azért gyulladt ki a szerelvény, mert a fék annyira átforrósodott, hogy a vagonok tüzet fogtak.
Erika, mivel öthónapos terhes, nem síelt, csak sétált, de mint mondta, a két nap alatt, míg ott voltak, csak egy magyar családdal találkoztak. Ők viszont biztosan nem voltak az alagútban, mert látták őket, amikor a sífelvonóra vártak.
480 eltűnt személy után kutatnak
A kapruni mentőegységek jelentése szerint a vendéglistán összesen 480 személy szerepelt, így a 188 halálos áldozat mellett további majd négyszáz eltűnt után kutatnak.
A részleges azonosításkor a hatóságok összevetették a Vöröskereszt eltűnt személyek listáját a panziók és a hotelek vendégkönyveivel, valamint a gazdátlan parkoló autókról gyűjtöttek információkat.
A Kitzsteinhorn felé tartó drótkötél-vontatású vonat körülbelül 600 méter mélyen van az alagútban. A mentőegységek az alagút mindkét vége felől megpróbálnak bejutni, de még nem tudták elérni a kiégett kabint. A mentősök szerint "csoda lenne, ha volnának túlélői a katasztrófának", könnyen lehet, hogy mind a 170 utas megfulladt. A túlélők saját erejükből szabadultak ki az égő vonatból, s egy biztonsági lépcsőn jutottak ki az alagútból.
A kötélvontatású vonat ezer méter magasról vitte az utasokat 2200 méter magasra, a gleccsersípálya aljába.
A katasztrófát többen élték túl, mint eddig hitték: nem kilenc, hanem 12 bajor menekült meg. Mindannyian az utolsó kocsiban utaztak, s most Zell am See kórházában ápolják őket, akárcsak azt a hét embert, akik a vasút felső állomásán tartózkodtak és vélhetően füstmérgezést szenvedtek.
A túlélőket a Zell am See-i illetve az insbrucki klinikákon ápolják.
A mentésben 15 helikopter is részt vesz. A rendőrség lezárta a környéket, és felszólította az autósokat: ne használják a helyszín felé vezető utakat, hogy ne akadályozzák a tűzoltó- és mentőautók mozgását.
Salzburgban a napokban épp orvoskonferenciát tartanak, a résztvevő baleseti sebészeket és specialistákat azonnal a helyszínre szállították.
A szakértők tanácstalanok
|
Az osztrák televízió híradójában egy szakértő, aki részt vett korábban a vasút rendszeres ellenőrzésében, elmondta: motor nincs a szerelvényekben. A vontatókötelet - egy öt centiméter vastagságú acélsodronyt - rendszeresen ellenőrzik, szinte kizárt, hogy elszakadhasson. Ám egy esetleges kötélszakadás esetére vészfékező berendezéssel látták el a szerelvényeket, amely kizárólag nehezen éghető anyagból készült. Ennek fényében rejtély, hogy hogyan és mitől gyulladhatott ki a szerelvény.
A tűz kitörésekor a szerelvény automatikusan megállt
Nem tudni, mi a helyzet a lefelé tartó szerelvénnyel, amely ugyancsak leállt az alagútban. Vélhetően üres volt, hiszen reggel általában felfelé tartanak a sportolók a hegyre. Ezen a szerelvényen is volt vonatvezető, hozzá azonban egyelőre nem sikerült eljutni a sűrű füst miatt.
A túlélők beszámolói alapján arra lehet következtetni, hogy a felfelé tartó szerelvény vezetőfülkéjében ütött ki egyelőre ismeretlen okból a tűz. Ez automatikusan kikapcsolta az áramot, és leállította az üzemet az egész pályán. A lángokat csak táplálta az alagútban a huzat, s a tűz viharos sebességgel terjedt. A megmenekült síelők elmondták: ők úgy jutottak ki, hogy kirúgták a vonat egyik ablakát. A tűz teljesen felemésztette az egész vonatot, a mentők elmondták, hogy csak a vonat fémváza maradt felismerhető.
Annyi már bizonyos, hogy a baleset első három halálos áldozata - akikről a jelentések szóltak - a vasút fenti végállomásán szenvedett füstmérgezést.
Salzburgban gyászt rendeltek el
Salzburg tartományi elöljárója máris gyászt rendelt el az egész tartományban, a középületekre kitűzték a fekete lobogót. Az elöljáró sajtótájékoztatóján közölte: feltehetően minden utas életét vesztette.
A helyszínre indult Ernst Strasser belügyminiszter, valamint Michael Schmid, a lemondott, de még hivatalban lévő közlekedési és innovációs miniszter. Mély megrendülését fejezte ki Thomas Klestil államfő, és egy hivatalos rendezvényen Wolfgang Schüssel kancellár.
Németország segítséget ajánlott fel Ausztriának, s egyebek között készültségbe helyezett több szállítóhelikoptert. Ilyennekkel Ausztria még nem rendelkezik, bár a galtüri lavinakatasztrófa nyomán idén rendeltek 9 amerikai szállítóhelikoptert.
Az aggódó hozzátartozók számára három forróvonalat létesítettek a Vöröskeresztnél, a völgyi állomásnál Kaprun községben és a müncheni repülőtéren.
A helyszínen tartózkodó osztrák kancellár újságírói kérdésre azt válaszolta, hogy a vonat későbbi újraindítása előtt hosszú és alapos vizsgálatot folytatnak le.
|