Mária
-6 °C
-2 °C

Osztrák halálalagút: 480 eltűnt személy, 188 halott

2000.11.12. 19:17
Elszakadt az a drótkötél, amely az alpesi kisvonatot tartotta a Zell am See melletti alagútban, és valószínűleg azért gyulladt ki a szerelvény, mert a fék annyira átforrósodott, hogy a vagonok tüzet fogtak - mondta el érdeklődésünkre a helyszínről visszatérő magyar síelő. Összesen 480 eltűnt személy után kutatnak. A kapruni drótkötél-vasúton kiütött tűzben valószínűleg 188 ember lelte halálát: 52 osztrák mellett 42 német, 10 japán, 8 amerikai, két szlovén és egy horvát síelő halt meg. További 33 áldozatról még nem tudták kideríteni, milyen nemzetiségű, az azonban már majdnem biztos, hogy az áldozatok között nincs magyar.
A halálalagút alsó bejárata
foto: Reuters
A különleges mentőalakulatok vasárnap nem tudtak érdemi munkát végezni az alagútban terjengő mérges gázok miatt. A szakemberek szerint még legalább két nap kell az alagút szellőztetésére, a holttesteket csak ezután lehet lehozni - tudta meg a helyszínen az Index tudósítója.

A mentőcsapatok azt vizsgálják, miként lehetne kihozni a maradványokat, hogy a testeket Salzburgba vigyék azonosítani, az igazságügyi szakértői intézetbe. A vagonok ajtajai nyitva voltak, de a hatóságok szerint esély sem volt a megmenekülésre. Ennek ellenére sokan megpróbáltak kijutni szerelvényből, az egyik áldozatot a vonattól 200 méterre találták meg.

A tragédia okaival kapcsolatban az osztrák hivatalnokok élesen elzárkóznak mindenféle nyilatkozattól, és a megjelent teóriákat szigorúan feltételezéseknek értékelik. A hivatalos vizsgálat hetekig elhúzódhat, befejezéséig nem tudni, pontosan mi okozta a katasztrófát.

A szemtanú beszámolója

Két percen múlott, hogy Erika, férje és öt barátjuk nem szállt föl a halált hozó szerelvényre: közvetlenül egy társuk előttük zárult be a váróteremből a vonatkocsihoz vezető elektromos kapu. A következő szerelvénybe nem szálltak föl, mert mindannyian nem fértek volna be, így előre engedtek néhány embert.

Erika elmondta: szemtanúja volt, hogy a vasutat tartó körülbelül ötcenti vastag drótkötél elszakadt - közvetlenül előttük. Akkor már tudták - tette hozzá Erika -, hogy nagy baj lehet. Azonnal lökdösődni kezdtek az emberek, pánik tört ki, mert attól féltek, elindul a vonat, és ők is szerencsétlenül járnak.

A szerelvény nem indult, azonnal kinyitották az ajtókat, ki tudtak menekülni. Négy-öt percen belül legalább ötszáz tűzoltó, helikopterek és mentők érkeztek a helyszínre.

Miután kissé megnyugodtak, megkérdezték a tűzoltókat, mi történt - folytatta Erika -, s egyikük azt mondta, valószínűleg azért gyulladt ki a szerelvény, mert a fék annyira átforrósodott, hogy a vagonok tüzet fogtak.

Erika, mivel öthónapos terhes, nem síelt, csak sétált, de mint mondta, a két nap alatt, míg ott voltak, csak egy magyar családdal találkoztak. Ők viszont biztosan nem voltak az alagútban, mert látták őket, amikor a sífelvonóra vártak.

480 eltűnt személy után kutatnak

A kapruni mentőegységek jelentése szerint a vendéglistán összesen 480 személy szerepelt, így a 188 halálos áldozat mellett további majd négyszáz eltűnt után kutatnak.

A részleges azonosításkor a hatóságok összevetették a Vöröskereszt eltűnt személyek listáját a panziók és a hotelek vendégkönyveivel, valamint a gazdátlan parkoló autókról gyűjtöttek információkat.

A Kitzsteinhorn felé tartó drótkötél-vontatású vonat körülbelül 600 méter mélyen van az alagútban. A mentőegységek az alagút mindkét vége felől megpróbálnak bejutni, de még nem tudták elérni a kiégett kabint. A mentősök szerint "csoda lenne, ha volnának túlélői a katasztrófának", könnyen lehet, hogy mind a 170 utas megfulladt. A túlélők saját erejükből szabadultak ki az égő vonatból, s egy biztonsági lépcsőn jutottak ki az alagútból.

A kötélvontatású vonat ezer méter magasról vitte az utasokat 2200 méter magasra, a gleccsersípálya aljába.

A katasztrófát többen élték túl, mint eddig hitték: nem kilenc, hanem 12 bajor menekült meg. Mindannyian az utolsó kocsiban utaztak, s most Zell am See kórházában ápolják őket, akárcsak azt a hét embert, akik a vasút felső állomásán tartózkodtak és vélhetően füstmérgezést szenvedtek.

A túlélőket a Zell am See-i illetve az insbrucki klinikákon ápolják.

A mentésben 15 helikopter is részt vesz. A rendőrség lezárta a környéket, és felszólította az autósokat: ne használják a helyszín felé vezető utakat, hogy ne akadályozzák a tűzoltó- és mentőautók mozgását.

Salzburgban a napokban épp orvoskonferenciát tartanak, a résztvevő baleseti sebészeket és specialistákat azonnal a helyszínre szállították.

A szakértők tanácstalanok

Túlélők nem végleges listája
A-H, I-P, R-Z
A szakértők egyelőre tanácstalanok a katasztrófa okait illetően. Az 1974 óta működő, drótkötél-vontatású vasút az első "hegyi földalatti" volt, s a kilencvenes években üzembe állított új szerelvényei a legkorszerűbb műszaki színvonalat képviselték - közölte az MTI.

Az osztrák televízió híradójában egy szakértő, aki részt vett korábban a vasút rendszeres ellenőrzésében, elmondta: motor nincs a szerelvényekben. A vontatókötelet - egy öt centiméter vastagságú acélsodronyt - rendszeresen ellenőrzik, szinte kizárt, hogy elszakadhasson. Ám egy esetleges kötélszakadás esetére vészfékező berendezéssel látták el a szerelvényeket, amely kizárólag nehezen éghető anyagból készült. Ennek fényében rejtély, hogy hogyan és mitől gyulladhatott ki a szerelvény.

A tűz kitörésekor a szerelvény automatikusan megállt

Nem tudni, mi a helyzet a lefelé tartó szerelvénnyel, amely ugyancsak leállt az alagútban. Vélhetően üres volt, hiszen reggel általában felfelé tartanak a sportolók a hegyre. Ezen a szerelvényen is volt vonatvezető, hozzá azonban egyelőre nem sikerült eljutni a sűrű füst miatt.

A túlélők beszámolói alapján arra lehet következtetni, hogy a felfelé tartó szerelvény vezetőfülkéjében ütött ki egyelőre ismeretlen okból a tűz. Ez automatikusan kikapcsolta az áramot, és leállította az üzemet az egész pályán. A lángokat csak táplálta az alagútban a huzat, s a tűz viharos sebességgel terjedt. A megmenekült síelők elmondták: ők úgy jutottak ki, hogy kirúgták a vonat egyik ablakát. A tűz teljesen felemésztette az egész vonatot, a mentők elmondták, hogy csak a vonat fémváza maradt felismerhető.

Annyi már bizonyos, hogy a baleset első három halálos áldozata - akikről a jelentések szóltak - a vasút fenti végállomásán szenvedett füstmérgezést.

Salzburgban gyászt rendeltek el

Salzburg tartományi elöljárója máris gyászt rendelt el az egész tartományban, a középületekre kitűzték a fekete lobogót. Az elöljáró sajtótájékoztatóján közölte: feltehetően minden utas életét vesztette.

A helyszínre indult Ernst Strasser belügyminiszter, valamint Michael Schmid, a lemondott, de még hivatalban lévő közlekedési és innovációs miniszter. Mély megrendülését fejezte ki Thomas Klestil államfő, és egy hivatalos rendezvényen Wolfgang Schüssel kancellár.

Németország segítséget ajánlott fel Ausztriának, s egyebek között készültségbe helyezett több szállítóhelikoptert. Ilyennekkel Ausztria még nem rendelkezik, bár a galtüri lavinakatasztrófa nyomán idén rendeltek 9 amerikai szállítóhelikoptert.

Az aggódó hozzátartozók számára három forróvonalat létesítettek a Vöröskeresztnél, a völgyi állomásnál Kaprun községben és a müncheni repülőtéren.

A helyszínen tartózkodó osztrák kancellár újságírói kérdésre azt válaszolta, hogy a vonat későbbi újraindítása előtt hosszú és alapos vizsgálatot folytatnak le.

Szerencsétlenségek drótkötélpályákon és alagutakban
1976. március 9-én az olaszországi Cavalese közelében történt Európa eddigi legsúlyosabb drótkötélpálya-szerencsétlensége: 42 ember vesztette életét, mert elszakadt a kötél, és egy zsúfolásig telt kabin 60 méteres mélységbe zuhant.

1983. február 13-án az olaszországi Aosta-völgyben az erős szél következtében kiakadt a drótkötélpálya három kabinja, s a mélybe zuhant. 11 ember meghalt.

1998. február 3-án az olaszországi Cavalese melletti kabinos sílift kötelét elszakította egy gyakorlatozó amerikai katonai repülőgép, egy kabin lezuhant. A áldozatok száma 20 volt.

1999. március 24-én a franciaországi Chamonix-t az olaszországi Courmayeurrel összekötő Mont Blanc-alagútban kigyulladt egy belga teherautó. Az ennek nyomán kitört tűzvész 42 ember életét oltotta ki.

1999. május 29-én egy teherautó okozta sorozatos összeütközések nyomán tűz ütött ki a Salzburgból délkeletre lévő Tauern-alagútban.12 ember vesztette életét.

1999. július 1-jén lezuhant egy kabin a francia Alpokban, a Pic de Bure hegyen lévő nemzetközi obszervatóriumba vezető magánkötélpályán. A szerencsétlenségben az obszervatórium 20 munkatársa vesztette életét.

(MTI)

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!