Ambrus
-7 °C
3 °C

Jerikói kaszinótulajdonos állhat Saron kampánya mögött

2006.01.04. 10:59
Ariel Saron izraeli kormányfő körül ismét korrupciós vihar kavarog. A rendőrségnek bizonyítéka van arra, hogy illegális kampánypénzt fogadott el egy üzletembertől. Az esetet a Channel 10 izraeli televízió szellőztette meg pont aznap, amikor Saron fia az ellene folyó bírósági eljárás miatt lemondott parlamenti mandátumáról.

A rendőrségnek bizonyítékai vannak arra, hogy Ariel Saron izraeli kormányfő családja illegális kampánypénz részeként 3 millió dollár kenőpénzt kapott egy osztrák üzletembertől, jelentette kedden a Channel 10 izraeli televízió.

A Financial Times beszámolója szerint Sharon és családja az összeg felét, másfélmillió dolláros kölcsönt kapott Cyril Kern dél-afrikai üzletembertől, hogy vissza tudja fizetni az 1999-es kampányához szerzett illegális támogatások összegét. A rendőrség gyanúja szerint azonban a hitel folyósítása csak egy köztes állomása az osztrák Martin Schlafftól származó támogatásnak. Schlaff több izraeli befektetésben is érdekeltséget szerzett, köztük egy jerikói kaszinóban is.

A bizonyítékot még nem vizsgálják

A televízió bemutatott egy dokumentumot, amit - közlése szerint - a rendőrség foglalt le egy izraeli családtól, s mint vesztegetési bizonyítékot átadott a bíróságnak. A rendőrség az 1999-es választási kampányhoz kötődő ügyet állítólag már több mint két éve vizsgálja.

A rendőrség szóvivője, Mickey Rosenfeld az AFP hírügynökség riporterének elmondta, hogy a bizonyítékot Schlaff izraeli otthonának vizsgálatakor, egy számítógépen találták, és azonnal le is foglalták.

"Reméljük, hogy Schlaff számítógépén megtaláljuk azokat az adatokat, amelyek egyértelműen bizonyítják, hogy az összeget átutalták Saronnak" - mondta el Rosenfeld.

A rendőrség a merevlemez vizsgálatát egy bírósági döntés értelmében még nem kezdhette meg. A döntést Schlaff ügyvédjének sürgetésére hozta a bíróság, a határozat azonban még nem végleges.

Az izraeli miniszterelnök egyik tanácsadója nem volt hajlandó kommentálni a jelentést. "Nem illetékes, hanem egy riporter állítja ezt. Mióta kell nekem a Channel 10 riporterének találgatásaira válaszolnom?" - mondta.

Korrupt család?

A riportot akkor sugározta a tévécsatorna, amikor Ariel Saron új pártja, a Kadima (Előre) élén újraválasztásáért küzd a márciusi parlamenti választásokon. Az izraeli kormányfő magasan vezet a közvélemény-kutatásokban annak ellenére, hogy a választópolgárok nagy része szerint Saron és családja is korrupt.

A riportot azon a napon sugározták, amikor Saron fia, Omri lemondott parlamenti mandátumáról az ellene indult bírósági eljárás miatt, amely a Channel 10 által is említett 1999-es választási pénzekhez kötődik.

Omri Saron a Kneszetben a jobboldali Likud képviselője volt, amelyből apja tavaly novemberben kilépett, hogy létrehozza a Kadimát. Omri Saron ellen tavaly augusztusban emeltek vádat az izraeli választási törvény megsértése, csalás, hamis tanúzás és hivatali hatalommal való visszaélés miatt. A vád szerint apja egyik fő politikai tanácsadójaként fiktív cégeket hozott létre Ariel Saronnak a Likud elnöki tisztsége elnyeréséért indított 1999-es kampánya finanszírozására. A 41 éves Omri Saron lemondott mentelmi jogáról, majd novemberben elismerte bűnösségét is az ellene folyó perben. Ha bűnösnek találják, Omri Saront hét évig terjedő szabadságvesztéssel büntethetik, bár az izraeli média találgatásai szerint kisebb büntetést fog kapni, talán teljesen elkerülheti a börtönbüntetést.

Az izraeli főállamügyész bizonyítékok hiányára hivatkozva úgy döntött, hogy Ariel Saron kormányfő ellen nem emel vádat.

Saron csütörtökön szívműtéten esik át, várhatóan 24 órát tölt majd kórházban. Feladatait addig helyettese, Ehud Olmert látja el.