-

A bunkofonos Mórickától Pozsgay Imre sírjáig

Kedves városlakó olvasók!

Amióta a magyar szellem két fáklyája, Jókai Anna és Pozsgay Imre egy testülethez tartozik, mindez ráadásul Orbán Viktor zászlaja alatt, mi folyamatos extázisban vagyunk. Ez csak fokozódott, amikor Finta József építész a Nemzeti Konzultációs Izé tagjaként bejelentette, hogy pályázatot írtak ki Budapest új építészeti szimbólumának megalkotására, bármit is jelentsen ez. Aztán eszünkbe jutott, hogy ha valaki igazán teletojta a fővárost építészeti jelekkel, akkor az éppen Finta volt, aki az Intercontinental szálloda óta némi túlzással monopolizálta a nagyobb belvárosi épületek tervezését, függetlenül az aktuális kormány színeitől. A parókagyanús hajú építészt igazából nem tudjuk hová tenni. A Rózsadombi Taxisbarokk Pápája vagy a Rendőrpalota technicista felhőkarcoló-építésze az igazi arca? Hogy könnyebb legyen eldönteni, alant megmutatjuk a Mester tíz legfontosabb fővárosi művét, Ön pedig szavazhat, hogy tetszik-e vagy nem. Mindezt nullától tízig teheti. Aztán ezek mellé állítottunk tíz, a rendszerváltás óta felhúzott fontosabb épületet, más szakemberek tollából, hogy legyen összehasonlítási alap a Fintán Kívüli Univerzumból is. Csemegézzen ezek között is, aztán értékeljen! Tippünk az, hogy a végeredmény meglepőbb lesz a Tankcsapdára csápoló Koltay Gábornál is. Hajrá!

Finta József
#alt#
Finta József
Finta József az ország grandiózus épületeinek javát tervező építész 1935-ben Kolozsváron született, és a Budapesti Műszaki Egyetemen végezte tanulmányait. Diplomája megszerzése után a magyar építészet egyik neves műhelyének, a Lakótervnek lett munkatársa, osztályvezetője, majd igazgatóhelyettes-főépítésze. 1995-ben önálló stúdiót alapított, melynek ma is ügyvezetője.



Munkásságát számos állami kitüntetéssel díjazták. Harminc évesen, 1965-ben kapta első komoly kitüntetését, az Ybl díjat, 1970-ben pedig Állami díjat vehetett át.



Finta a rendszerváltás előtt és utána is jelentős állami megbízásokat kapott. Első nagy munkája a salgótarjáni városközpont üzletközpontja volt. 1966-ban építette a Hotel Intercontinentalt, 1981-ben pedig a Fórum Hotelt, azt a két épületet, amelyek ma is meghatározzák a pesti panorámát. A hetvenes-nyolcvanas években szállodák sora fűződik a nevéhez, így a Volga, a Penta és a Novotel. A rendszerváltás után a Kempinski Hotelt (1988-91), a Bank Centert (1991-95), a Teve utcai Rendőrségi székházat (1995-96) és a Westend épületét tervezte.



Politikával a nyolcvanas évek óta foglalkozik, 1985-90 országgyűlési pótképviselő volt. 1985-ben lett a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja, 1993-ban pedig rendes tagja. Tagja ezen kívül a Professzorok Batthyány Körének, és az Orbán Viktor által bejelentett Nemzeti Konzultációs Testületnek.



Díjai: Állami Díj (1970), Ybl Miklós-díj (1965, 1972), Pro urbe Budapest (1983), Magyar Művészetért Díj (1993), Kossuth-díj (1996), Steindl-díj (1999)

Bankcenter (1995)

A négy, felül átkötött toronyból álló Bankcenter a plázákról ismert, polírozott gránitlábazattal, az üvegfalakkal és fém díszítőelemeivel lehetne akár rettenetes is. Az épület arányai, a zömök, súlyos tömbök azonban amellett, hogy kifejezik a pénzemberek életérzését, meglepő módon illeszkednek az eklektikus, klasszicista épületek és egy modernista ház által meghatározott környezetbe.

Az Index osztályzata: 5/10

5,25

Grand Hotel Corvinus Kempinski - Erzsébet tér (1992), Puhl Antallal

Ahogy a luxust meg a pompát a mályvaszín zakós, kezében ötkilós - emlékeznek a szóra? - bunkofont lóbáló Móricka elképzeli. A csúnya bejárat fölé Finta oda merte ragasztani a budapesti bizniszcenter-stílus egyik legérthetetlenebb kötelező motívumát, az Értelmetlen Domború Elemet, rajta a Lépcsőzetesen Elfogyó Ablaksorral. A mester javára írandó, hogy a színtelen épület homlokzatának jobb oldalán megjelenik a hotelt ihlető, akkoriban divatos zakótípus színe, a mályva. Furcsa, hogy ilyen rideg a ház, pedig egy nagy szerelem emlékműve, amit Finta az első építészeti rajzolóprogramok iránt érzett.

Az Index osztályzata: 4/10.

4,24

Hotel Duna Intercontinental - Dunakorzó (1966-69)

Nem is olyan ronda, mint amilyennek látszik, sőt! Ha az ember eltekint a rengeteg nyersbetontól meg az alsó épületrészek hervasztó nyílászáróitól, érdekes térhatást mutató, a tömegeket szellemesen ugráltató, modern szállodát lát a Dunakorzón. '69-ben olyan hangulatot sugározhatott, mintha a dolgokat itt laza, napszemüveges digók irányítanák, nem pedig csúnya, lódenkabátos ávósok. Na jó, a hátsó frontja olyan, mint egy atomerőmű, de az akkor menő dolognak számíthatott.

Az Index osztályzata: 7/10. És az Öné?

3,95

Hotel Taverna - Váci utca (1985)

Az épület szerencséje, hogy nem látszik, de ez nem Fintán múlott, hanem azon, aki annak idején kitalálta, hogy a Váci utca ilyen keskeny legyen. A nyaktörés nélkül belátható alsó traktus lényegében egy ívelt, kazettás üvegfal, plusz nem lehet nem észrevenni a hideglelős Pegazus-szobrokat. De nézzen egyszer följebb, és álmélkodjon a József Attila utcai Kispéniszű Irodaház tonetthátlapjaira hajazó ízléstelen fröccsöntőszecessziós acélspagettin, illetve a még fentebb látható gigantikus betonelemen. A hotel politikai jelentősége, hogy annak idején az itteni City Grillben árulták a világ legszarabb hamburgerét, ami nevetségessé tett minden harmadik utas próbálkozást. Reméljük, ide temetik Pozsgay Imrét.

Az Index osztályzata: 4/10

3,74

Hotel Volga (1971)

Hiába nevezték át a Hotel Volgát a rendszerváltás után Ibisszé, az épület megmaradt annak, aminek készült, tisztelgésnek a panelépítészet előtt. Finta 1971-es víziója szerint hamarosan a panel lesz az egyetlen építőanyag, ebből készülnek majd a hotelek, áruházak, fürdők, hidak is, amíg panelban nem egyesül az egész világ. A Hotel Volga szimbólum a javából, döntse el, hogy ez a barna paneltömb szerepeljen-e a képeslapokon!

Az Index osztályzata: 2/10

1,51

Nemzetközi Kereskedelmi Központ - József Attila utca - Bajcsy Zsilinszky út sarok (1990)

A maga nemében kormeghaladó munka. Még ki sem kristályosodott igazán a rózsadombi bunkóbarokk, de Finta a város építészetileg legszebb pontján máris felépítette a stílus összefoglaló mesterművét. A párkányzaton tonettszékről lopott ízléstelen mintázat, a homlokzat úgy hajladozik, mintha NSZK márkával fizetnék érte, a tetején pedig ott meredezik a Szánalmas Pénisz, a kis fiatorony, ami a Mester szerint a Bazilika kupolájára rímel. Reméljük, Ybl Miklós szelleme jól arcon fejelte ezért a Maestrót.

Az Index osztályzata: 1/10

3,45

Novotel és Budapesti Kongresszusi Központ (1982, 1985)

A szocialista delux stílusa évtizedekig tartotta markában Fintát, aki ezt a komplexumot minden bizonnyal üzbég kormánydelegációk elkápráztatására tervezte. A hegesztett csőből készült korlátok, a buboréklámpák, barna tükörablakok, értelmetlen betonívek és az exkluzívnak gondolt, barna panelelemek kiállták az idő próbáját: ma is ugyanolyan ízléstelenek, mint építésük idején. Ez már szimbólum?

Az Index osztályzata: 1/10

2,46

Rendőrségi székház - Teve utca (1998)

Úgy tűnik, ha erőről és hatalmi reprezentációról van szó, Finta habozás nélkül találja meg a megfelelő formát. A grandiózus üvegbástya, a dinamikát sugárzó, megtört falak és az emelkedő ívek fölé magasodó kommunikációs torony magabiztosságot és erőt sugároznak. Az üvegfetisiszta építész itt végre adekvát módon élhette ki szenvedélyét. Szavazzon, ha úgy érzi, Budapestnek erőre van szüksége.

Az Index osztályzata: 7/10

6,13

Westend (1999)

A Westend kétségkívül nagy, csillogó, hivalkodó épületmonstrum, viszont tudni kell, hogy a plázák nem a szofisztikált épületdzsankiknak készülnek, hanem a nagy, csillogó és hivalkodó dolgokat szerető, és igen népes közönségnek. Finta a kötelező gyakorlatot azonban úgy oldotta meg, hogy épülete közben azért alkalmazkodik a Nyugati pályaudvar üvegformáihoz. Ha úgy gondolja, Budapest Közép-Európa plázájává kell, hogy váljon, szavazzon a nagy üveglegyezőre.

Az Index osztályzata: 6/10

5,38

A nem-Finták

Alkotás Point irodaház (2002), Cságoly Ferenc

Budapest legelegánsabb üvegkomplexuma anélkül figyelemfelkeltő és izgalmas, hogy öncélú elemekkel terhelné meg az épületet. A letisztult formák a felüljáróról mutatják legmeghökkentőbb formájukat: a Balatonról hazatérő váratlanul három büszke jégtörő hajóval autózik szembe. Közelebb érve az épület szárnyai szétnyílnak, és az üvegparavánok formája miatt a tömbök mintha folyamatosan magasodnának. Ha nem ijed meg a csupasz fémtől, üvegtől és kreativitástól, szavazzon Budapest jégtörőire.

Az Index osztályzata: 10/10

6,83

Gödör - Erzsébet tér (2002), Bánfalvy Koppány, Bikki István

A világ egyetlen olyan országa vagyunk, ahol a modern építészeti nevezetességet valami hiánya, pontosabban a helyén tátongó luk jelenti. Kelet-európai szimbólumnak a Gödörnél jobbat nehéz találni, különösen, hogy a jól eltalált építészeti megoldások gyatra kivitelezéssel és folyamatos jogi csatározásokkal egészülnek ki.

Az Index osztályzata: 6/10

5,09

ING-irodaház - Dózsa György út (2004), Erick van Egeraat

A szimbólum lényegéhez tartozik, hogy eredeti, könnyen megjegyezhető és kifejező. Valami olyan, mint a holland Erick van Egeraat töredezett üvegépülete, amelynek tervezettsége és esetlegessége, rendezettsége és kuszasága, posztmodernsége és simulékonysága közti feszültség szinte többet árul el a magyar jelenről és közelmúltról, mint akár a beázott időkerék az út túloldalán. Egeraat szimbóluma ráadásul a Kelet-Európán túl elterülő vidékeken is érthető és élvezhető.

Az Index osztályzata: 10/10

6,78

Kálvin center - Kálvin tér (2001), Halmágyi Judit, Virág Csaba

A Kálvin téri üvegépület meglepő módon esztétikai, és nem politikai vagy gazdasági viták révén került be a köztudatba. A tervezők (Halmágyi Judit, Virág Csaba) azzal védekeztek, hogy épületük a konzervatív megrendelővel kötött kompromisszumok eredményeképpen vált ilyen furcsává. Meggyőződésünk egyrészről, hogy kompromisszumok nélkül a vita egyenesen lincshangulattá fokozódott volna, továbbá az is, hogy a tér képét nem ez a merész épületegyüttes, hanem a szemközti Korona panelhotel rontja valójában.

Az Index osztályzata: 7/10

3,21

Lehel téri piac és csillaghajó - Rajk László (2002)

"Hazánk történetének legnagyobb vállalkozása lassan célba ér, az ismert világ szeme a Lehel térre szegeződik. Emberek milliói figyelnek rezzenéstelen arccal, hogy február 8-án körkapcsolásban izgulhassák végig velünk a startot. Cél: a Mars" - írta három éve Etele, mi pedig döbbenten figyeltük a színes, durva, dekonstruktivista űrjárművet, ahogy kinő a földből. És hiába utáltuk az elején a sárga protonpajzsokat, a vörös hipertérgenerátorokat és az interplanetáris lángossütőket, mára rendesen megszerettük. Ez legalább valamilyen, de még mennyire az, a motívumai pedig nem az Endrődy Sándor utcából származnak, hanem mindenfelől, de leginkább a Szíriuszról.

Az Index osztályzata: 8/10

4,00

Mammut 1-2 - Schön Építész Iroda - Mérték Stúdió (1998-2000)

A plázaberuházók bebizonyították, hogy milyen tartalmatlan dolog azt állítani, hogy egy (két) épületnek egyszerűen nincs építészeti minősége. A házak ugyanis állnak, sőt ha a Moszkva téri Gombából nem indul el a rettegett kisfröccs-cunami, akkor évtizedekig állni is fognak. Számít az, hogy ezeknél nincs lejjebb? Hogy olyanok, mint két elfuserált üvegdoboz, ami nyilván két pár lábgombával fertőzött patacipőt és egy szolibérletet rejt magában? Naná, hogy nem. Akit ilyesmi még bánt, az költözzön el a környékről, aztán pofozzon fel mindenkit, aki aktatáskával lép be a II. kerületi önkormányzat épületébe, hiszen az építkezés engedélyezője nyilván köztük van.

Az Index osztályzata: 0/10

3,04

Millenáris Park (2001)

Eszerint van olyan, amit a komcsik és a jobbosok vállvetve sem tudnak elrontani, és itt most nem a rekreációs drogokról beszélünk. A Millenáris Parknak a benne levő épületekkel nem szabadna léteznie. Olyan nincs, hogy a magyarok ne rombolják le a szép régi ipari épületeket, sőt még szebb újakat tervezzenek melléjük. Olyan nincs, hogy az öreg hiénák a parktervezést átengedjék egy csapat egyetemistának. Olyan sincs, hogy mindezek mellé a város legfaszább játszóterét is ide húzzák fel. No és hogy ebben a világszínvonalú burokban állandóan érdekes programokat szervezzenek? Ez tényleg túl geil, rá is mozdult egy regimentnyi eszement SZDSZ-es, hogy jól elrontsa, de lapzártáig nem sikerült nekik. Az alkotók, ömlesztve: Benczúr László, Takács Ákos, Wéber József (építészek); Kovács Árpád, Lendvai Gábor, Muszbek Johanna, Pozsár Péter, Tihanyi Dominika, Wallner Krisztina (parktervezők); Balla Gábor, Kő Boldizsár, Ludwig Dóra, Gulyás Anna (Játszótér-tervezők). Respekt!

Az Index osztályzata: 10/10

7,93

Művészetek Palotája - Zoboki, Demeter és Társaik Építésziroda (2005)

A modern, posztkádári kor minden értelemben legnagyobb kulturális építkezése. Az eredmény hasonlatos a Mágnáskert étteremben zokogva homározó Kovács Lászlóhoz: felemás, sőt majdnem azt mondtuk, Janus-arcú. Kívülről fantáziátlan, gyáva, a meghökkentő méret ellenére kicsinyes téglatest (a híd felőli nézet legalább felidézi a kufsteini várbörtönt), belül viszont nagyvonalú és szinte játékos. Elméletünk szerint Demján "Toprongyos" Sándor übervállalkozó azért erőltette ezt az egészet, hogy állami pénzből építhessen hangfogó falat a később felhúzandó lakóparkja elé.

Az Index osztályzata: 5/10

3,94

Nemzeti Színház - Siklós Mária (2000-2002)

Tényleg, már miért lenne a komcsik monopóliuma, hogy elrondítsák az országot? - gondolta a Fidesz és megajándékozott bennünket Minden Idők Legocsmányabb Közcélú Épületével. Furcsa, hogy ha egy magyar igazán rondát akar, akkor kényszeresen a Rózsadombhoz nyúl vissza. Siklós Mária egy fröccsöntő kisiparos, egy taxis és egy Amway-ügynök társaságában gombázva találhatta ki ezt a szárnyas-boltíves-zikkuratos izét, amiben egy jó van, hogy olyan helyre építették, ahol élő ember sosem jár.

Az Index osztályzata: 0/10

3,53

Volt ING Bank-székház - Andrássy út (1994), Erick van Egeraat

Korszerűt nemcsak a régi helyén lehet építeni, hanem annak belsejébe is. Az Andrássy úti épület a főúton korzózó városvédőket a számukra oly kedves eklektikus stílusával téveszti meg, és csak a Paulay Endre utcai oldalra kerülve derül ki, hogy az építész a századfordulós homlokzat mögé csupa üveg, posztmodern épületet tervezett. Az üvegfal merészen dől ki a keskeny utca fölé, jelezve, hogy van építészet a gipszstukkókon túl.

Az Index osztályzata: 9/10

6,00

Véleményüket, észrevételeiket ide írják meg!

hirdetés