Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMNincs is magyar paletta
További Sziget cikkek
Az elmúlt években a Kriminal Beats és a Wacuum Airs kiadóknál megjelent albumokat ismerve akár hőzönghetnénk is, hogy a Sziget miért tesz olyan magasról a magyar hiphopra, hogy a maga részéről kipipálja ezirányú kötelezettségeit egy Ganxsta Zolee + Animal Cannibals kombóval. Aztán amikor a földalatti szcéna legnépszerűbb csapatai jó órás késéssel nekilátnak, teljesen érthetővé válik, hogy a hivatalos programban meg sem jelenő Mokka Cuka is miért csak egy fél estét szentel ennek a műfajnak.
Mert a magyar rap krémje még ezzel sem tud élni. A közönségre várva a dj-k laptopjairól tinglitangli amerikai rap szól, pedig bőven meríthetnének a hazai termésből is. Közben rohamosan fogynak a percek, végül három óra helyett kettőbe kell belesűríteni négy produkció műsorát. Ebből már valóban nem lehet sokat kihozni. De még annyit sem sikerül.
A mikorofont minden mc konzekvensen a hangrezgések felvételére hitelesített gombócnál markolja, ami póznak nem rossz, de így nem sok jut el a verbális zsenialitásból a keverőpultig. Ez aztán nyilván a kiabálás felé tolja az artikulált szövegmondástól amúgy is idegenkedő mikrofonistákat, a torz kásából pedig már nem lesz érthető szöveg, bármilyen rutinos hangmérnök is ül a pultnál. A magyar rap ma pont ott tart, ahol a magyar punk tartott a nyolcvanas évek végén: tessék otthon megtanulni a szövegeket, aztán eljönni a koncertre, és minden rendben lesz. A koncerten felhangzó zajorkán majd felidézi a mondanivalót a közönségben.
Már ha van mondanivaló. A Nem Közölt Sáv és a rövidke műsorukba két-három szám erejéig beékelődő Bankos talán ezért is érthető legalább valamennyire: mivel többnyire a narratív műfajon belül maradnak, a mondatfoszlányokból legalább valamilyen homályos képe lesz a laikus hallgatónak arról, hogy miről beszélnek. A tinédzserek és fiatal huszonévesek körében a kriminálos előadóknál úgy tűnik népszerűbb Waacum Airs család tagjai viszont hol verbál-dadában utaznak, hol olyan absztrakt, kifordult asszociációs hálóra teregetik ki, ami a szívüket nyomja, hogy még kinyomtatott szövegekkel a kézben is tanácstalanul állnak a rajongók. Aztán rohannak az internetre, hogy közösen próbálják dekódolni az üzenetet. Vajon egy felkészületlen látogató mit értene Bobakrome villámgyorsan elhadart, P.I.R.X. című szürreális űrrepjének következő részletéből a gerjedő mikrofon statikus zörejeinek takarásában:
Amíg te szilikonos űrcickókat vikszóóólsz.
Hívd az űrpiktort, legyen az űr csíkos,
Cicciolinra csűcsörít a csütörtöki csík.
Polietilén Peti vigyázz a police
Bedobott egy polipos ekit.
Barázslatos a hyberspape, az űrcickányló hátárú
Szexi lézer zseblézer, kitágul a kozmoszod látványátú.
Itt a filózó fia, jön a filozófia,
Rigweta gyermeke króm vagyok szia.
Termonukleáris kronoszféra,
Ráktérítő mintás Bakterítő.
Androméda köldökű asztenozloszféra,
Titkos hidroszféra, idő szép ma.
Pirx kapitány űrbarom hiphopszipszop szét ma.
Kvad romantika, vad roma bika.
Forogjatok ellopciódok, űrháborút szítok.
Vót hűhó, mikor kirágta az űrrendőrt a szpot műhód.
Pedig lemezről hallgatva ettől a zseniális, szándékolt agyatlanságtól többször a rekeszizomgörcs határára röhögtem magamat.
Végül a szervező Waacumisták szándékainak megfelelően az este fénypontjaként megjelenő, az apró pódiumon lelkesen mutogató - a beígért élő zenekar nélkül fellépő - Akkezdet Phiaiból sem értek semmit. Amit mégis sikerül elcsípnem, az a mellettem álló, a szövegeket Újonccal és Saiiddal együtt kiabáló baseball-sapkás fiataloknak köszönhető.
Lehet, hogy a fiúk egy nagyobb színpadról, kedvezőbb technikai feltételek és bőségesen rendelkezésre álló idő esetén többet kihoznának ebből - a kriminálos Krime City Jam-eken és a vákumos heti esteken a Kultiplexben már volt erre is példa -, de itt és most ez nagyon-nagyon kevés. Egy szűk szcéna köldöknéző önünneplése. (C)
[A transzparencia jegyében jelezzük, hogy szerzőnk maga is kötődik ehhez a szcénához, inkább kriminálos, mint vákumos vonalon.]