Összetört autót állítunk ki Velencében
Egy összetört BMW lesz a magyar pavilon fő attrakciója a 2011-es velencei képzőművészeti biennálén. Németh Hajnal médiaművész alkotásának központi eleme a művészettörténészek által talált tárgyként emlegetett, csúnyán összetört autó, amelynek történetét a kiállító teremben játszott kortárs opera meséli el. A három szereplő három szemszögből mutatja be a történteket.
A tervek szerint a Magyar Pavilonba készülő mű kiegészül videókkal, amelyeken végignézhetjük az autó sorsát a gyártástól kezdve az árusításon át a javításig. Míg a baleset esetében az énekes formában előadott történet az esemény felidézésében játszik szerepet, a filmen a gyár, az autószalon és a szerviz válnak az operadialógusok előadásának helyszíneivé.
Az Összeomlás - Passziv Interjú című munka nem direkt a biennáléra készül: tavaly már bemutatták a Kiscelli múzeumban, kiállították a MODEM-ben, legutóbb pedig az Aviva-díj kiállításán szerepelt. Németh Hajnal biennálés győzelme egyébként érthetővé teszi, hogy miért nem őt, a sokak által esélyesnek tartott képzőművészt választották a múlt héten az Aviva-díj győztesének.
Kicsoda Németh Hajnal?
Az évek óta Berlinben élő és alkotó Németh Hajnal munkáira a tömegkultúra és a hétköznapiság jelenléte a jellemző. Ez az elsősorban vizuális tartalom az utóbbi évtizedben kiegészült audioelemekkel. Németh a velencei projektben korunk egyik legmeghatározóbb kultusztárgya, az autó emberhez való viszonyán keresztül egzisztenciális kérdéseket feszeget. Az autóbaleset témáján keresztül a mulandóságról beszél. Az autóhoz kapcsolódó egyéb helyszínek az autóvásárlás és választás dilemmáját, illetve a vezetéshez vagy a sebességhez fűződő rajongást vagy szorongásokat mutatják be.
Az 54. Velencei Képzőművészeti Kiállitás főkurátora Bice Curiger, aki az ILLUMInations / ILLUMInazioni címet választott a jövő évi nemzetközi kiállításnak.