Cate Blanchettel lett sikeres Ascher Amerikában

2011.08.07. 20:25
Vastapssal és álló ovációval fogadta a közönség szombati premierjén az Asher Tamás rendezte Ványa bácsit a Sydney Theatre Company tolmácsolásában a washingtoni Kennedy Centerben. Az előadás egyik főszerepét a híres filmszínésznő, Cate Blanchett alakította. Fischer Ivánt és a Budapesti Fesztiválzenekart méltatták amerikai kritikusok a Don Giovanni miatt.

A Ványa bácsi sikeres fogadtatásával kapcsolatban Ascher Tamás elmondta, hogy Ausztráliában nagyon szeretnék, ha két-három éven belül megint rendezne ott. A rendező azonban ezúttal Csehov helyett Beckettre gondolt. Elmondta, hogy a Sydneyben két hónapig futott, Washingtonban egy hónapig műsoron szereplő Ványa bácsinak is lesz még talán utóélete, mert az előadás az ígéretek szerint jövőre meghívást kap New Yorkba.

A rendező úgy vélte a The Washington Post részéről egyfajta, a Ványa bácsi-előadás iránti érdeklődést felkeltő poén volt, amikor arra az érdekességre hívta fel a figyelmet, miszerint az orosz darabot az angol nyelvterületen kissé vidékiesnek tekintett ausztrál színészek adják elő, és hogy azt egy olyan magyar rendező állította színpadra, aki sem angolul, sem oroszul nem beszél igazán.

Ascher Tamás elmondta, a színészek, akik közül többen  jelentős nemzetközi sikereket tudatnak maguk mögött, nagyon rugalmasak voltak az együttműködésben. A Cate Blanchett, Hugo Weaving, Richard Roxburgh, John Bell szereposztás adott volt, de a szereplőgárda másik felét a rendező választhatta ki.

"Reggeltől estig próbáltunk, és nagyon odaadóan dolgoztak. Nem mondom, hogy nem volt sok vita, mert nem mindig értettük egymást először - nem abban az értelemben, hogy ki mit mond, hanem hogy az mit jelent valójában. Nem könnyű úgy belevágni egy műbe, hogy a rendező nem igazán ismeri a színészt. Attól, hogy láttam egy filmben Hugo Weavinget vagy Cate Blanchettet, az nem jelenti azt, hogy tudom, ő valójában hogyan működik, vagy mit jelent a színpadon" - fogalmazott Ascher. A washingtoni Ványa bácsi-előadás dramaturgja Lengyel Anna, díszlettervezője Khell Zsolt, jelmeztervezője pedig Szakács Györgyi.

Fischer sikere

Elismeréssel írtak a hétvégén az amerikai kritikusok arról a New York Lincoln Centerben csütörtökön és szombaton a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) közreműködésével bemutatott Don Giovanni-előadásról, amelynek karmestere és rendezője Fischer Iván volt.

"A Mostly Mozart Fesztivál Mozart Don Giovannijának Fischer Iván karmesterrel, a kiváló Budapesti Fesztiválzenekarral és csodálatos szereposztással rendezett előadásait egyszerűen szcenírozott koncertként hirdette. Bár a fesztivál vezetésének szerénysége értékelendő, az a Don Giovanni, amely a Lincoln Center Rose Színházában csütörtök este színre került és melyet Fischer Iván rendezőként is jegyzett, magával ragadóbb, fantáziadúsabb és színházi szempontból merészebb volt, mint számos teljes operaházi produkció, amit láttam" -  a írta Anthony Tommasini a The  New York Timesban.

A lap művészeti mellékletének címoldalán kezdődő, három fotóval illusztrált kritika emlékeztetett rá, hogy az előadást először tavaly Budapesten mutatták be egy három Mozart-operából álló ciklus darabjaként. A The New York Times és a többi amerikai médium beszámolója elragadtatással szólt annak a 16 ifjú magyar színi akadémistának teljesítményéről, akik fehérbe öltözve és kísérteties fehérre sminkelve egyszerre látták el a kórus, a tánckar, a statisztéria és a díszlet funkcióit az éjfekete színpadon. A portugál, görög, amerikai és koreai dalművészek mellet a méltatásból kijutott a Don Ottaviót megszemélyesítő Megyesi Zoltánnak is.