Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMHol a pokolban van Matt? Hát Budapesten!
További Kultúr cikkek
- Addig halogatsz, amíg egy kórteremben találod magad, és elmúlik feletted az élet
- Kiderült, milyen veszteség érheti a magyar kultúrát
- Meghalt Kalmár Márton szobrászművész
- Az olasz playboy, aki elképesztő nélkülözés után vált legendává
- Sokan estek áldozatul a csonkításnak, amelyet ráadásul saját maguk hajtottak végre
Hogy mit csinál egy amerikai webdizájner, ha megunja a napi rutin html-ezést, és a végeláthatatlan esti Playstation-partikat? Hát elmegy világkörüli útra, hogy megtalálja magát. Ezt tette Matthew Harding is, aki igazi gamerként kólán és pizzán tengette az életét, először mint szerkesztő a GameWeek Magazine-nál, majd fejlesztőként a Guitar Herot és a Call of Duty-szériát is kiadó Activisionnél, később a vicces játékokban utazó Pandemic Studiosnál.
Aztán Matthew 2003-ban, 29 évesen rájött arra, hogy már csak a kódolás, meg a hétvégi grillsütés vár rá, meg persze egy kertvárosi család lakáshitellel, és ettől annyira megijedt, hogy rögtön el is ment Ázsiába. (Ahogy később egy nyilatkozatában visszaemlékezett erre az időszakra, akkor sokallt be, amikor rájött, hogy két évet áldozott az életéből a Destroy All Humans! című lövöldözős játékra.)
Ez eddig a jóléti államok egyik legszokványosabb története, és a folytatásban Matthew-nak pár hónap délkelet-ázsiai kalandozás, esetleg egy tibeti meditációs tanfolyam után haza kellett volna térnie a napi rutinhoz. Ő viszont inkább elkezdett táncolni, pedig ez az egy dolog, amihez biztosan nem ért.
Az egyik első vírusvideó
2005-ben az éppen akkor debütáló Youtube egyik legnézettebb videója lett a Where the Hell is Matt? című klip, amiben egy szemüveges geek a Deep Forest érzelmes zenéjére táncol a világ különböző helyein. Matthew ugyanis a vietnami útjáról a barátoknak elküldött videóba bevágta, ahogy hülyén táncol a motorokkal zsúfolt Hanoi egyik utcáján. A fejlett humorérzékről és fejletlen mozgáskultúráról árulkodó felvétel annyira megtetszett a haveroknak, hogy már kérték a folytatást, és a béna táncot továbbküldték a barátaiknak. Azok meg az ő barátaiknak és üzletfeleiknek.
Az első videót közel kétmillióan látták, és majdnem egy éven át a legnézettebb klip volt a Youtube-on akkor, amikor a netes videómegosztó-oldalak még szélessávért könyörögtek. A nézettségen azután az is lökött picit, hogy Jawed Karen, a Youtube egyik alapítója azt mondta, hogy Matt tánca a kedvenc videója, és sok ilyen ötletre lenne még szükség. Az igazi nagy dobás azonban még csak ezután jött.
Meglátta a videót a Stride rágógumigyár marketingese, és a Kraft Foodshoz tartozó márka leszerződtette Mattet, hogy táncoljon még egy kört a világ körül. A Stride-nak amúgy is a geekek jelentették a célcsoportját, a cég többek közt egyhónapos maratoni játékfejlesztő versenyt is rendezett, és szponzorált már videójáték-csapatot is. Mattnek nem lett volna más dolga, mint körbeutazni a Földet és táncolni, és közben még rágóznia sem kellett volna. Az egykori programozó azonban ekkor még nem akart első osztályon repülni és a Hiltonban megszállni, ezért korábbi utazásaiból és néhány új útjából vágott össze egy klipet.
A 2006-os videót már 16 millióan látták, a táncok alatt még mindig a Deep Forest és a Salamon-szigeteken felvett népdal szólt. Matt internetes sztár lett, csak a videó Hol a pokolban van Matt barátnője? című paródiáját hatmillióan látták. Matt interjút adott Tyra Banksnek, táncolt az ABC reggeli műsorában és a Time Square óriás kivetítőjén is. Ekkor azonban még azt mondta, hogy fogalma sincs, hogyan lehet hosszútávon is pénzt csinálni abból, hogy az ember netes híresség.
Ugyan neki nem is volt semmi ötlete a pénzcsinálásra, de mások meglátták benne a lehetőséget: 2008-ban leszerződtette a Creative Artist Agency, akik George Clooney-t, Sanda Bullockot, Shakirát és David Beckhamet is futtatják. Matt volt az első internetes sztárjuk, és rögtön ki is közvetítették a Visának, a cég azonnal kampányt szervezett köré Utazz vidáman címmel. A tévében is futó reklámokban hihetetlen és váratlan ötlettől vezérelve Matt Vietnamban, Indonéziában, Kínában és Japánban táncolt.
És a béna táncot még mindig nem unta meg a világ, 2008-ban, a Visa-kampánnyal párhuzamosan elkészült az első HD videó is: nyolcvan helyszínen lejti Matt, sok helyen már nem is egyedül, hanem lelkes követőivel. Ezt a videót már közel negyvenmillióan látták, és Where the Hell is Matt a 83. legnépszerűbb Youtube-csatorna lett. Matt lebegett a súlytalanságban a NASA kiképző gépén, járt az Észak- és Dél-Koreát elválasztó zónában és a tenger mélyén is. A klip alatt már a Praan című dal szólt, ami Rabindranath Tagore egyik versének feldolgozása. (Hogy magyar szálat is kössünk ide, Tagore az, akiről sétányt neveztek el Balatonfüreden, miután hosszú időt töltött a Balaton mellett gyógykezelésen.)
Matt azóta kiadott két útikönyvet, rendszeresen konferenciákon szerepel, mint előadó, ezek egyikén például viccből leleplezte saját magát: bebizonyította, hogy a videó csak egy hoax, és valójában trükkfelvétel az egész, ő el sem hagyta Amerikát. A közönség meg persze derült, de volt olyan is, aki bevette, ezért Mattnek később hivatalosan kellett cáfolnia a viccet. Bejelentette, hogy a hoax is csak egy hoax, és ő tényleg beutazta a világot.
Tavaly táncolt Dél-Afrikában, ahol a futball-vébét reklámozta a turisztikai minisztérium felkérésére, ráadásul ezúttal új táncot is betanult, a diskit, ami a helyi törzsi táncok és néhány futballcsel kombinációja. Persze ezt sem ingyen.
Idén pedig újból úton van Matt, készül az új, a teljes és végső videója, ami mellett azért arra is maradt ideje, hogy még egy kampányt leforgasson a Visának. Ezúttal a japán piacra.
Hol a pokolban van Budapest?
Hogy miért is fontos ez éppen most? Mert Matt Harding szerdán délután négykor a Halászbástya előtt fog táncolni. Budapesten. A Facebookon köröző levél és a táncra szervezett esemény alapján a nyolc éve született véletlen ötletből azóta profi üzlet lett. Matt stábja közterület-foglalási engedéllyel készül az akcióra, a helyszínen pedig pólókat és egyéb ajándéktárgyakat lehet majd venni. Matt ráadásul forintot, eurót és hitelkártyát is elfogad. Azt nem írja, hogy a Visa mellett a Mastercard is szóba jöhet-e.
Azok, akik szerepelni akarnak a videón, alá kell hogy írjanak egy nyilatkozatot, amiben lemondanak a jogokról, a kiskorúak pedig ugyebár csak szülői felügyelettel táncolhatnak. Kerülendők a jogvédett jelmezek és a jogvédett logókat ábrázoló pólók, és Matt külön kéri, hogy senki ne öltözzön Super Mariónak vagy Sarah Palinnek. Ja, és nem árt időben érkezni, mert koreográfia és próba is lesz, ahogy az az idén készült pekingi és Hong Kong-i felvételeken is látszik.
Matt nem tudja garantálni, hogy a Halászbástya és a hülyén táncoló magyarok bekerülnek a végső videóba, viszont bárkinek szívesen táncol a felvétel után. Amíg el nem fárad. Vagyis aki harminc-negyven év múlva meg akarja mutatni, hogy ott volt az internet egyik első érzelgős, vagy éppen érzelmes viccének születésekor, az jól teszi, ha holnap időben érkezik, és nem vesz fel méretes márkajelzéssel ellátott pólót.