Kovács Ákost semmiképp

2012.04.04. 15:34
Egy rendező és egy operatőr videoklipeket készít, ez egyáltalán nem különös. Az annál inkább, hogy videóikhoz széles körben kevésbé ismert zenekarokat választanak, hogy egyedi és különleges videókat gyártanak, ráadásul nulla forintos költségvetésből. A Kodály Method zene és videó is, meg biztos mozgalom is, ha még nem, akkor majd lesz. Megpróbálunk a projekt mélyére hatolni, egyben a legújabb Kodály Method-videoklippet is bemutatjuk: rengeteg szereplő, Michael Jackson-hangulat és közel 10 perc!

A Kodály Method, azaz Szimler Bálint és Rév Marcell kifordították a világot a megszokott rendjéből, hiszen nem  kiadók és producerek megrendelésére dolgoznak, hanem sokak számára ismeretlen zenekaroknak készítenek olyan egyedi hangulatú videókat, amiktől a videóklip megjelenése újra esemény lesz. Lehet várni, izgulni, ki lesz a következő. Nem keresik az egyedit, hanem létrehozzák, és mindezt nulla költésgvetésből, és kultúrmisszióból, ahogy ők mondják. A magyar kultúrában sokszor felülről várják a megoldást, pedig alulról építkezve egészen szép eredményeket lehet elérni. A Kodály Method ennek is a bizonyítéka. Egyedi hangulatú videoklipjei minden premier után bejárják a blogokat és a Facebookot. Szimler rendezőként ismert, megjárta Cannes-t Itt vagyok című kisfilmjével, Rév pedig operatőrként dolgozik (Itt vagyok, Külalak). Mindkettőjüknek van elég dolga, komoly hobbijuk, hogy minden hónapban csinálnak egy videoklippet.

Dalpremier

A Kodály Method sok kis mérföldkövet ért már, de ha visszanéznek, mindig más lesz jelentős. Most például egy nescafés pályázaton nyertek egy kis pénzt, hogy közel tízperces videóban hozzanak össze rengeteg együttest, a Keleti Blokk nevű kulturális intézményt és a Velvet Undergroundot. Nekem a dobolás egy idő után sok, de ezt már Michael Jacksonnál sem kedveltem. Itt a dal, premier:

Kodály Method - Keleti Blokk - All tomorrows parties from Kodály Method on Vimeo.

Ez egy Kodály Method-cucc

A projektről nehéz eldönteni, a zenéről, a videoklipről vagy miről szól egyáltalán. Rév Marcell így fogalmazta meg: "Ez első sorban egy gyűjtés, onnan indult, hogy rajzoljunk egy képet a mai „undergroundról” persze nyilván a saját szubjektív nézőpontunkból. Ilyen szempontból a növekedés egyértelmű, gyűlnek a videók, egyre árnyaltabb a kép. Nyilván van szakmai oldala, hogy formailag tudunk e minden hónapban valami mást csinálni, ami filmesként elég jó tréning. És szerencsére egyre többen vannak akik követik a projektet, tehát már nemcsak az adott előadó miatt néznek meg egy videót, hanem mert az egy Kodály Method-cucc. Szeretjük ezt a várost is és próbálunk hozzátenni a kultúrális életéhez."

Az első Kodály Method buli hirdetése Závada "Újonc" Péterrel
Az első Kodály Method buli hirdetése Závada "Újonc" Péterrel
Fotó: Rév Marcell

Kérdés, milyen határokat húznak meg az előadók között: ki az, aki még belefér, ki az, aki már kellemetlenül mainstrem. A friss Kossuth-díjas Kovács Ákosnak vagy Fluor Tominak vajon készítenének filmet, tettük fel a kicsit álszent kérdést: "Kovács Ákosoknak semmiképp, azért ennek a projektnek van egy kultúrmisszió jellege is". A válasz után kifejtették, hogy itt egy másik, szinte rejtett kultúrát próbálnak megmutatni és népszerűsíteni, és bár nem gondolják, hogy tudják a tutit, de az biztos, hogy az eddigi videókban mindenkiből a jobbat hozták ki. A Volkova Sistersszel megforgatták a világot, az Akkezdet Phiait házibuliba vitték, a Turbót meleg tea mellett a hideg tetőn énekeltették, Zagarékat a Keleti Pályaudvarban ültették le komoly zenészekkel. A Kodály Method nagyon gyorsan megvalósította, hogy nem a zenekar az igazán lényeges, hanem az, amit az alkotók ki tudnak hozni a zenekarból és a dalból.

Elefánt, jég, megoldás

Ötlet pedig bőven van. Addig hallgatják az előadót, amíg be nem ugrik nekik valami, mint például a Turbo zenekar gangos-tetős videójában: "A Turbo például onnan jött, hogy a Bálintnál nagyon közel van a szemben lévő háztömb és át lehet látni a lakókhoz". Ezt meg is valósították.

Persze voltak bukott ötleteik is: "Az Elefánt videóra volt egy félig komoly ötlet, hogy kéne egy igazi elefánt, hát az nem jött össze, de jobb ez így. Ami nem pénz kérdése volt, hogy télen akartunk a befagyott Balatonon forgatni valamit, de lebetegedett az énekesnő és mire mehettünk volna felolvadt a jég".

373914 250243481697071 242315159156570 665053 1518091417 n
Fotó: Rév Marcell

Hasonló leleményességen múlott, hogy a tavalyi Sziget fesztivál egyik érdekes fellépőjét, a fütyülős dalukról ismert Peter, Bjorn and John zenekart a sajtóirodában leszólította Szimler, és pár órával később már felvettek egy teljes videót velük sátrakkal és lámpákkal. Az akkor gyorsan és ötletszerűen jött, de idén már előre készülnek, hogy kikkel dolgoznának közösen, mert az már nemcsak a projektnek jó, hanem a Szigetnek is komoly marketingakció lenne . Végre valami egyedi kontent, amivel azonosítani lehetne a fesztivált. Két külföldi zenekaros videójuk is van: az A38 közbenjárásával egy izgalmas videót készítettek a She Keeps Bees-zel, illetve a Szigeten felvett Les Hurlement d'Léo dala.

A videók megjelenése esemény. És nemcsak azért, mert bulikat szerveznek a bemutatókhoz kapcsolódóan, hanem láthatóan beindult egy izgalmas játék, hogy vajon melyik zenekar lesz a következő, és hogyan oldják meg. A visszavonuló Erik Sumo Bandet például egy általános iskolába vitték, ahol az iskolások kórusával együtt hozták létre az I'm Semmi című, kifejezetten ide készülő dalt. Egyszer már csináltak bulit a Merlinbe, ahova nem lehetett beférni, a mostani Keleti-Blokk videó kapcsán lesz egy Kodály Method-buli Április 27-én a Merlinben, ahol keletiblokkos zenekarok lépnek fel: Realistic Crew, DJ Bootsie, Volkova Sisters, Mary Popkids, Kamikaze Scotsman. Valamit terveznek a Balatonra és a nyárra, de sajnos erről semmit nem árultak el.