Visszavonja a szarevő apostolokat a kiállításról a művész
További Kultúr cikkek
-
Holtan találtak rá a Netflix sikersorozatának 24 éves színészére
- Koncert közben tűnt el Hobo
- Ilyen nagyszerű, amikor Lengyelország és Magyarország újra egymásra talál
- Közösségi szerződés biztosítaná a MOME jövőjét és az egyetemi közösség stabilitását
- Álomnyaralásnak indult, de végül agyoncsapta őket az áram a jakuzziban
"Olyan aránytalan mértéket öltött, és annyira kontrollálhatatlanná vált az ügy kapcsán kialakult indulathullám, hogy beárnyékolja az egész kiállítást, elvonja a figyelmet kollégáim alkotásairól is. Ez a saját műveim megítélésénél is jobban aggaszt, ezért egyetlen logikus lépés maradt: visszavonni az összes munkámat a szegedi kiállításról" - nyilatkozta a Délmagyarnak Győrffy László, aki hozzátette, reméli, hogy döntésével lezárulhat az ügy.
![fekalia installacio](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/358/3580/35802/3580268_52a987fe435e0f6f81716570e43f5468_wm.jpg)
Mint ismert, Szegeden november 17-én nyílt tárlat Kontrasztok vonzásában címmel az önkormányzati pénzből üzemeltetett REÖK-palotában, a Szegedi Szabadtéri Játékok Nonprofit Kft. Regionális Összművészeti Központjában. Az indulatok Győrffy László „Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben” című alkotása láttán szabadultak el, az asztalon egy levágott kézfej mellett díszelgő, 12 tányérnyi szarkupac és a fölé lógatott koponyás kép sokak szerint nem más, mint Jézus és tizenkét apostol utolsó vacsorájának polgárpukkasztó ábrázolása.
Az installáció kiverte a biztosítékot a városi közgyűlés kulturális bizottságának KDNP-s és fideszes tagjainál, akik szerint „a vallásgyalázást, istenkáromlást nem lehet közpénzből támogatni, a művészet ilyen irányú szabad megvalósulásának a helye a magángaléria".
Kalmár Ferenc, a KDNP megyei elnöke sajtóközleményben fejezte ki nemtetszését az installáció ellen: „A Kereszténydemokrata Néppárt szegedi képviselőiként megdöbbenéssel és értetlenül állunk az előtt a tény előtt, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékok Nonprofit Kft. Regionális Összművészeti Központjában megjelenhet a Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben címet viselő installáció. A korhatár nélkül látogatható, közpénzből, önkormányzati tulajdonú cég által működtetett intézményben megjelenő képződmény nemcsak a hívő, vallásos emberek, de valamennyi jó érzésű polgár érzékenységét sérti. Úgy véljük, ez az eset nem maradhat következmények nélkül".
Kiakadt Juhász András, a Csongrád Megyei Református Egyházmegye jegyzője is, aki szerint a fekáliavacsora „túlmegy már egy bizonyos határon, nemcsak a kereszténységet, a keresztény és keresztyén emberek millióit sérti, hanem a pászka vacsora és a teremtés okán a több ezer éves zsidó hagyományt is." A Szeged-tarjánvárosi Szent Gellért Plébánia plébánosa, Benyik György pedig 99 támogató aláírással tiltakozó levelet küldött a polgármesternek és képviselőknek, melyben azt követelték, hogy azonnali hatállyal vegyék ki a tárlatból Győrffy installációját.
A Délmagyar úgy tudja, hogy kedd hajnalban a takarítónő egy plakátot talált a REÖK-palota bejárati ajtaján, melyre az volt felírva, hogy „Kultúra tálalva: Magyar! Miért hagyod, hogy pár pofátlan zsidó kigúnyolja őseid vallását? További információk: www.kitartas.hu". A plakátot, amit egy ismeretlen ragasztott ki, több helyen is látták a városban.
A Reök művészeti vezetője, a keresztény ikonográfiával foglalkozó művészettörténész, Nátyi Róbert korábban úgy nyilatkozott, hogy szerinte az installációt teljesen félreértelmezték. „Sajnos többen valami oknál fogva a keresztény kultúrkörbe, az európai vallásossághoz, szakralitáshoz próbálták kötni az installációt, ami semmi képpen nem igaz. Egy memento mori ábrázolást láthatunk, ami tulajdonképpen, utalás a barokk korra, lényegében annyit jelent óvakodja a haláltól – nyilatkozta Nátyi – Semmiféle tiszteletlenség a művész részről nem volt, nem is gondolkozott akármelyik vallás megbántásán, ezért nincsenek is a kereszténységre, vagy bármely más vallásra utaló attribútumok." A művészettörténész hozzátette: „Nem állítom, hogy az ingerküszöböket nem feszegeti az alkotás, de közel sem azokat, amiről a sajtóban szó volt".