Nem csak Adrien Brody menő a családban

2013.11.29. 15:44

"Mikor lesz holnap?" - ezt kérdezgette kislányként elalvás előtt Sylvia Plachy édesanyjától. Ezt most kiállításának a címe, amit az Art Marketen, a Millenárison bárki megnézhet vasárnap estig. A magyar származású fotós szüleivel 1956-ban menekült el Magyarországról egy lovaskocsiban rejtőzve. Először Bécsbe, majd New York Queens negyedébe mentek. Amikor több mint tíz évvel később megkapták az amerikai állampolgárságot, Sylvia már fotós volt, meg is örökítette szülei állampolgári esküre emelkedő kezét.

Mirage in the Desert / Délibáb a sivatagban, 1991 - Iraki menekültek egy szaúdi menekült központban a Sivatagi Vihar nevű hadművelet után
Mirage in the Desert / Délibáb a sivatagban, 1991 - Iraki menekültek egy szaúdi menekült központban a Sivatagi Vihar nevű hadművelet után
Fotó: Sylvia Plachy / ArtMarket

"Az élet első tizenhárom éve nagyon meghatározó, a költözés, főleg, ha kényszerűségből történik, megrázó tud lenni. Sylviának Kelet-Európa, a kelet-európai egyéni sorsokban megjelenő történelem mindig nagyon fontos maradt. Dacára annak, hogy élete nagy részét Amerikában, New Yorkban élte le, a kisgyermekkor, a magyarországi emlékek, az álmok és a tények is keverednek a képein. Ugyanakkor egy nagyon koherens világot mutat be, minden képnek van története, ami a figyelmes nézés során kibomlik előttünk" - magyarázza a kiállítás kurátora, Csizek Gabriella.

Sylvia Plachy nem akárkiktől tanul fotózni, többek között a szintén magyar származású André Kertész volt a mestere. (Kertész Taknyosnak hívta Plachyt, akiről készített is néhány portrét.) 1974-től a Village Voice magazin munkatársa lett, beutazta az egész világot. Mivel az idei Art Market témája az emigráció, Sylvia Plachy képei közül is sok ilyen témájút állítottak ki, sokat fotózott emigránsokat. "Az Egyesült Államokban magyar-amerikainak neveznek, Magyarországon amerikás-magyar vagyok, és mindkét nyelvet akcentussal beszélem. Végül is nagyon köszönöm szüleimnek, hogy elvonszoltak, elvittek innét korai gyerekkoromban, köszönöm humánusságukat, intelligenciájukat és bátorságukat, melyek még most is vezetnek engemet. Kívánnám, hogy most itt lehessenek” - mondta erről.

Képzőművészet nem csak sznoboknak

2011-ben rendezték meg először az Art Market Budapestet, ami egy nemzetközi kortárs képzőművészeti vásár. Főleg máshol talán még nem látott, fiatal galériákat és művészeket szeretnének bemutatni a közönségnek. Több mint 20 országból jöttek kiállítók, tavaly több mint húszezren nézték meg a munkáikat. Vásárolni lehet, de nem kötelező, a vásár nemcsak műgyűjtőknek, hanem mindenkinek szól. A képek és szobrok nézegetésén kívül beszélgetések, koncertek, kézműves foglalkozások is vannak, nem csak gazdag műgyűjtőnek vagy sznoboknak. Délelőtt 11 órától este nyolcig (pénteken este 10-ig) látogatható ingyen, a Millenáris D épületében. A kiállítás vasárnap estig tart.

Képein láthatunk kubai menekülteket Miamiban, ruandaiakat, közép-európai édesanyát fia sírjánál, foglyokat az Angola Állami Fegyházban, Louisianában, szaúd-arábiai kislányt, romániai árvát. A kurátor szerint mégsem igaz, hogy a fotóst csak az élet sötétebbik oldala érdekli. "Az életben az élet érdekli, ami ilyen is, meg olyan is. Talán van benne egyfajta melankólia. De sok mosoly és sok titok is van a képein".

Munkáinak ismerői régóta szeretnék, hogy ne csak Adrian Brody mamájaként ismerjék a fotóst. Fia, akiből később Oscar-díjas színész lett, 1973-ban született. Édesanyja kedvenc modellje, csecsemő korától több ezer kép készült róla. Az Art Marketre ezek közül egy fotó került, ami A kísérlet című film forgatásán készült. Az elmosódott fotón az elgyötört, meztelen színészt látjuk. Sylvia Plachy egyébként most is fotózza a fiát, aki éppen Budapesten forgat egy Houdiniről szóló sorozatot.

Shadows in the Light / Árnyak a fényben, 1980 - Menekültek a miami Orange Bowl stadionnál felállított táborban a Mariel boatlift („Szabadság Hajóraj”) kubai menekültáradat beáramlása után
Shadows in the Light / Árnyak a fényben, 1980 - Menekültek a miami Orange Bowl stadionnál felállított táborban a Mariel boatlift („Szabadság Hajóraj”) kubai menekültáradat beáramlása után
Fotó: Sylvia Plachy / ArtMarket

"Egy baráti házaspár mosolyogva azt mondta, hogy egyszerűen nem értik, hogy mitől működnek a képei. Sokszor életlenek, bemozdultak, vagy le van róluk vágva a például mellkastól felfelé a kép főalakja. Amit fotós iskolák első három óráján mondanak a diákoknak, hogy ezt ne csináljátok, azok mind felfedezhetőek a képein, mint a legnagyobb fotográfusok esetében. Ezek a képek hitelesek, olyan kérdéseket tesznek fel, amelyek valósak számára, és mindezt empátiával és szeretettel teszik. Érzi a világot, és ezt mutatja meg" - mondja a kurátor. Erre rímelnek a világhírű fotós, Richard Avendon szavai: „Megnevettet és megszakad tőle a szívem. Erkölcsi lény. Ő minden, aminek egy fotográfusnak lennie kell".

(A képek, ahogy az összes kiállított tárgy az Art Marketen, megvásárolhatóak. Sylvia Plachy fotói 1000 és 2500 dollár között áron kaphatóak.)