Friderika
10 °C
17 °C

Megsértette Putyint az egyetlen független tévé

2014.02.11. 00:51

Bajban van a TV Rain, az egyetlen magánkézben lévő tévé Oroszországban, melynek politikai híreit nem a Kremlhöz való lojalitás irányítja. Múlt héten a tévé online szavazást indított arról, hogy látogatóik mit gondolnak Leningrád (1991 óta Szentpétervár) 1941-44-es náci blokádjáról: „Fel kellett volna-e adni a várost, hogy megmentsék százezrek életét? – szólt a szavazás

Pár nap alatt a TV Raint továbbító minden nagyobb kábeltársaság kijelentette, hogy kiveszik csomagjaikból a csatornát. Ez nyolcvan százalékkal vetette vissza a csatorna elérését, ami gyakorlatilag a végüket jelenti, bár egyelőre nem adják fel.

Putyin Oroszországának egyik ideológiai pillére a második világháború emlékezete, amire Oroszországban Nagy Hazafias Háborúként emlékeznek. Ma dicsőítik az akkori szovjet győzelmet, míg a kevésbé dicsőséges momentumokat nem tartják hazafiasnak. A Szovjetunió végéig szintén dicsőítették a győzelmet, a sötétebb részeket pedig kitörölték a köz emlékezetéből. Gorbacsov idején a peresztrojka a sötét foltokra is rávilágított, de Putyin újra kerüli ezeket a témákat (például a lengyelek németekkel közös megszállását).

Egy új jogszabálytervezet szerint bűncselekmény lenne a Szovjetuniót a második világháborúban hárborús bűnökkel vádolni. Ehhez Putyin olyan tankönyveket gyártat, amiben „nincsenek belső ellentmondások vagy kettős értelmezések”. Leningráddal kapcsolatban pedig erős személyes érzései vannak: ott született és nevelkedett, családja szenvedett a blokád alatt. 

Sztálin is így akarta

A történészek azonban felfedezték, hogy Sztálin kormánya többet is segíthetett volna a városon, de nem tette. Arra is vannak adatok, hogy a kommunista vezetők rendszeresen étkeztek, amíg az egyszerű lakosoknak 125 gramm (burgonyakeményítőből extrudált) kenyérpótlék jutott. Az emberi életek nem számítottak Sztálinnak, sem békében, sem a csatatéren. A halálos áldozatok számának figyelmen kívül hagyása segítette Hitler háborús gépezetének legyőzésében.

Ezek alapján nem csoda, hogy ekkora hatással járt a tévé szavazása: hamar jelezték, hogy szavazásuk pontatlan volt, a topmenedzser bocsánatot kért, és levették az egészet a weboldalról. De ekkor már késő volt: a tévé korábban sok, Putyin rendszerének nem tetsző dologgal foglalkozott, pl. a Pussy Riot tagjaival, de megszólaltattak olyanokat is, akik gyakorlatilag nem ismerték el a náci háborús bűnöket. Putyin szóvivője szerint túlmentek minden elfogadható határon, nem lehet tolerálni ilyen, nemzetellenes szavazásokat, tévéshow-kat. Ez pedig elég volt arra, hogy a kábelszolgáltatók lépjenek.