Szembeszáll Kósával a debreceni múzeumigazgató

2014.07.11. 17:32

Sietősnek és elhibázottnak tartja a debreceni MODEM igazgatója a polgármester döntését, amellyel a kortárs művészeti múzeumot beolvasztja a Déri múzeumba. Kukla Krisztián levelében annyiban kiáll Kósa Lajos mellett, hogy az összevonásnak nincs köze a 100 milliós értékű ellopott festményekhez.

A MODEM Modern Debreceni Nonprofit Kft megszüntetéséről, illetve a MODEM beolvasztásáról, a Déri Múzeum tagintézményévé válásáról szándéknyilatkozatot fogadott el a debreceni önkormányzat közgyűlése július 10-én. Az indoklás az volt, hogy a két intézmény közös irányítás alatt ésszerűbben működhet, és könnyebben jut állami támogatásokhoz.

„Ezt az intézkedéstervet sietősen elhibázottnak, indoklását pedig különösen kétségesnek tartom”

– írta nyilatkozatában az intézmény igazgatója.

Kukla Krisztián érvei:

  • „Az immár elfogadott szándéknyilatkozatot semmiféle egyeztetés, hatásvizsgálat nem előzte Az intézmény munkájának az alapja és értelme eddig az autonómia volt. A MODEM az elmúlt három évben 27 nagyszabású kiállítást rendezett, hiánypótló hazai és fontos nemzetközi tárlatokat, amelyeknek erőteljes, szakmai és sajtóvisszhangjuk volt.”
  • „Véleményem szerint az önkormányzati szándéknyilatkozatban megfogalmazott cél: a közgyűjteményi státusz, s az ehhez kapcsolható állami támogatások elérése önerőből, összevonás nélkül, más úton is lehetséges.
  • „A Déri Múzeumnak elismerten csupán a számadatokat tekintve van terjedelmes kortárs és modern anyaga. A két intézmény profilja nyilvánvalóan különböző: a Déri Múzeum valóban fontos néprajzi és pl. egyiptomi gyűjteménnyel rendelkezik, kortárs és modern művészeti gyűjteménye azonban semmiképpen sem nevezhető kimagaslónak. A MODEM „betagozódásával” az eltérő nézőpontok izgalma, a sokszínűség tűnne el a városi kulturális kínálatból.”
  • „Ezen kívül a Déri Múzeum maga is számtalan, jól ismert gonddal küzd: a 2012-es újranyitás óta nem sikerült az állandó kiállításukat megnyitni, a problematikus felújítás kérdései máig rendezetlenek, nem készült még el az irodalmi állandó gyűjtemény a Medgyessy Ferenc Emlékmúzeum telephelyén sem, a legújabb hírek alapján pedig a múzeum legnagyobb vonzerejű műve, a Munkácsy-trilógia sem tartható immár egyben.”
  • „Az intézkedés gazdasági racionalitása erősen megkérdőjelezhető. A sajtóban megjelenő néhány hírrel ellentétben a MODEM megalakulása óta egyetlen év, a 2007-es volt veszteséges, az összes többi év pozitív eredménnyel zárult. A csökkenő önkormányzati támogatás mellett minden évben jelentős pályázati forrásokat nyert el az intézmény állami illetve európai uniós forrásokból.”

Nem a 100 milliós lopás miatt van

Egyesek úgy vélik, a nonprofit Kft. gyors megszüntetésére a MODEM-ben történt nagy értékű lopás miatt volt szükség. Áprilisban vették észre, hogy a múzeum raktárából eltűnt sontváry és Nemes Lampérth József egy-egy festménye, összesen 100 milliós értékben. A vélekedések szerint a cég megszüntetésével nehezebb lesz kifizettetni a pénzt a várossal.

„Sokan összefüggésbe hozzák a Közgyűlés döntését az Antal-Lusztig-gyűjteményből eltűnt két műalkotás ügyével. Ez a sajnálatos eset nyilvánvalóan gyengíti a MODEM érdekérvényesítő képességét. Számomra viszont a közvetlen összefüggés azért is elképzelhetetlen, mert a rendőrségi nyomozás még folyik, az eddig lezárult vizsgálatok pedig megfelelőnek tartották a MODEM vagyonbiztonsági rendszerét, s az intézményünk által tett intézkedéseket.” – írja az igazgató.