Vagina költözött a Napkirály kastélyába
További Kultúr cikkek
- Kiderült, mikor és hol temetik el Nemere Istvánt
- Donald Trump hatalomra került, mutatjuk, ki kaszálta ezzel a legnagyobbat
- Akár több évig nem lehet a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál a Millenárison
- Meghalt Vic Flick, a James Bond-filmek ikonikus zeneszerzője
- Így öltözködik egy női magyar diplomata a távoli Szingapúrban
Hogyan bosszantsunk fel egységnyi idő alatt minél nagyobb számú franciát? Nincs más teendő, mint bepakolni egy acélvaginát egy barokk kastély szögmérővel szerkesztett kertjébe. Ne nekünk köszönjék a tippet, hanem Anish Kapoornak, aki épp mostanában teszteli a módszert, és úgy tűnik, elég jól be is jön neki.
Nem Kapoor az első, aki pajzán szobrokkal hergeli a a franciákat az utóbbi időben, tavaly például az amerikai Paul McCarthy Vendôme térre állított karácsonyfája felfújható análdugója kavart nagy vihart. Az indiai születésű, Londonban élő szobrász viszont még tovább ment azzal, hogy a francia történelem szimbolikus terében helyezett el egy női nemiszervet.
Kapoor a Versailles-i kastélyban rendezte be a kiállítását, amely az év egyik legnagyobb kulturális eseménye Franciaországban, óriási várakozás előzte meg, és már most ünneplik az érzékenységet, amellyel sikerült megragadni a monarchia forradalom előtti végnapjait. A gondok akkor kezdődtek, amikor a művész a Dirty Corner (mocskos sarok) című alkotásáról beszélt egy lapnak, és "a királynő vaginájának hatalomátvételeként" értelmezte a kövek közé dugott acéltölcsért.
Ezen kívül Kapoor bevette magát a francia demokrácia szülőszobájába, a kastély játékszobájába is, és felállította Shooting into the Corner (sarokba lőni) című szobrát, egy ágyút, amely a művész saját bevallása szerint is nyilvánvaló fallikus szimbólumként mered majd a látogatókra.
Érthető, hogy a kiállítás ugyan még meg se nyílt, de máris kisebb vihart kavart. Az egyik fő kritikus François de Mazières, Versailles konzervatív polgármestere volt, de többen puszta provokációnak, üres polgárpukkasztásnak tartják az egészet. Érdekes kérdés, hogy ha a jó francia polgárok ennyire kiakadnak néhány szobortól, akkor mit szóltak volna ahhoz a buja barokk életmódhoz, amely a kastély egykori lakóit jellemezte.
Kapoor egyébként azt mondta, a koncepció az volt, hogy a kastély területén szétszórt szobrokkal "felborítsa az egyensúlyt, és beinvitálja a káoszt", miközben megőrzi a hely integritását. Maga a kastély vezetősége 2008 óta invitálja be a káoszt neves kortárs művészek képében. Először Jeff Koons népesítette be óriáshomárokkal és felfújható nyulakkal a kastélyt, később Takashi Murakami mangaihletésű munkái költöztek be, de eddig Kapoor kiállítását övezi a legnagyobb várakozás.