Ma már H. P. Lovecraft is a popkultúra része

2015.08.19. 23:47
125 éve, 1890. augusztus 20-án született a XX. századi horrorirodalom egyik legnagyobb alakja, Stephen King példaképe, Howard Phillips Lovecraft. A Rhode Island-i író-költő betegen, magányosan és szegényen halt meg 46 éves korában, ám a félelmetesnek szánt csápos rémei ma már ugyanúgy a popkultúra és egy dollármilliókat termelő brand részei, mint a Star Wars rohamosztagosai vagy A Gyűrűk Ura orkjai.

Bár Lovecraft világa eredetileg az ősi istenek elleni reménytelen harcról szólt, Azatoth, Dagon, Nyarlahotep és a társaik ma már ugyanolyan legyőzhető tucatszörnyek a filmekben, képregényekben és videojátékokban, mint Drakula vagy a farkasember.

Az író legismertebb teremtménye, a csápos-szárnyas Cthulhu pedig pólókon, bögréken, tetoválásokon és uzsonnásdobozokon mosolyog vissza ránk.

Azonmban harmincéves fejjel újraolvasva Lovcraftet azonnal szembetűnő, hogy az írásainak színvonala igen egyenetlen, a Cthulhu-mítosz gyűjőnéven emlegetett történetei nagyjából egy kaptafára íródtak, és néhány mondatából nevetségesebb idegengyűlölet (mármint nem az Idegenek, hanem a New England-i puritánok leszármazottjai közé beköltöző migránsok elleni) süt át, mint Kocsis Máté Facebook-oldaláról.

Na ilyenkor kell megálljt parancsolni a fanyalgásnak, mert a Lovecraft-novellák ma is magukba húznak!

Még akkor is, ha már nem kuprogunk rettegve a zseblámpa fényénél a takaró alatt elolvasott Lovecraft-novelláskötetek miatt, mint a '80-as és a '90-es években, amikor először voltak magyarul olvashatók Lovecraft történetei.

Cthulhu morcos, mert a matrózok felébresztette az eónok óta tartó szunyókálásából
Cthulhu morcos, mert a matrózok felébresztette az eónok óta tartó szunyókálásából
Fotó: Fantasy Flight Games

Vannak jó Lovecraft-filmek?

Nem nagyon, mert az elmúlt évtizedekben szinte minden filmes csak a tocsogó vért és a ronda csápokat látta az íróban, és többnyire B-kategóriás szutyokat forgatott a jobb sorsra érdemes művekből. Azért szerencsére néhány hangulatos darab így is született:

  • Re-Animator (1985): Az azonos című, 1922-es Lovecraft-novella modern környezetbe helyezett zombifilmes változata. Herbert West, a Miskatonic Egyetem doktor Frankensteinje egy zöld löttyel képes feléleszteni a holtakat, ám azok ellene fordulnak, és látványos vérfürdőtt csapnak az iskola kórházbáan. A főszereplő Jeffrey Combs ezzel a filmmel lett az Evil Dead láncfűrészkezű Bruce Campbelljéhez hasonló, kultikus horrorsztár.
  • Halálos igézet (1991): Martin Campbell és az HBO noirja, amiben egy Harry Philip Lovecraft nevű, kalapos nyomozó (Fred Ward a Tremorsból) ki akarja menteni gyönyörű exbarátnőjét (Julianne Moore) az ördögi erőkkel lepaktáló gengszerfőnök (Clancy Brown) karmaiból egy olyan világban, ahol mindenki ért a mágiához - kivéve a marcona főhőst!
  • Dagon (2001): A Re-Animátor-trilógiát is jegyző Stuart Gordon-Brian Yuzna-alkotópáros félig komoly, félig paródiának szánt, csápos szörnyemberekkel telezsúfolt, Isten háta mögötti kisvárosban játszódó filmje. Egész tisztességesen dolgozza fel Lovecraft egyik leghangulatosabb novelláját, a 1936-os Árnyék Innsmouth fölöttet.

De mi is az Lovecraftben, ami ugyanúgy az öröklétig áll, mint az Abdul Alhazredet megihlető Névtelen Város?

  1. közvetett narráció, amikor a történésekhez egy nyomozás útján, egy naplóból, egy visszaemlékezésből fér hozzá az olvasó. Ezzel a közvetettséggel már eleve beszivárog a sorok közé a homály, a hiányzó mozaikok miatti szorongás. Emellett pedig gyakran ezzel lehet elkerülni a horror nagy buktatóját, a szörnyűségekben való tocsogást - Lovecraft szereplőinek többsége már jóval azelőtt emlékezés- és elbeszélésképtelen lesz, hogy meglátná az első csápot.
  2. szédület: Lovecraft kiválóan játszik az idő mélységével és a tér tágasságával, novelláiban sokszor a távoli csillagok és az emberi történelem előtti korok sejlenek fel.
  3. mítosz, mely az összes, jobb híján "fantasy"-nak nevezett műfaj alapeleme: Lovecraft - itt nőve túl Edgar Allen Poe romantikus borongásán - egy pogány, vad hangulatú világot rajzolt meg, ami minden pillanatban elnyeléssel fenyegeti az emberi világot, mely azt hiszi, hogy a tengerfenéktől a világűrig egyedül garázdálkodhat. Ez a mítosz John Dee-től Aleister Crowley-ig nagykanállal merített az okkult hagyományokból, és ezáltal vált maga is egy újabb okkult tradíció kútfőjévé.

Talán ezen jellemzők miatt könnyebb ma Lovecraft agyszüleményeiből plüssfigurákat,  mémeket  és  űrlényinváziós filmeket  csinálni, mintsem az eredeti víziókhoz mérhető nyomasztó alkotásokat.

Nem is Lovecraft találta ki a Cthulhu-mítoszt?

Az, hogy Lovecraft világa ilyen jól eladható franchise lett, az író egyik barátjának köszönhető. A tudatos univerzumépítést ugyanis August Derleth kezdte el Lovecraft halála után - bár a rossz nyelvek szerint csak azért, hogy az ismert szerző nevével, frissen megtalált kéziratként adhassa el a saját, kevésbé jó horrortörténeteit.

Lovecraft csápos rémségei ugyanis a 125 éve született szerző eredeti elképzelései szerint egyáltalán nem voltak részei egyetlen nagy, komplett, részletesen kidolgozott világnak. Igaz, oda-vissza utalások sok novellájában szerepeltek: például a valóságban sosem létező Arkham városa visszatérő novellahelyszín volt nála, akárcsak a legmenőbb amerikai egyetemeket tömörítő Borostyán Ligába is bekerülő, képzelet szülte Miskatonic University.

Ha íróként nem is jeleskedett Derleth, a Lovecraft-hagyatékot értő kezekkel gondozta: antlógiákba gyűjtötte össze az elhunyt író Weird Tales-magazinokban, szétszórtan megjelent történeteit, társszerzőként befejezte a csonkán maradt kéziratokat, majd az író barátaival (L. Sprague de Champ, David Langford, Lin Carter és mások) karültve ő maga is új Cthulhu-történeteket talált ki. Utóbbiak azonban markánsan különböztek a mesterük eredeti novelláitól, mivel hívő keresztényként Derleth a csápos szörnyektegeet mindenáron ördögi teremtményekként akarta ábrázolni, akik fölött a jók győzedelmeskedni tudnak (ilyesmi Lovecraftnél sosem történehtett volna: az ő főhősei vagy megőrültek, vagy megahaltak a történet végén).

Derleth ötlete volt a Cthulhu-mítosz gyűjtőszó is. Ezzel pedig végérvényesen a tengerbe süllyedt ősi város, R'yleh sírboltjában egy kedvezőbb csillagállást váró, polipfejű-denevérszárnyú rémet tette meg a Lovecraft-életmű központi alakja. Holott az 1928-as Cthulhu hívása című kisregény Lovecraft egyik legnehezebben emészthető története: tele van túlburjánzó leírásokkal és hirtelen nézőpontváltásokkal.

Lovecraft történeteiben sosem voltak ilyen vakmerő, Angelina Jolie-hasonmás régészlányok: a genderfüggetlen Cthulhu-mítosz August Derleth és a későbbi írók találmánya
Lovecraft történeteiben sosem voltak ilyen vakmerő, Angelina Jolie-hasonmás régészlányok: a genderfüggetlen Cthulhu-mítosz August Derleth és a későbbi írók találmánya
Fotó: Henning Ludvigsen / Fantasy Flight Games

Vannak jó Lovecraft-játékok?

Fotó: Beneficium Kiadó / Chaosium

A '80-as évek elején lezajlott játékipari forradalom természetesen a Cthulhu-mítoszt aprópénzre váltotta. Rengeteg szerepjáték, videojáték és társasjáték jelent meg az elmúlt évtizedekben (és jelenik meg ma is), ezek azonban a filmfeldolgozásoktól eltérően már a jobbak közé tartoznak. Íme néhány példa:

  • Call of Cthulhu RPG (1981): A Chaosium kiadó kultikus szerepjátéka, amiben a mesélő feladatát magára vállaló játékos részletesen kidolgozott gyári kalandmodulokban, vagy saját történetekben riogathatja a játékosait. A Lovecraft-novellákból megszokott 1920-as ékvekbeli környezet mellett itt már a viktoriánus korban és a '90-es években is felvehetjük a harcot a Cthulhu ébredését előkészítő kultisták ellen.
  • Prisoner of Ice (1995): Klasszikus klikkelgetős kalandjáték a műfaj hőskorából, ami ügyesen házasítja össze a Cthulhu-mítosz kliséit a szórakoztatóipar egyik legnépszerűbb toposzával, az okkult nácik gonoszkodásaival.
  • Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth (2005): A lövöldözés helyett inkább a lopózásra és a befosatásra építő FPS játék. Egész tisztességesen dolgozza fel az Árnyék Innsmouth fölött című Lovecraft-történetet, főszerepben a köztünk élő, belterjes és rút halemberekkel.
  • Rettegés Arkhamban (2005): A társasjátékipar egyik nagyágyúja, a Fantasy Flight Games 10 éve vígan megél abból, hogy újabb és újabb kiegészítőket ad ki az utóbbi évtizedek egyik leghangulatosabb asztali társasjátékához, aztán ha már kifogy a feldolgozható Lovecraft-történetekből, az egészet újradizájnolja a már ismert képekkel, csak más címen és más szabályokkal (lásd: Elder's Sign, Eldritch Horror, Mansions of Madness). Az Arkham Horrorban nem egymás ellen vagyunk, hanem együtt harcolunk a játék ellen azzal, hogy különféle tárgyakat és varázslatokat kombinálva, a szörnyeket legyőzve vagy kikerülve, térkapukat csukogatva megakadályozzuk a Cthulhu-mítosz Nagy Öregjeinek eljövetelét (az Indexben is teszteltük már, itt írtunk róla).

És a legviccesebb az egészben az, hogy Cthulhu valójában egy egészen kicsi szörnyecske a többi Nagy Öreghez képest, akik mind olyan űrök közti űrben tanyázó, visszatérésre váró ősi iszonyatok, mint  Azathoth , a végtelen közepén fortyogó őskáosz, vagy  Yog-Sothoth , aki egyszerre a múlt, a jelen és a jövendő.

Lovecraft maga viszont nem készített semmiféle bestiáriumotarról, melyik szörnye erősebb a másiknál. A földöntúli iszonyatokat csak azért emlegette, hogy az olvasó beleborzongjon abba, mennyi mindent nem tudott addig a főszereplő az univerzum sötét titkairól, amibe a történet végére rendszerint beleőrül. De ha rendszerszinten nézzük, a Cthulhu-mítosz legismertebb alakjai egymás ellenségei is, nemcsak az emberiségé. Dagon Ezoterikus Rendjének eltévelyedett követői például hiába párosodnak halemberekkel a sötét vizekből származó aranyékszerekért vagy egy boldogabb élet reményében: ha egyszer Azatoth felébred, akkor őket is ugyanúgy elpusztítja, mint a Föld többi lakóját.

Géppisztollyal Cthulhu ellen

Tény, hogy a kortárs popkultúra képregényeiben, videojátékaiban és társasjátékaiban August Derleth sajátos hagyatékgondozása maitt már nem az a Lovecraft-világ köszön vissza, amit a súlyosan gyógyszerfüggő, enyhén xenofób, konzervatív New England-i író a '20-as és '30-as években a lázálmai alapján megírt. Nála ugyanis a tengerekbe börtönzött Mélységlakók és a csillagokon túli, külső űrben mocorgó Ősi Istenek eljövetele elkerülhetetlen volt, és az emberiség pusztulását a történetek zaklatott főhősei legfeljebb elodázni tudták, megakadályozni sosem.

A modern folytatások és feldolgozások viszont már a szokásos "jók a gonoszok ellen"-felállás mentén értelmezték újra Lovecraft életművét, ahol a '30-as évek kalapos gengszterei, alkoholista magánnyomozói és harisnyakötős femme fatale-jai egymást segítve géppuskázzák le az Erdők Fekete Kecskéjét meg a többi istentelen förmedvényt.

Géppisztolyos gengszter a csillagsarjak ellen! Lovecraft nem egészen ilyennek találta ki az ősi istenek és fattyaik ellen vívott küzdelmet, de a rajongóknak ez a verzió is bejött
Géppisztolyos gengszter a csillagsarjak ellen! Lovecraft nem egészen ilyennek találta ki az ősi istenek és fattyaik ellen vívott küzdelmet, de a rajongóknak ez a verzió is bejött
Fotó: Fantasy Flight Games

A mai könyvek, képregények és játékok többsége ügyesen ötvözi a Cthulhu-mítoszt a film noir jól bevált kliséivel és a szintén a '30-as évekhez visszanyúló Indiana Jones-elemekkel.  Annál is inkább, mivel maga Lovecraft is írt néha szörnyekkel hadakozó nagyvárosi zsarukról, az ősi civilizációknál is ősibb romokat feltáró kalandor-régészekről, vagy a halemberek barlangjait tengeralattjáró torpedókkal kifüstölő szövetségi ügynökökről.

Miskatonic-dzsekit tessék! Reklámáron a plüss Cthulhu!

Nagyon úgy tűnik, hogy a rajongóknak a zsigerekbe hatóan borzongató Lovecraft-történetek mellett a Cthulhu-mítosz harsányabb, viccesebb és látványosabb tálalása is bejön. A mai napig sorra jelennek meg az újabb és újabb őrült ötletek: ma már kötött sapkakéntgyűrűként és medálként is hordhatjuk a Cthulhu-mítosz lényeit, az amerikai filmek bunkó rögbisein látható egyendzsekikből pedig már Miskatonic University-verziót is lehet venni.

Az ismert urban fantasy író és képregényszerző, Neil Gaiman is vett egy plüss Cthulhut
Az ismert urban fantasy író és képregényszerző, Neil Gaiman is vett egy plüss Cthulhut
Fotó: Neil Gaiman / Twitter

A 125 éve született H. P. Lovecraft régóta halott, de a csapongó képzelete teremtette horrorvilág ma elevenebb, mint valaha. Az író sajátos hangulatú rémtörténeteihez ha újabb 125 évig nem is, de a következő negyedszázadban biztosan vissza fog még nyúlni a szórakoztatóipar.

Egy 90 éves hoax: Tényleg létezik a Necronomicon!

H. P. Lovecraft egyik legismertebb, kitalált könyve, az őrült arab, Abdul Alhazred emberbőrbe kötött, sátáni könyvéről évtizedeken át azt hitték, valóban létezik, és aki megtalálja, parancsolhat a túlvilági erőknek. A netkorszak előtt ezt sokan elhitték, és hiába tette nevetségessé az Evil Dead 2 a rémséges könyvet, az élelmes kiadók csúnyán kihasználták a hiszékeny hobbiokkultistákat, és mindenféle kamu Necronomiconokat sóztak rájuk. Ráadásul még az Alien atyja, H. R. Giger is ezt a címet adta 1977-ben a művészeti albumának, amiben a péniszfejű űrlényeket ihlető festményeit gyűjtötte össze. 

Itthon a Valhalla is kiadott 1995-ben egy ál-Necronomicont, a Lovecraft-novellák hazai fordítója, Kornya Zsolt pedig egy áltudományos dolgozatában olyanokkal szédítette a Rúna magazin tinédzser olvasóközönségét, hogy a necronomicon arab nyelvű másolatát, a Kitab al-Azifot az Országos Széchenyi Könyvtár raktárában őrzi valami titkos szekta.

A Necronomicon mellet egyébként Lovecraft számos más, a valóságban sosem létező szentségtelen könyvet is kitalált. A Pnakotikus kéziratok vagy a Névtelen kultuszok több novellában is felbukkan, mint a különös öregemberek és más bizarr szereplők kedvenc olvasmányai, ezzel is erősítve az olvasóban azt a tudatot, hogy a Lovecraft-világ gonosztevői ugyanahhoz a titkos körhöz tartoznak, még ha nem is tudnak a történetekben egymásról.