Árpád
-2 °C
9 °C

Az olasz menekültes film nyerte a Berlinálét

2016.02.20. 21:17

Szombat este ért véget a Berlinale: ahogyan a fesztivál során mindvégig, az ünnepélyes díjátadó során is a menekültválság témája volt a középpontban. 

De essünk túl a rossz híren is: a két magyar film nem kapott díjat a Berlinálén. Fliegauf Bence filmjét, a Liliom ösvényt (kritikánk) a Forum szekcióban vetítették, ahol nem adnak díjat, és sajnos Bucsi Réka rövidfilmje, a Love (kritikánk) sem kapott elismerést a Berlinale Shorts szekcióban. 

A rövidfilmes Arany Medvét a Balada de um Batráquio című film nyerte, de jelentőségteljesebb köszönőbeszédet mondott az Ezüst Medvét nyert film, A Man Returned alkotója. Mahdi Fleifel arról beszélt a színpadon, hogy ő maga is menekült, ám mivel 9 éves kora óta él Európában, így már európainak tarthatja magát. "Fontos, hogy beszéljünk a menekültekről, mert ez nemcsak az ő történetük, hanem mostantól a miénk is!"

A Berlinale fődíját, az Arany Medvét az olasz Fuocoammare nyerte, a fődíjat a fesztivál igazgatója, Dieter Kosslick és a zsűri elnöke, Meryl Streep közösen adták át. A zsűrielnök hangsúlyozta: ez a film arról szólt, amiről a Berlinale 2016-ban, és megmutatta, hogy mire képes egy dokumentumfilm, erre van most szüksége a világnak.

"Már az is győzelem volt, hogy egy játékfilmekre koncentráló mezőnyben versenybe tudtam kerülni." - mondta az olasz rendező, Gianfranco Rosi a díj átvételekor. "De most azokra gondolok, akiknek soha nem sikerült megérkezni Lampedusára. Nem lehet elfogadni, hogy emberek halnak meg menekülés közben. A díjat Lampedusa szigetének ajánlom. Amikor kérdeztem, hogyan tudnak ennyire nagylelkűek lenni, akkor azt mondták: mi halászok vagyunk, elfogadjuk, amit a tenger ad nekünk." A filmet az Index is nagyon szerette, felkavaró, gyönyörűen kivitelezett filmnek díjat is jósoltunk.

A zsűri különdíját a kínai Crosscurrent operatőre, Mark Lee Ping-Bing kapta, a legjobb forgatókönyv díja a lengyel filmnek, a United States of Love-nak és Tomasz Wasilewskinek járt. A lengyelek tavaly a rendezési díjat hozták el a fesztiválról, akkor a most zsűriben ülő Malgorzata Szumowska nyert a Body című filmjével, ami hamarosan a magyar mozikban is látható lesz majd. 

A legjobb színész díját a tunéziai Inhebbek Hedi főszereplője, Majd Mastoura kapta, ugyanez a film lett a legjobb elsőfilm is. A legjobb színésznő a dán Kollektivet (Kommuna) főszereplője, Trine Dyrholm lett. A film egy hetvenes évekbeli kommuna életét követi: a főszereplő férfi beleszeret egy fiatalabb nőbe, és úgy dönt, őt is meghívja a kommunába, ahol feleségével élnek - ezt a feleséget alakítja Trine Dyrholm. 

A legjobb rendező Mia Hansen-Love lett, az Isabelle Huppert főszereplésével készült L'Avenir (Things to come) című francia filmet az Index is szerette. Mia Hansen-Love legutóbb a testvéréről és rajta keresztül a francia elektronikus zene történetéről készített filmet, mi akkor interjúztunk vele, most a filozófia tanár szülei szolgáltak modellként ebben a filmben, amiben egy ötvenes nő (őt alakítja Huppert) életének változását követhetjük végig, annak minden szomorúságával és derűjével.

A zsűrielnök Dieter Kosslick is kiemelte, hogy a fesztivál egyik legszebb pillanata volt, amikor a fülöp-szigeteki versenyfilm vetítését korán reggel kellett megkezdeni, Lav Diaz rendezése, az A Lullaby to the Sorrowful Mytery ugyanis nyolc óra hosszú. A fesztiváligazgató el is gondolkodott, hogy ezentúl csak ilyen hosszú filmeket válogatnak majd be a fesztiválra, annyira tetszett neki ez a fekete-fehér, kosztümös történelmi film a fülöp-szigeteki forradalomról. Az új perspektívákat nyitó Alfred Bauer-díjat mindenesetre ez a film nyerte.

A zsűri nagydíját Danis Tanovic kapta,  a Death in Sarajevo a Gavrilo Princip merénylet 100. évfordulójáról szól, és jól összefoglalja azt, hogy száz évvel a sorsfordító merénylet után is ugyanakkora a káosz a fejekben mint akkor volt.

Nemcsak a filmekkel segítettek

Idén a Berlinale kiemelt figyelmet szentelt a menekültválságnak és nemcsak a filmekben: egy menekültekkel foglalkozó szervezettel együttműködve 18 fiatal menekült járhatta be a fesztivál kulisszák mögötti területét, és 953 menekültnek moziba is sikerült eljutnia a “sponsored cinema visit” kezdeményezés keretében. A fesztiválon pénzt is gyűjtöttek a menekültek javára: a hozzájárulásokat egy sárga dobozban lehetett elhelyezni, összesen 25,000 eurót sikerült így összegyűjteni a fesztivál során. 

A Berlinale érdekessége, hogy nemcsak a filmszakmának szól: a fesztiválra beválogatott filmeket egész Berlinben vetítik, bárki vehet jegyet a vetítésekre, és találkozhat az alkotókkal, így mindig itt vannak a legnagyobb nézőszámok is: idén a fesztivál ideje alatt több mint 310 ezer jegyet adtak el.

Ezeket a filmeket láttam a Berlinalén

KOLLEKTIVET: Nem rossz az új Vinterberg, de nem is olyan jó, mint a Vadászat volt. A kommunához nem csinál kedvet. - A legjobb színésznőnek járó Ezüst Medve

HOTEL DALLAS: (Sherng-Lee Huang, Livia Ungur) Rém gyenge román doksi arról, hogy Bobby halála mit jelentett a románoknak. Sokat. Szétfolyó, koncepciótlan, túl sokat akaró film, és még csúnya is.

ILEGITIM: (Adrian Sitaru) Románok, ügynökök, abortusz.  Innen indul, és nem várt fordulatokat vesz. 85 perc, de még mindig vitázunk róla.

GENIUS: (Michael Grandage) Meg sem próbáltak filmet csinálni, filmezett szinház az egész. Jude Law borzalmas, Colin Firth megússza, mert nem csinál semmit.

LOVE (BUCSI REKA): Imádtam az egészet, megkockáztatom, hogy az év végi listámon is rajta lesz. Igen, egy rövid animáció!

ALONE IN BERLIN: (Vincent Perez) Nemcsak simán borzalmas, de ízléstelen és relativizáló is. Német europuding, a rosszabb fajtából.

BEING 17: (André Techiné) Tele van meglepetéssel, egyáltalán nem ilyen filmre számítottam, de nagyon megszerettem a végére.

MAGGIE'S PLAN: (Rebecca Miller) A kedvenc idei Greta Gerwig-filmem, tisztára olyan, mint egy régi Woody Allen-film. Julianne Moore fantasztikus benne, imádtam!

DEATH IN SARAJEVO: (Danis Tanovic) A Gavrilo Princip-merénylet 100. évfordulóját ünneplik. Sok kérdés, kevés válasz. Nagyon politikus, de pont ettől nagyon jó! - A zsűri nagydíja, Ezüst Medve

A QUIET PASSION: (Terence Davies) Az 50 éves Cynthia Nixon játssza a 30 éves Emily Dickinsont. Egy másik jeleneten is lehet nevetni egyszer, de egyébként felejtős.

MAPPLETHORPE: (Fenton Bailey, Randy Barbato) Korrekt film a fotósról, és teljesen cenzúrázatlan, úgyhogy sok pénisz, sok S/M, sok sátánizmus.

INDIGNATION (James Schamus): Amerika, ötvenes évek, egyetemi campus, Philip Roth. Meglepően jól sikerült, meglepődtem, mennyire szerettem.

LILIOM ÖSVÉNY:  Fliegauf visszatért a kísérletezéshez, aminek örülök, viszont technikát is váltott, aminek nem. A film viszont még így is bejött.

L'AVENIR (Mia Hansen-Love): Isabelle Huppert csodálatos, mint mindig, egy olyan filmben is, amiben nem történik semmi, csak tönkremegy az élete. -  A legjobb rendezőnek járó Ezüst Medve

FUOCOAMMARE (Gianfranco Rosi): Gyönyörűen kivitelezett, felkavaró film Lampedusáról, nagyon csodálkoznék, ha nem nyerne valami díjat.  - A legjobb filmnek járó Arany Medve

BORIS SANS BEATRICE (Denis Coté): Nehogy hűtlen legyél a feleségedhez, mert nagyon rosszul jársz! Lefilmezett moralitás, egy tökéletesen felesleges film.

WAR ON EVERYONE: John Michael McDonagh elesett. Rossz ízlés, szar humor árad a film minden kockájából. A színészek is rettenetesek.

MIDNIGHT SPECIAL (Jeff Nichols): Üldözős sci-fi, ami kicsit az I Originsre emlékeztet, amennyiben a vége egy baromság, de megvan a saját világa.

HAIL, CAESAR (Coen-bros): A filmezés nehéz kenyér, sok az idióta. Nem a legjobb Coen, de én minden régi Hollywoodról szóló filmet bírok.

Ne maradjon le semmiről!

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.