A kölni komolyzene a menekültválság áldozatává vált
További Kultúr cikkek
- Rekordbevételt könyvelhet el Rákay Philip új filmje
- Puzsér Róbert: Féltem, hogy beleőrülök, ha nem írhatom le, ami a fejemben van
- Egy Banksy-festmény került a házfalra, aggódnak a lakbér miatt az ott lakók
- Azzal vádolják őket, pénzért kuncsorognak, miközben tízmilliárdok tűnnek el
- Megláttuk Rudolf Pétert, alig lehetett ráismerni
Sznobéria vagy idegenellenesség? Nagy a vita Németországban, valójában miért is fulladt botrányba egy iráni csembalóművész kölni koncertje. Ami biztos:
A kölni Filharmónia vasárnapi előadásán a Concerto Köln együttes a teheráni születésű, de londoni lakhelyű Mahan Esfahani csembalóművésszel megerősítve főleg Johann Sebastian Bach és Carl Philipp Emmanuel Bach barokk művein alapuló repertoárt adott elő (kiegészítve olyan modern zeneszerzők munkáival, mint Fred Frith, Henryk Gorecki vagy Steve Reich).
A teltházas koncerten - ez 1800 embert jelent! - akkor kezdődött a zúgolódás, amikor a perzsa művész egy rövid beszéddel vezette be Steve Reich híres, két zongorára írt darabját, de a bevezető nem németül, hanem angolul hangzott el. A tömegből többen igen felbőszültek ezen a tiszteletlenségen, haragjuknak "Beszélj németül!! bekiabálásokkal adtak hangot. És amikor Esfahani belekezdett a 16 perces tételbe, néhányan elkezdtek tapsolni, fütyülni és kiabálni, mások pedig egyszerűen felálltak és távoztak; a két zongora helyett ugyanis egy csembaló és egy kazettás magnó kettőse szólaltatta meg a művet. Nyilván ők csalásként élték meg a dolgot, hiszen ahogy az az alábbi videóból kitűnik, az egész darab lényege a két zongora (mondjuk Esfahani a magnós megoldással igazi avantgárd gesztussal figurázta ki a bombasztikus virtuozitáson alapuló művet).
Esfahani végül félbe is szakította a muzsikát, a nyugalom helyreállítását követő koncert után pedig ironikusan kitweetelte, hogy
Biztos vagyok benne, hogy ez az első alkalom, hogy ilyen zűrzavar és gyűlölködés tört ki egy csembalókoncerten. Mitől féltek?
A Filharmónia igazgatója, Louwrens Langevoort elképedésének adott hangot:
Ha fiatalok zavarták volna meg a koncertet, ezek az emberek lettek volna az elsők, akik a mai fiatalok rossz modoráról panaszkodnak. De hát itt pont az idősebbek mutattak rossz példát. Ilyet még soha nem tapasztaltunk az intézmény 30 éves története alatt.
Esfahanit a Filharmónia visszahívta 2017-re is, hogy ezúttal már remélhetően zavartalanul adja elő újra a darabot. De többen úgy gondolják, az indulatok nem pusztán a rendhagyó előadás miatt csaptak magasra a Művészet Szentélyében, hanem a bevándorlók szilveszteri kölni randalírozása miatti idegenellenességnek is lehetett köze abban, hogy az idősebb koncertlátogatók feldühödtek az angol bevezetőn és a mű "megbecstelenítésén".