Erzsébet
0 °C
7 °C

Megrohamozta egy újság szerkesztőségét a török rendőrség

2016.08.28. 23:50

Megrohamozta az Azadiya Welat nevű kurd nyelvű újság diyarbakiri szerkesztőségét vasárnap késő este a török rendőrség, és a helyszínen lévő 27 újságírót őrizetbe vették - jelentette az MTI az IMC TV kurdbarát televízióra hivatkozva. A török hatóságok az eljárást azzal indokolták, hogy "terrorista egyesületről" van szó.

Jogvédő szervezetek és nemzetközi megfigyelők a július 15-én lezajlott török puccskísérlet óta aggódva figyelik a török sajtószabadság helyzetét. Ankara a sikertelen hatalomátvételi kísérletet követően 130 újság, rádió és televíziós csatorna működését szüntette be. A sajtóorgánumoknak azt rótták fel a török hatóságok, hogy kapcsolatban állnak az Egyesült Államokban élő Fethullah Gülen hitszónokkal, akit Ankara a puccskísérlet értelmi szerzőjének tart.

Ankara azóta szigorúbb ellenőrzés alatt tartja a kurd médiát, mióta Törökország délkeleti részében két és fél évnyi fegyverszünet után tavaly júliusban kiújultak a harcok a kurd milíciák és a biztonsági erők között. Az utóbbi időben a kurdbarát média azonban még az eddigieknél is erőteljesebb nyomás alá került. Augusztus közepén egy isztambuli bíróság betiltotta az Özgür Gündem nevű kurd lapot, amelyet azzal vádoltak meg, hogy a betiltott Kurdisztáni Munkáspárt (PKK) propagandáját terjeszti.

A 2011-ben alapított, magánkézben lévő IMC TV február végén közölte, a hatóságok a Türksat nevű műhold működtetőjét utasították, hogy szüntesse be a kurd csatorna műsorainak sugárzását, mivel "terrorista propagandát" közvetítenek. Ennek ellenére az IMC TV internetes oldalán továbbra is közzéteszi műsorait. Ez az egyetlen kurdbarát tévécsatorna Törökországban, amely szembemegy a kormányzati retorikával. Habár nem az IMC TV az egyetlen kurd nyelvű csatorna: a legutóbbi médiareform idején például a TRT állami televízió is létrehozott saját kurd adót TRT Kurdi néven.