Áll a bál az Új Színház igazgatójának kinevezése miatt

2016.09.14. 14:30
Az Új Színház, a Thália Színház és a Madách Színház igazgatói pályázatainak kiírása és a beérkezett pályaművek elbírálása során történt szabálytalanságok miatt az Új Színház ügyvezető igazgatói állására pályázók egy közleményben kérik a pályázat eredményének megsemmisítését.

Az egész azzal kezdődött, hogy tizenketten pályáztak az Új Színház igazgatói posztjára, de a Fővárosi Közgyűlés úgy döntött, hogy Dörner György maradjon az igazgató, és meghagyta állásában a Tháliát igazgató Kálomista Gábort és a Madáchot vezető Szirtes Tamást is. A közlemény aláírói szerint az igazgatói pályázatok kiírása és a beérkezett pályaművek elbírálása során szabálytalanságok történtek, így kifogást nyújtottak be Tarlós István főpolgármesterhez és Balog Zoltán miniszterhez. Ennek alapján azt kérik, hogy a pályázatot nyilvánítsák érvénytelenné és a helyében új, a törvény rendelkezéseinek megfelelő pályáztatást folytassanak le.

A közleményben, vagy nyílt levélben az igazgatói állásokra pályázó Bodó Viktor, Hargitai Iván, Herczeg Tamás, Hudi László, Szűcs Katalin Ágnes, Tóth Péter és Bodolay Géza, valamint a pályázatban résztvevő alkotótársik közül Benkó Bence, Bodó A. Ottó, Dobák Lívia, Fábián Péter, Hegymegi Máté, Kárpáti Péter, Koltai M. Gábor, Mátyássy Bence, Novák Eszter, Nyulassy Attila, Pass Andrea, Perczel Enikő, Polgár Csaba, Szántó Péter, Ugrai István, Vecsei H. Miklós és Zsedényi Balázs az állítja, hogy a pályázat kiírása és a beérkezett pályaművek elbírálása során a kiíró megsértette az Emtv-t, és annak folyamata az egyenlő bánásmód követelményébe ütközött.

Tételes kifogásaik:

  1. A Fővárosi Önkormányzat ügyfélszolgálatán kifüggesztett hirdetmény szerint a pályázatokat értékelő szakmai bizottság a Madách Színház Nonprofit Kft. esetében hét, a Thália Színház Nonprofit Kft. és az Újszínház Nonprofit Kft. esetében nyolc-nyolc tagból állt. Mindhárom bizottság munkájában részt vett a Színházművészeti Bizottság által kijelölt négy-négy tag, a miniszter egy-egy képviselője, valamint a Fővárosi Közgyűlés, mint a munkáltatói jogkör gyakorlójának két-két képviselője.
  2. A jegyzőkönyv alapján egyik pályázat bírálatában sem vett részt az adott színházban dolgozók képviselője, illetve a Madách Színház Nonprofit Kft. esetében a szakszervezet képviselője sem.
  3. A jegyzőkönyvben nincs arra vonatkozó információ, hogy miért nem vett részt senki a színház dolgozói közül a következő öt év munkáját meghatározó döntés előkészítésében.
  4. Az Emtv. rendelkezései alapján a reprezentatív szakszervezet egy képviselőjét kell delegálni. Az Újszínház Nonprofit Kft. esetében a reprezentatív szakszervezet delegáltja a Színházi Dolgozók Szakszervezetének elnöke. Tudomásunk szerint az Újszínház Nonprofit Kft-ben nem működik e szakszervezet tagszervezete, ily módon e szakszervezet nem minősülhet az Emtv. szerinti reprezentatív szakszervezetnek.
  5. A bírálati eljárás nem felelt meg az Emtv-nek, mivel a szakmai bizottság nem a törvényben meghatározott létszámban és összetételben működött.
  6. A törvény alapján a szakmai bizottság jelenlévő bizottsági tagjai többségének támogatása szükséges egy-egy pályázat támogatottá minősítéséhez. Több, kifejezetten e pályázatok bírálatára felállított szakmai bizottság jegyzőkönyvéből kitűnik, hogy egyes bizottsági tagok nem vettek részt az értékelésen, a kiíró pedig nem gondoskodott póttag biztosításáról. Ily módon felborult az Emtv-ben az egyes delegáló szervezetek számára meghatározott részvételi arány.
  7. A Fővárosi Önkormányzat közzétette a bizottsági ülés jegyzőkönyvének kivonatát, amely azonban nem tartalmazza a pályázatok értékelésére vonatkozó részt. A törvény hivatkozott rendelkezése alapján a szakmai bizottság valamennyi pályázatot értékeli, és a jelenlévők többsége által támogatott pályázatot támogatottá minősíti. Tény, hogy a Fővárosi Közgyűlés ténylegesen nem tárgyalta a 10 érvényes pályázatot, nem hallgatta meg a pályázókat, és a nélkül hozott döntést.
  8. A kiíró a pályázatok formai ellenőrzése alapján a szakmai bizottsági meghallgatás előtt kizárt az Újszínház Nonprofit Kft. igazgatói pályázatából két pályázatot arra hivatkozással, hogy a pályázó nem tudta igazolni a pályázatban meghatározott feltételek fennállását (szakirányú végzettség, illetve ennek hiányában 5 év vezetői gyakorlat megléte).
  9. Az egyenlő elbánás követelményét sértette meg a kiíró, amikor a Thália Színház Nonprofit Kft. igazgatói munkakörének betöltésére jelentkező egyik pályázó esetében úgy rendelkezett a szakirányú végzettség alóli miniszteri felmentés lehetőségéről, hogy az érintett pályázó szintén nem rendelkezett a törvényben előírt 5 év színházi vezetői gyakorlattal.
  10. A Fővárosi Közgyűlés – a pályázatokkal kapcsolatos előterjesztését tárgyaló – 2016. augusztus 31-i ülésének jegyzőkönyve a mai napig nem elérhető. Tudomásunk szerint azonban az előterjesztés alapján a Közgyűlés csak a négy támogatott pályázatról dönthetett, szavazás pedig ténylegesen csak a névsorban első két pályázó: Bodó Viktor és Dörner György pályázatáról volt.
  11. Kérjük a munkáltatói jogkört gyakorló Közgyűlés elnökét, hogy vizsgálja meg a pályázatokat értékelő szakmai bizottság tagjainak kiválasztására vonatkozó dokumentumokat és tényeket, különös tekintettel a dolgozói képviselet biztosítására és a szakszervezeti delegálásra,
  12. Kérjük hogy soron kívül hozza nyilvánosságra a bizottsági jegyzőkönyveknek a pályázatok értékelésére vonatkozó érdemi részét, valamint a Fővárosi Közgyűlés 2016. augusztus 31-i ülésének részletes jegyzőkönyvét,
  13. Kérjük, hogy állapítsa meg, hogy az Emtv. 39. § (6) bekezdésébe ütköző módon felállított szakmai bizottság tevékenysége eredményeként született pályázati eredmény érvénytelen,
  14. Kérjük, hogy állapítsa meg, hogy a csak a támogatott pályázatok Közgyűlés elé terjesztésével, a pályázók meghallgatása nélkül, a pályázati eredményről hozott, az Emtv. 39. § (7) bekezdésébe ütköző módon hozott döntés érvénytelen,
  15. Kérjük, hogy állapítsa meg, hogy a pályázat elbírálása során hozott eljárási döntés a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 12. §-ába, azaz az egyenlő bánásmód követelményébe ütközik, így a megszületett pályázati eredmény érvénytelen,
  16. Kérjük, hogy a pályázati eljárás érvénytelenségére tekintettel a munkáltatói jogkör gyakorlója soron kívül írjon ki újabb, az érintett igazgatói munkakörök betöltésére pályázatot.