Jenő
3 °C
8 °C

Dőlt a pénz a Fidesz-közeli folyóiratokhoz

2017.04.27. 07:09

A tavalyi év végéhez közeledve 960 millió forintot osztott szét a kormány irodalmi folyóiratok közt. Bár az összeggel eredetileg a nehéz helyzetben lévő vidéki folyóiratok boldogulását segítették volna, a támogatás csaknem felét végül nem vidéki, ám fideszes kötődésű haverlapok kapták.

Mint a Magyar Narancs legfrissebb, csütörtökön megjelenő számából kiderül: a közel egymilliárd forintos összeget a Lezsák Sándor-féle Lakitelek Népfőiskolához tartozó kft. számlájára utalták, innen vándorolt tovább a baráti folyóiratok felé.

A lap az ügy kapcsán közadatigénylést nyújtott be, a kiadott papírokból pedig kiderült, hogy Hoppál Péter már február elején jóváhagyta a támogatottak körét, ami azóta sem nyilvános. "A dokumentumokból az is látszik, hogy semmiféle pályázat nem volt. Egyes érintettektől úgy tudjuk, a kiválasztott folyóiratok főszerkesztőit egyszerűen felhívták telefonon. Állítólag a minisztériumban kikérték egy szakmabeli tanácsát a lista összeállításakor, de azt nem fogadták meg minden elemében" – írja a Magyar Narancs.

100-100 millió forintot kapott a Hitel, a Kortárs, a Magyar Napló és a Magyar Krónika, míg korábban például a marosvásárhelyi Látónak 2 milliót, a Kalligramnak pedig 6 milliót ítélt az NKA. A négyes egyik eleme sem vidéki, ahogy a Magyar Szemle sem, amely hetven milliót kapott.

A Hitel, a Kortárs és a Magyar Napló a Fidesz-közeli Írószövetséghez köthető, a Magyar Krónika alakuló értekezletét pedig személyesen a miniszterelnök celebrálta a Magyar Demokrata Andrássy úti szerkesztőségében.

A teljes kép kedvéért: a Mancs cikke szerint 50-50 milliót kapott a békéscsabai Bárka, a kecskeméti Forrás, a győri Műhely, a Napút, a Rubicon és a Szépirodalmi Figyelő, 30-30 milliót a tatabányai Új Forrás, a pécsi Jelenkor, a szegedi Tiszatáj, a debreceni Alföld, a szolnoki Eső, illetve 20-20 milliót a szombathelyi Életünk és a budapesti Lyukasóra. A veszprémi Ex Symposionnak és a miskolci Műútnak például semmi nem jutott.