Itt nézheti meg a legjobb animációkat!

2018.10.28. 08:19

Budaörsön október 27-én lett vége az elsőfilmes animációsok nemzetközi filmfesztiváljának a Primanimának. Ennek alkalmából bemutatjuk a tavalyi évad legjobb filmjeit az Indafilmen.

Egy Oscar-jelölt animáció a bajba jutott halakról, egy bizarr nagyvárosi finn krimi, egy magyar film a kandúrba szerelmes nőről, és a suta, lomha farkú koátik harca a csúfolódók ellen. Összeválogattunk egy féltucatnyi alkotást, amit megnézhetnek nálunk a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál előző évadának animációiból.

Jonatan Schwenk: Áradás (Sog)

Áradás

A Primanima nagydíját Jonatan Schwenk filmje nyerte, ami azóta megkapta az Annecy-i Nemzetközi Animációs Fesztivál fődíját is több fődíj mellett és bekerült a 2019-es Oscar-jelöltek közé. Egy áradás után halak szorulnak az öreg fatörzsek ágai közé, a közelben lévő barlang lakói segítség helyett megpróbálják elűzni a halakat. 

Technikailag zseniálisan vegyíti a klasszikus bábfilmet és a 3D-t. A sokszorosan díjnyertes film gyomorszorító látlelete a mai kor inhumánus, az idegentől, mástól viszolygó társadalmáról, ami szolidaritást csak nyomokban tartalmaz.

Wunder Judit: Kötelék

Kötelék

Wunder Judit MOME Anim diplomafilmje a legígéretesebb magyar animációs tehetségnek járó George Pal-díjat hozta el a Primanimán. 

Az álomszerű film a magyar animáció női vonalát erősíti, mint Bucsi Réka, Tóth Luca, Kreif Zsuzsanna, Andrasev Nadja, Szederkényi Bella filmjei teszik. A Kötelék című filmben erős metaforákkal dolgozik: egy kandúr a férfiasság szimbólumaként jelenik meg, a pamutgombolyag továbbguruló kötelékként, és a szexuálisan kívánatos nő egyszeriben magára hagyott, egyedülálló anyává válik.

Nagy Szabolcs: Fiaskó

Fiaskó

A legnépszerűbb magyar animációnak járó díjat Nagy Szabolcs stop motion filmje kapta, amit a Szent György Média és Informatikai Szakgimnáziumos tanulmányai alatt készített. A humoros, jó tempójú mozi végigsöpört a magyar fesztiválokon (legjobb elsőfilm, KAFF; közönségdíj, Primanima, Friss Hús legígéretesebb fiatal rendező). Zseniális bohózat egy ravasz falusi öreg és egy vándorló mágus találkozásáról.

Nikita Diakur: Csúnya (Ugly)

Csúnya

A csúnya animáció nyerte a legjobb elsőfilmnek járó díjat, valamint a PrimaSound zsűrijének különdíját is. A filmben egy rút macska a túlélésért küzd a darabokra hullott világban, és lelki társát keresi. 

Nikita Diakur stílusa újszerű kombinációja a digitális technikáknak, ami a 3D-t nem a tökéletesen életszerű szépség, hanem a tökéletesen tökéletlen csúnyaság megalkotására használja.

Elli Vuorinen: Fájó szemek az örökkévalóságnak

Fájó szemek az örökkévalóságnak

A finn kisfilm főszereplője egy optikus, akinek munkanapjai tele vannak különös ügyfelekkel, akik rendre kétes módon használják az optikai műszereket.

Egy egészen bizarr nagyvárosi krimi lett, amiben a városlakók vaksisága egészen pazar, ötletes hangdizájnnal párosul. A PrimaSound zsűritől kapta a fődíjat „a karakterek egyéni hangi ábrázolásáért, az ötletes és érzékeny hangi dramaturgiáért, valamint a kép és hang összhangjából kialakuló remek filmért”.

Nicolas Ménard: Szerda Goddard-dal (Wednesday with Goddard)

Szerda Goddard-ral

A Primanima közönsége ezt a rövidfilmet szerette a legjobban. A Godot-ra várva után most épp Goddard-t kutatva jut el a mai kor frusztrált, egzisztenciális válságban lévő főhőse, Eugene az elmagányosító megvilágosodásig. A természet grandiózus kellékei a kínai Manshen Lo finomvonalú kézirajzaiban jelennek meg, míg az emberi szereplőket a Londonban élő kanadai Nicolas Ménard tömbszerű, tenyeres-talpas figurái alakítják.

Alexandra Slepchuk: A koátikról (About Coati)

A koátikról

A gyerekközönség körében legnépszerűbb nemzetközi film A koátikról lett. A fiatal, feltörekvő ormányos medvék, azaz koátik közösségi életét nagyon meg tudja keseríteni, ha ormányuk suta, lomha. Ám ez az animáció, mint minden valamirevaló mesefilm, végigvezet bennünket a stációkon, hogy hogyan kovácsoljunk előnyt a gyengeségeinkből. 

Közreműködött: Herczeg Zsófi és Orosz Annaida