Ilyen volt a Viva La Viola! az Indexen

Egy izgalmas hangszer, brácsa állt a Concerto Budapest jótékonysági koncertjének középpontjában. A Viva La Viola! hangversenyeit az Index olvasói percről percre közvetítéssel élőben követhették figyelemmel a Budapest Music Centerből, a zárókoncertet pedig az Index YouTube-csatornáján.

A Keller András vezette zenekar azért május 30-ára állította össze különleges zenei programját, mert ez a nap az 2016-ban elhunyt kiváló karmester, Kocsis Zoltán születésnapja, és egyben A magyar klasszikus zene napja is. S mivel Kocsis Zoltán több mint három évtizeden át minden évben a születésnapján jótékonysági koncerteket szervezett a gyermekek és elesettek megsegítésére, a Concerto Budapest a tegnapi koncertjét a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat javára adta.

Az Index olvasói és zeneszerető hallgatói igazi zenei különlegességeket hallhattak, a barokk muzsikától kezdődően (Telemann), Mozarton és Csajkovszkijon át egészen Hindemith gyászzenéjéig, valamint Bartók Béla, Kurtág György és Ligeti György zenei világáig. És amitől az egész valóban izgalmas volt, arról valóban a komolyzenei világban olykor mostohán kezelt hangszer, a mélyhegedű, vagyis a brácsa állt.

Keller András azt mondja, hogy nem elégszer hangzottak el Ligeti György művei, így úgy döntöttek, hogy minden évben. Ligeti születésének napja körüli időpontban koncertet adnak, 

arról a kortárs zenei világról, amelyben Ligeti olyan sokat adott mindannyiunknak.

A fellépők között pedig olyan kiválóságok kaptak főszerepet, mint Szomor-Mekis Janka, Móré László, Homoky Gábor, Maxim Rysanov, Szűcs Máté vagy éppen Haruka Nagao.

A zenekari próbákról az Index werkfilmet készített, amit itt tekinthet meg.

Viva La Viola! - A werk film

Szabó Stein Imre, a Viva La Viola! vezető rendezője azt mondja, hogy Keller András és Kocsis Zoltán jó barátok voltak, a Concerto Budapest pedig Kocsishoz és Kellerhez méltó, gigantikus koncertfolyamot prezentált. Ebben, mint fogalmaz:

a hangszerek Benjáminját emeljük középpontba, a kicsit lesajnált brácsát, amely egyébként baromira izgalmas és nagyon fontos hangszer.

Ezt erősíti meg Keller András is, aki csillogó hangszerként beszél a brácsáról. A zenekar munkájáról pedig azt mondja, hogy a folyamatos gyakorlással lehet elérni azt, hogy

ha valaminek a mélyére tudunk menni, bele tudunk bújni, az be tud hatolni az emberek szívébe. Az egész pályánk erről szól. 

Szűcs Máté, a genfi Zeneakadémia professzora pedig – akit ha sporthasonlattal kellene élni, joggal nevezhetjük olyan a Formula–1-es pilótának, aki minden versenyén a pole-pozícióból indul – azt mondja szeretett hangszeréről, hogy a brácsa nehezebb hangszer, mint a hegedű. Szerinte a brácsa igenis lehet szólóhangszer.

Ez lelkialkat kérdése, én a mélyebb regisztereket, a mélyebb hangzást szeretem. Amikor elkezdtem brácsázni, rájöttem, hogy a hegedűn is mindig ezt kerestem, a mély tónust, az alsó húrokat.

A Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar 2007 óta, Keller András világszerte elismert hegedűművész igazgatása alatt nagy ívű pályát járt be. Idén és jövőre az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban is ápolja és népszerűsíti a magyar klasszikus zenei hagyományokat.