György
12 °C
23 °C

Elhunyt Lehotka Gábor orgonaművész

2009. 12. 29. 18:12

Elhunyt Lehotka Gábor orgonaművész, zeneszerző, orgonaszakértő, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem nyugalmazott tanszékvezetője és egyetemi tanára. Testvérének közlése szerint a Liszt-díjas művészt kedden, 71 éves korában, hosszan tartó betegség után, a váci Jávorszki Ödön Kórházban érte a halál.

Lehotka Gábor 1938-ban született Vácon. A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola után a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán folytatta tanulmányait 1958 és 1963 között. Első tanára Pikéthy Tibor zeneszerző, a váci székesegyház orgonistája volt. Később Hammerschlag Jánostól, Halász Kálmántól és Gergely Ferenctől tanult, a főiskolán pedig Pécsi Sebestyén tanítványa lett. Zeneszerzésre Sugár Rezső, majd Szervánszky Endre oktatta.

1963-tól az Országos Filharmónia szólistája lett, ezzel elindult hazai koncertkarrierje. 1965-től külföldön is gyakran fellépett, visszatérő vendége volt a német és francia fesztiváloknak, de a Szovjetunióba is gyakran hívták. 1969 és 1985 között a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, 1975-től a Zeneművészeti Főiskolán tanított, 1985 és 1990 között egyetemi docensként, majd 1990-től egyetemi tanárként dolgozott. Tavalyi nyugdíjba vonulásáig az orgona tanszéket is vezette.

Közel ötven hanglemezfelvételt készített. Közreműködött a budapesti, kecskeméti, szekszárdi, szombathelyi és váci orgonák létrehozásában. Pályafutása során megkapta a Liszt Ferenc-díjat (1974), 1978-ban
Érdemes művész lett, 1983-ban pedig diplomával jutalmazta a Kodály Társaság. 1986-ban Művészeti Lovagrendet kapott Franciaországban, 2005-ben a Cambridge-i Életrajz Központ tüntette ki.

Zeneszerzőként orgonaműveket, kamarazenéket, zenekari műveket zongoradarabokat és kórusműveket is alkotott. Első könyve 1993-ban jelent meg Az én hangszerem, az orgona címmel, ezt további két munkája követte: a Gorsium orgonaiskola (2000) és Az orgonatanítás módszertana (2000).

Hozzászólások (74)

  • Hipósgriff2009.12.29 18:19:34

    Nyugodjék békében! Nagyon szerettem a játékát...

  • Szakrális garati váladékozás2009.12.29 18:26:47

    Mennyire szerettük őt!!! Béke poraira.

  • Bozambo2009.12.29 18:38:36

    Az ember ilyenkor elgondolkodik: Milyen kár, hogy elvitte, amit nem lett volna szabad. De .....

  • vhjoli2009.12.29 18:39:51

    Nem felejtünk, Isten veled!
    (de: a többi, pl.üzemanyag ár, cikkhez miért is nem lehet hozzászólni??)

  • az igazi medwe2009.12.29 18:47:10

    Szerencsém volt őt - és tanárát, Gergely Feri bácsit is - nemegyszer élőben hallani.
    Feledhetetlen élmény.
    És most kapok a fejemhez, hogy nem jutott eszembe Lehotka Gábor, amikor egy tavalyi, rosszul sikerült orgonakoncert (http://medwe.blog.hu/2008/12/18/fertelmes_orgonahangverseny_1) kapcsán többen is megkérdőjelezték, hogy lehet valaki egyszerre művész és professzor.
    Igen, lehet.

  • Ronald2009.12.29 18:54:31

    Ott volt, amikor (vagy 30 éve) először "találkoztam" Bach-al.
    RIP.

  • tonchyka2009.12.29 19:00:29

    Tragédia!Isten nyugtassa megtért lelkét!

  • zoli_2009.12.29 19:03:42

    Mint ember sajnálom.

    A zeneakadémia párttitkára volt, mint a hívő emberek üldözője a zeneakadémián amikor még szocializmus volt itthon a divat.
    Üldözött mindenkit akinek köze volt az egyházhoz, netán ott orgonált.
    Ő volt akit engedélyeztek, akinek lemezeit adták ki. Akik valóban művészek voltak, akik nem pártvonalon jutottak fel, azok nem rúghattak labdába.
    Nyugodjék békében, amit az emberekkel tett azokért Isten itélőszéke előtt adjon számot.

  • infrablu2009.12.29 19:05:26

    Múlhatatlan érdemeiről tudok az egyházi zene, az orgonamuzsika megszerettetésében. Ugyanilyen érdemei vannak a végromlásba jutott templomi orgonák helyrehozatalában. Testvérétől ( aki neves fotoművészlént dolgozott cégünknek)hallottam a 90-es évek elején, hogy az ország összes róm kat templomából kitiltották a rendszerváltás után. Ki tudja mi az igazság???
    Mindenesetre egy kivételes ember kivételesen magyaros megjutalmazása vajon mennyire játszott közre "hosszan tartó " betegségében?
    RIP

  • zoli_2009.12.29 19:08:53

    infrablu:

    Kitiltásról azért nem beszélhetünk. Nem szívesen látott ember volt, az biztos. De a Batthyány téri templom orgonájának, a váci templom orgonájának a tervezésében is részt vett.

  • Posaune2009.12.29 19:16:51

    Ezek az orgonák (Batthyány tér és Vác Ferences templom) a rendszerváltás előtt készültek. De 1990 után is játszott rk templomban. Az utóbbi években meg már sehol,mert abbahagyta koncertezést.

  • Bluthner2009.12.29 19:21:22

    Azt hiszem, rengetegen köszönhetjük neki az orgonával kapcsolatos első, sokszor meghatározó élményünket. MŰVÉSZ volt, minden körülmények között és minden minőségében. Emlékezzünk rá (ezért is) tisztelettel.
    Nyugodjék békében.

  • Posaune2009.12.29 19:34:36

    Egyetértek. A lelkiismeret számonkérése nem a mi dolgunk!

    (Csendben merem hozzátenni. ma se sokkal jobb a helyzet. Ma a médiatámogatottja szárnyal. És még hozzáértése sincsen!)

  • girosz2009.12.29 19:37:48

    december 19-én énekeltünk utoljára tőle kórusművet, a kórussal és karnagyunkkal személyesen tartotta a kapcsolatot, művet is dedikált nekünk. Amíg jobban volt, lehetett találkozni vele Vác utcáin, a piacon.
    Isten nyugosztalja

  • girosz2009.12.29 19:39:24

    ps: Tudtommal a váci adventista gyülekezetbe járt

  • girosz2009.12.29 19:55:32

    ps2: http://www.youtube.com/watch?v=d6iupxT0Pkg

  • Nicket regisztrálni 1 perc2009.12.29 20:40:06

    Ott tanított a szakközépiskola tetején?

    Mert ha a suli tanár volt, akkor szakközépiskoláBAN.

    Azt a művelt újságíró hétszentségit neki!

    Lehotkát meg isten nyugosztalja.

  • Nicket regisztrálni 1 perc2009.12.29 20:40:42

    +a

  • Posaune2009.12.29 20:44:22

    Isten meg nagy I-vel......

  • Szekszkazan2009.12.29 20:59:19

    Lehotka Gábor egy legenda volt, aki ma Magyarországon orgonál, az megfordult a kezei között.

    Nyugodjék békében.

  • veniredemptor2009.12.29 21:05:01

    Mindazok alapján amit tudhatunk róla másoktól, valóban ellentmondásos személyiség lehetett. Pártállami múltját valószínűleg megbánta,Isten bocsássa meg neki. Néhány Bach interpretációja nekem pl.etalon.Nyugodjék békében.

  • magyarember2009.12.29 21:15:46

    A pártállamban legalább MŰVÉSZek
    (vagyis szakemberek) voltak a a besugók!

    Ma a szakmai analfabéták!

    Lehet, hogy jobb volt a pártállam ????
    (hmmm !)

  • cso zsi2009.12.29 21:25:57

    Isten nyugosztalja. Szerettem a muzsikáját.

    Hogy ki volt besúgó, azt mindenkiről megtudjuk előbb-utóbb. Mert akik érvényesülhettek anno, azoknak mind kellett valamit viszonozni.
    Nem a besúgás volt a munkájuk, azzal csak túlélésre játszottak.

  • butyko2009.12.29 21:36:50

    " Művészek!Alkossatok remekműveket!"
    J.V. Sztalin

    Vagy valami ilyesmi.

    Kinevezni művésszé igazából senkit sem lehet.
    Lehotka Gábor TUDOTT orgonálni és ennyi elég.
    Hozott döntéseket és volt hatalma hozzá.
    Nagyobb a bűnük azoknak,akik Papp Lacit nem engedték a profi ökölvívásba.Tuti nem tudtak bokszolni.

    Van két műsoros kazettám a 80-as évekből. Lehotka Gábor orgonál .Az,hogy milyen ember (volt) ,nincs ráírva,nem is érdekes.Csak és kizárólag a művészete...
    Ami gyönyörű és feledhetetlen.Ezt még ellenségei sem tagadhatják.

    R.I.P.

  • Lárifári a böszme2009.12.29 21:37:00

    Az, hogy ma ki a spicli, vagy besúgó, vagy pártfenekek nyalója, - kinek melyik megnevezés tetszik - még nem menti fel Lehotkát. Haló poraiban sem. Sosem hallottam, olvastam, hogy megbánta volna pártállami múltját. Egy hangversenyen se állt ki a közönség elé, hogy bocsánatot kérjen. Vagy talán igen?
    Elég baj, hogy - eltekintve a ritka kivételektől - régen is, de ma is attól függhet egy művészi vagy másfajta karrier tündöklése vagy bukása, hogy az illető hogy viszonyul az éppen aktuális hatalomhoz.

  • Musaic2009.12.29 21:37:54

    Szüleimnek megvan a D-moll toccata-ja, LP-n.
    Nekem az az ETALON.
    Senki nem játssza úgy.

  • schlumbergernabazmeg2009.12.29 21:44:42

    Szörnyűek vagytok. Lehet, hogy párttitkár volt. Én nem azért szeretem, hanem a d-moll tokkátáért. Őrzöm lemezen.
    Nyugodjon békében, Isten áldásával. A papok meg ugyanolyan felejthető senkik, mint a pártelvtársak.

  • Normális2009.12.29 21:58:42

    Azt hiszem -hiszen kerek 20 év eltelt-
    hogy mindenki a saját teendőit végezhetné:
    -akikkel kitolt, akiket hátráltatott-ellehetleített politikai kegyencként, azok eldöntenék, megbocsátanak-e neki holtában;
    -az ítélkezést L.G. lelke felett majd elvégzi a Jóisten (amennyiben létezik, és az Utolsó Ítélet is eljön egyszer majd);
    -mi meg, zenekedvelők azon gondolkodnánk, hogy L.G. mint művész, (vagy legszigorúbb kritikusai szerint is precíz, korrekt mesterember) nem érdemel-e százszor több figyelmet, mint akárhány, média-kegyenc bohóc, kókler, botrányhős mai "kollégája"...

  • zoli_2009.12.29 22:08:59

    Szerintem mint művész elég gyengécske volt. Ha értette volna, mit akar mondani Bach, akkor azonnal elvonult volna egy kolostorba....
    Unalmasan, döglötten orgonált, úgy jött belőle a zene, amilyen a lelke volt. Olyan pártállamiassan.
    Kizárólag azért ismerhetitek a nevét, mert csak Ő lehet a pártállamban a NAGY orgonista.

    Ismertek ilyen neveket, mint Gergely Ferenc, Kistétényi Melinda, Baróti István, Koloss István, Hock Bertalan, Pálúr János?

    Nagyságrendekkel jobb emberek és művészek (sajnos páran már csak voltak), mint Lehotka.

    Xavér Varánusznak meg annyi köze van a zenéhez, hogy azt jobb nem említeni. Mennek a koncertjére az emberek, mint légy a szarra...

  • veniredemptor2009.12.29 22:14:06

    De bizony százszor annyi figyelmet érdemel és kap is : 18.19p óta majdnem 40 hozzászólás . Nekem is etalon a D-moll toccata-ja de ugyanarról a lemezről az F-dúr pastorale vagy az An wasserflüssen Babylon és legfőképp a Nun komm der Heiden Heiland BWV659-es korálelőjáték. Ezeket senkitől nem hallottam még ilyen szépen, és ez nem fiatalkori nosztalgia, vagy mert tőle hallottam először. Szétneteztem az agyam a youtube-tól kezdve mindenhol, százszám hallgattam a fenti darabokat , senki nem játssza így.

  • zoli_2009.12.29 22:15:57

    Musaic:

    Bach d-moll toccata és fuga című művét sokan előadták már. Sokan sokkal gyengébben, még gyengébb orgonán, jellegtelenebbül és lélektelenebbül.

    Amikor Lehotka játszotta, elhangzott a mű. És kész. Csak űr maradt utána, semmi érzés, érzelem.
    A regisztráció durva, az orgona amin játszik, olyan nem túl jó értelemben vett német hangzásvilágú volt. Hiányzik a zenéjéből a szeretet....
    Bach d-moll toccata is egy zenemű, amit tisztelni és szeretni kell, anélkül nem lehet.

  • zoli_2009.12.29 22:18:11

    A Nun komm der Heiden Heiland című Bach művet Gergely Feribácsi tudta igazán szépen játszani. Tőle sokszor hallottam élőben. Az egy más világ volt.

  • veniredemptor2009.12.29 22:20:07

    Természetesen a fentiek nagyon nagy művészek (és emberek) de Lehotka tudott jól játszani.

  • zoli_2009.12.29 22:21:26

    Normális:

    Kb 1etértek Veled. Lehtoka szerencsére már 20 éve nem tényező a zenei világban. Jött helyette sokkal rosszabb, gyengébb bohóc, aki szerintem megcsúfolja a zenét.

  • solesz2009.12.29 22:23:36

    a d-moll toccata tényleg nagyszerű lehotkától.
    @zoli_ neked biztos kifinomultabb az ízlésed, mint itt sokunké. sok embernek tetszett lehotka orgonajátéka. az már tudjuk, hogy neked nem tetszik, és neked más tetszik. érezd jól magad azzal, ami tetszik. én meg lehotka d-moll toccata és fugáját hallgatom.

  • zoli_2009.12.29 22:23:42

    veniredemptor:

    Lehet, hogy tudott, de sajnos ezt nem lehetett tőle hallani. Ha az ember sokat jár(t) orgonakoncertekre rájöhetett, hogy egész mást is tud mondani, jelenteni Bach zenéje mint amit L.G. eljátszott.

  • musi2009.12.29 22:27:00

    Van tőle egy bakelitem (vinyl) Nem is tudtam, hogy ilyen idős volt már.. hogy repül az idő.

  • zoli_2009.12.29 22:27:26

    solesz:

    Nem kifinomultabb, csak mindössze szeretem a zenét, az orgonát meg különösen nagyon.
    Megvan több 10 féleképp Bach d-moll toccata. Ha 1-10 ig kellene pontozni, akkor L.G. nálam max 3-at kapna.
    És egyvalamiért: mert a lélek hiányzik abból amit előad.

  • solesz2009.12.29 22:29:58

    @zoli_ értem az érveidet. de az érzelmi rész nekem másképp működik. nekem nem marad üresség.

  • solesz2009.12.29 22:30:32

    pontosabban: nem üresség marad.

  • solesz2009.12.29 22:32:24

    @zoli_ és nem hagyom figyelmen kívül a véleményed olvasásakor, hogy te alapvetően elítéled lehotkát. valószínüleg nem is fogsz semmit érezni a játéka alatt, ha hallgatás közben is a kritika jár a fejedben. és ez nem rád jellemző, hanem az emberi természetre.

  • zoli_2009.12.29 22:37:59

    solesz:

    A d-moll toccata tipikusan az a mű, amit "rendes" orgonista nem játszik el...
    Pedig sokan nem is tudják, rendesen eljátszani.
    Kommersznek tartják, és mint ilyen nem is becsülik. És úgy is adják elő...
    Megvan pl Pierre Cochereau (a Notre Dame orgonistája volt) előadásában, sírni tudnék tőle, de nem a katarzistól....
    L.G.-n meg el tudok aludni, szerintem nagyon unalmas...

    Ideillő zene pl, Mozart Requiem
    Nagyon sokan előadták, azt is megvettem nagyon sok példányban. Kár volt. Még Karajan is nagyon gyengécske előadást produkál (akit imádok, ha Beethovent vezényel!!!), de Mozart nem ment neki.
    L.G.-nál nem tudok olyan orgonaművet, amiért lelkesednék, sajnos.

  • Normális2009.12.29 22:41:29

    Szerény véleményem szerint az igencsak szubjektív, hogy melyik zenébe mennyi érzékiséget látunk bele, vagy -kívánnánk.
    L.G. azt hiszem, nem volt érzéki játékos, de számomra Bach legtöbb műve is inkább masina-zene, mintsem cigányzene...
    És, ha (élőben) hallgattam, mindig hálás voltam, hogy megbízhattam benne: nem fog belegabalyodni "x" mű "n-edik" ütemében a pedálszólamba, szaktársai 80%-ával ellentétben...

  • zoli_2009.12.29 22:47:00

    "nem hagyom figyelmen kívül a véleményed olvasásakor, hogy te alapvetően elítéled lehotkát"

    Tévedsz, sokat hallgattam Őt is, de valami mindig űrt hagyott. Amikor elkezdett kinyílni itt is a világ a 80-as évek közepén. Kezdődött a tavaszi fesztivál, jöttek külföldi orgonisták, és lehetett hallani mást is, mint L.G. És akkor sok mindent megértettem amit addig nem. Hogy a pastorale nem csak unalmas lehet, hogy vannak színek is nem csak szürkeség.

  • veniredemptor2009.12.29 22:47:14

    Engem nem igazán érdekel hogy az előadó lelkében mi játszódik le. Mikor először hallottam az ominózus lemezt,az én lelkemben olyasmi játszódott le,amit nem lehet leírni.Fogalmam sem volt,ki ez az ember. (Csak hallgattam Bach csodálatos ,Isteni zenéjét ,gombóccal a torkomban,könnycseppel a szemem sarkában )

  • zoli_2009.12.29 22:52:36

    Normális:
    "L.G. azt hiszem, nem volt érzéki játékos, de számomra Bach legtöbb műve is inkább masina-zene, mintsem cigányzene..."

    Az biztos, hogy tisztességesen felkészült, gyakorolt koncert előtt. Nem keveredett össze a lába a kezével, azt játszotta ami oda van rajzolva a kottába. Ez nagyon fontos dolog, de nagyon kevés.

    Bach zenéjét nagyon nehéz JÓL játszani. Most nem a megrendelésre rutinból írt kantátákra gondolok, hanem pl a fúga művészetére, vagy akár h-moll misére. L.G. és még sok más művész eljátsza ami a kottában van. De ezt egy zenegép is tudja MID formátumban.

  • butyko2009.12.29 22:54:57

    Halottról vagy jót vagy semmit.

    Ezt a részét fejezzük már be!

  • zoli_2009.12.29 22:55:57

    veniredemtor:

    Akkor keresd meg a neten, Liszt Funeralles (temetés) című művét Baróti István átiratában, és előadásában.
    Liszt ezt az 1948-as szabadságharcra írta.
    Találkozol egy másik világgal...

  • Lárifári a böszme2009.12.29 22:57:36

    T. schlumbergernabazmeg,
    Azért ne mossuk össze a kettőt. Amig a papok között vannak páran nem, vagy legalábbis nehezen felejthető egyedek, addig a pártelvtársak közül nekem még egy ilyet sem sikerült találni. Se a régi átkosban, se a mostaniban. Legyen az bármilyen néven nevezendő párt.

  • zoli_2009.12.29 22:59:15

    Bach, Liszt, Mozart műveiről is csak szépet és jót lehet mondani? Pedig Ők sincsenek már az élők között...

    De tényleg befejezem, elmondtam a véleményem, mást már nem tudok.

    Requiem aeternem dona eis Domine, et lux per petua luceat Eis!

  • lolekbud2009.12.29 23:02:46

    hál'Istennek, hogy befejezted zoli. Ez a nagymellényes szöveg nem ide való. Nem itt és nem most.

  • gabca2009.12.29 23:13:29

    Lehotka azért szerencsére egy letűnt kor embere. Amikor Magyarországon ő volt Az Orgonista. Másról nem tudtunk, mert őt futtatták - nem tudtuk, hogy vannak-lehetnek nála sokkal tehetségesebbek is, illetve azt sem, hogy hol is tart a világ. Ő 90-ig megkerülhetetlen volt, sokaknak az ő zenéje az orgonazene, és erről gondoskodott ő is, hogy ne legyen másképp.
    A rendszerváltás óta szerencsére kinyílt a világ, van vagy egy tucat nívós, egyesek világszínvonalú, orgonistánk. Sokan nem csak itthon tanultak, teljesen más színvonalat képviselnek.
    A piac persze elhozza a médiaszennyet is, de aki figyel, az tudja, hogy az elmúlt húsz évben - főleg az utolsó tízben, igazán izgalmas dolgok történtek a magyar orgonazenében Lehotkát végre megkerülve. Valami új indult, akár még aranykor is lehet - amit a Lehotka-korszakra azért nem lehet elmondani.
    Itt van például két utódja, akik most a ZAK-n tanítanak orgonát, mesterükkel (nem Lehotka :) )improznak, aki a világ egyik legjobb orgonistája.
    http://www.youtube.com/watch?v=ALQdoMTGVl8&feature=PlayList&p=913D4A2F9A74D0AF&index=57
    És képzeljétek el, ha már mi is azért fogunk misére/templomba járni, hogy a kivonuló improvizációt hallgassuk - illetve ha végre az orgonazene ilyen szinten lesz meghatározó része a templomi rítusnak, mint pl a franciáknál. Szerintem ettől még messze vagyunk, bár vannak bíztató jelek.

  • Zsalugater2009.12.30 00:29:47

    A Párt még a Trainspottingba is őt nyomta be, ez rettenetes

  • mézmedve2009.12.30 01:08:55

    A 70-80-as években voltam tanítványa.
    Jó tanár volt, és nagyszerű ember. Soha nem érződött semmilyen politikai indíttatás a viselkedésén. (én megtagadtam a KISZ-be való belépést akkoriban)
    Nyugodjon békében!

  • kuutyura2009.12.30 01:45:04

    Egyeseknek erősen ajánlott lenne elolvasni a kommentelt cikk címét. Ez egy gyászjelentés. Bármennyire is katolikus (vagy afelé húzó) is valaki, azért mégse kellene egy ember halála napján ezt művelnie vele.

    Nyugodjék békében!

  • Veér Farkas2009.12.30 03:39:10

    Posaune:
    Már miért lenne nagy I-vel? Nem személynév.

  • Veér Farkas2009.12.30 03:40:57

    Lárifári a böszme:
    Miért, Orbán Viktor bocsánatot kért már azért, hogy KISZ-titkár volt?

  • Veér Farkas2009.12.30 03:44:11

    zoli_:
    Na, megjött a zsigeri zenehallgató botfülű hülye is. Már hiányoztál.

  • Veér Farkas2009.12.30 03:49:35

    zoli_:
    Mozart Requiemje nagyzenekari mű, te szerencsétlen.

    Az űrt meg nem Lehotka játéka hagyta benned, születésedtől a fejedben van ott, ahol másnak az agya szokott lenni.

  • busó2009.12.30 05:12:06

    "Miért, Orbán Viktor bocsánatot kért már azért, hogy KISZ-titkár volt?"
    Minek, a lelátón senkit sem érdekelne a bocsánatkérése. Amúgy meg mást sem hallanánk , mint a bocsábatkérők kórusát, ha mindenki megtenné aki eszmét váltott. Ezektől függetlenül a hibáival együtt lehet, hogy hosszab ideig megőrzi az emlékezet L.G.-t, mint O.V.-t.

  • gyertyafény2009.12.30 10:07:32

    Nagyszerű ember volt, és szerény. Soha nem kérkedett a tudásával, a művészete szolgálat volt. A gyűlölködőknek annyit: bár minden 3/3-as egyházi ember megtérése olyan nyilvánvaló lenne, mint az övé volt. Az ELTE-n zajló bibliai előadások hallgatása nyomán (Reisinger János tartotta) kezdett el komolyabban foglalkozni azzal, hogy mit is ír a Biblia. Amikor megismerte, elfogadta, és őszinte, alázatos követője lett Jézus Krisztusnak.
    (Különben is nagyon furcsán hangzik, amikor a "keresztények" gyülölködnek, és nem tudják szeretni a másképp gondolkodókat sem, hát még az ellenségeiket!) Jó lenne, ha elolvasnák mondjuk a hegyi beszédet.

  • az igazi medwe2009.12.30 11:55:24

    Szerintem a "halottakról jót vagy semmit" mondás nem jelent egyebet, minthogy egy órákkal ezelőtt elhunyt ember temetetlen teste fölött nem kezdünk el epét hányni, nem bántunk meg másokat, pl. a gyászolókat, mert nekik sokkal jobban fájhatnak az alattomos rúgások.

    Nagyon szomorú, hogy most sem történt más, mint ami általában egy ismert ember halála után szokott: megjelenik a csizma az asztalon, vagy az elefánt a porcelánboltban, aztán elégedetten nézi a rombolásának eredményét. Gyengébbek még általában elsütik azt az 1-2 aprót pukkanó unalmas patront, amire az élettől futotta nekik - így kerül elő pl. orbán és a kisz.


    Drága sztrovacsekok, várjatok egy kicsit, amíg eltemetik Lehotkát, amíg enyhül a gyászolók fájdalma, utána kezdjétek értékelni a pályafutását, amikor már nem egy kézuzelfogható halott, hanem a múlt egy meghatározó darabja.

    Addig meg tán szíveskedjetek befogni a pofátokat.

  • Bojtorján2009.12.31 01:24:41

    Tudtommal megtért és keresztény istenhivő emberként hunyt el.
    Vácon január 7-én vehetünk tőle végső bucsut.
    Egyébként Pál apostol is üldözte a keresztényeket,de miután találkozott Jézus Krisztussal igen nagy (Pál)fordulatot vett az élete.
    Mindenki követ el hibákat az életében,de senki ember fiának nincs joga itélkezni élő és holt felett.
    Utolsó felvételét egy fiatalokból álló Gospel korussal készitette másfél évvel ezelőtt,ezzel is bizonyságot téve hitéről.
    R.I.P.

  • Bojtorján2009.12.31 01:27:51

    http://gospelkorus.hu/szarnyaivalved/06.mp3

  • Pop Anti2010.01.09 22:45:52

    Egy olyan korszakban vált ismertté a neve, amikor fontos volt, hogy az orgonazene áttekinthetően, befogadhatóan szólaljon meg. Az átlátszóság és a részletek követése segítségével azt érezhette a közönség, hogy az elhangzó zene közel jött hozzájuk, megérintette őket. Így tudták csodálni főként Bach muzsikáját, amit ő elsősorban zászlajára tűzött. Olyan interpretációt valósított meg orgonán, melyben a precizitás és az egyszerűség nyerte a legnagyobb teret. Azt tartotta, nem jár el becsületesen az, aki a változó előadói divat szerint alakítja előadását. A XX. század utolsó három évtizedén úgy hagyott maradandó nyomot, hogy Johann Sebastian Bach, az orgona és Lehotka Gábor fogalomként forrtak egybe a közönsége gondolataiban.

  • Pop Anti2010.01.09 22:48:43

    Elnézést nem az előző bejegyzéssel akartam kezdeni.

    Pálúr János orgonaművész, egyetemi docens búcsúbeszéde Lehotka Gábor temetésén
    Kedves gyászoló család, kedves jelenlévők, mindannyian, akik a mai nap Lehotka Gábor emlékének szeretnék tiszteletünket leróni!

    Kiváltságnak érzem, hogy tanítványai és kollégái nevében szólhatok egyszerre, Lehotka Gábor orgonaművész, nyugalmazott egyetemi tanár ravatala mellett. Szilárdan hiszem, hogy nem a véletlenek sodorják egymás mellé az embereket, hanem a Mindenható Isten életeket rendező és életeket megmentő keze van életutak találkozásai mögött. Ezt minden tanárom esetében így vallom és talán egy kis megkönnyebbüléssel emlékezek vissza arra, hogy már 19 évesen is, amikor Lehotka Gábor tanítványa lettem, így gondoltam.

  • Pop Anti2010.01.09 22:49:13

    Felnőtté válásom óta úgy érzem, folyamatosan tanulnom kell az elődök tiszteletét. Kevésbé szolgálhat már mentségemre az, hogy ez általában nem megy egyik napról a másikra. De a mai nap elsősorban arra indít engem, hogy ez legyen az egyik első és legfontosabb, amit átadok saját növendékeimnek. Ez a fajta tisztelet, amiről beszélek, nem köthető feltételekhez. Mindenfajta elődünknek alanyi jogon jár a tisztelet, és nem csak azután, mikorra már közös nevezőre kerültünk valahogy. Olyan valakit is lehet, sőt kell is tisztelni, aki nem egyformán gondolkodik velem. Gondoljuk végig, hány embernek kellett szenvednie mellettünk addig, amíg megtanultuk ezt a fajta hozzáállást. Az első lépést lelkünk mélyén kell megtenni, a második az, hogy ezt ki is tudjuk fejezni. A legtöbb fájdalmat a szüleinknek tudunk okozni, ha nincsenek eszközeink tiszteletünk kimutatására, de talán ők a legmegbocsátóbbak is ebben.

  • Pop Anti2010.01.09 22:50:01

    Lehotka Gábor sokak tiszteletét és csodálatát vívta ki orgonajátékával. Ez azonban már egy kicsit másfajta tisztelet, ahol eldöntheti a hallgató, mi az, ami tetszik neki és mi nem. Így ebben – úgy érzem – kevesebb felelősség terhel bennünket.

    Egy olyan korszakban vált ismertté a neve, amikor fontos volt, hogy az orgonazene áttekinthetően, befogadhatóan szólaljon meg. Az átlátszóság és a részletek követése segítségével azt érezhette a közönség, hogy az elhangzó zene közel jött hozzájuk, megérintette őket. Így tudták csodálni főként Bach muzsikáját, amit ő elsősorban zászlajára tűzött. Olyan interpretációt valósított meg orgonán, melyben a precizitás és az egyszerűség nyerte a legnagyobb teret. Azt tartotta, nem jár el becsületesen az, aki a változó előadói divat szerint alakítja előadását. A XX. század utolsó három évtizedén úgy hagyott maradandó nyomot, hogy Johann Sebastian Bach, az orgona és Lehotka Gábor fogalomként forrtak egybe a közönsége gondolataiban.

  • Pop Anti2010.01.09 22:50:49

    Úgy gondolom, ösztönösen megérezte, hogy azzal a zenével lesz legtöbb dolga a pódiumon, amiben minden szempontból a legnagyobb rend uralkodik. Bach zenéjében ugyanis nem csak úgy egyszerűen van rend. Számszimbolikától kezdve matematikai összefüggésekig, a legtöbb esetben lelki üzenetet kibontó muzsikáról lévén szó, a teremtett világban uralkodó kozmikus rend egyfajta leképezésével találkozhatunk, ahol az előadó dolga már csak idézőjelben annyi, hogy ne zatyulja össze a logikát és élményként azt a benyomást keltse, hogy a hangokat nem is lehetett volna másképp leírni. Pedig sok művész könnyen menti fel magát a rend alól sok tekintetben. Ő nem olyan volt. Bohémkodással, „nekem mindent szabad” mentalitással soha nem akart feltűnést kelteni. Rendszeretetét szépírásán és az otthonán keresztül is lehetett érezni. Mindenütt pontosan és tartalék időt számítva jelent meg, az óráit is beleértve. Emellett rugalmas is tudott maradni: még olyanba is belement, hogy tanítványával Unicummal, meleg pogácsával és kávéval kezdje a napot. Ha megtaláltuk a hangot, sokmindenre rá lehetett beszélni.

  • Pop Anti2010.01.09 22:51:31

    Kedvenc szavajárása a „közös nevező” volt és a rend bárminemű felrúgását „szélhámoskodásnak” tartotta, a feszültség oldására vált szólássá nála, hogy „az ellentétek között legszebb az illeszkedés”. A „hogy van uraságod” szokásos kérdése esetemben érthetően még vicces formát is öltött. A jó humornak egyáltalán nem volt ellensége.
    A tanítvány sok értelemben „szent” volt számára. Ritkán láttam elérzékenyülni, de tanítványa sikerénél többször is. Mindig az volt az érzésem, hogy a szabályokat először a maga számára állítja fel, csak azután fogadtatja el tanítványaival. Különösen tiszteletreméltónak látom benne azt, hogy hagyta a tanítványait a maguk útját megtalálni. Fiatalabb kollégáiról is tudott elismerően szólni.

  • Pop Anti2010.01.09 22:52:01

    A becsületesség szinonimájaként vált felfedezéssé számára Bartók Béla személyisége, élete és zenéje. Mesterei közül legtöbbet Hammerschlagra, Szervánszkyra és Pikéthyre hivatkozott.
    Kapcsolatait a hazai orgonakultúra fejlesztésére használta. Hét orgonát építtetett a drezdai Jähmlich céggel. A politikáról viszont, mint erkölcsöt nélkülöző fogalomról, jelenségről és közegről nyilatkozott. Az ő politizálása elsősorban abban állt, hogy életútjával egy nagy attrakciót hajtott végre: a rendszer zászlaja alatt a rendszer által üldözött klerikális művészeti ágban vált híressé. Aki látja a lényeget a sorok között, annak feltűnik az is, mi felett nincs már egy diktatúrának sem hatalma. A legmélyebben hívő keresztyén zeneszerző Johann Sebastian Bach, aki műveit a Soli Deo Gloriával írta alá, muzsikája egy ilyen ellentmondásos helyzetben is képes volt felcsendülni és akadálytalanul hirdetni, hogy a zene legméltóbb hivatása, hogy a Teremtő Istenre mutasson minden eszközével. A hívő emberek összetartozásának sajátos jelei voltak az orgonakoncertek a szocializmus idején. Ezt én személyesen is átéltem.

  • Pop Anti2010.01.09 22:52:43

    Úgy vélem, Lehotka Gábor felismerte, hogy a zene legmagasabb rendű küldetését akkor tölti be, ha a Szentírás igéinek igazságait közvetíti. Különben soha nem fogott volna bele Bibliai témájú kompozíciók megírásába és a Sola Scriptura Teológiai Főiskolára sem jelentkezett volna. Vannak olyanok, akik ezt nehezen fogadják el tőle, mert bárkit is kényelmesebb egy skatulyában őrizni annál, mint elfogadni, hogy az a pillanat kéretik számon rajtunk, amikor döntési lehetőségünk van. Hadd hivatkozzak egy konkrét idézetre az Apostolok cselekedete 17. részéből: A tudatlanság időszakait ugyan elnézte Isten, de most azt hirdeti az embereknek, hogy mindenki mindenütt térjen meg. Milyen furcsa: Isten elnézi, mi nem akarjuk egymásnak elnézni. A tudatlanság itt nem degradáló, megsemmisítő fogalomként szerepel, csupán a határkő előtti időszakot jelzi, amely mindannyiunk életében valamilyen formában megvan. A kérdés csak az, mit teszünk a tudás időszakában.

  • Pop Anti2010.01.09 22:53:14

    A koporsó mellett megállva azzal a gondolattal szeretnék búcsúzni tanítványai nevében, kollégái nevében és a Zeneakadémiát képviselve Lehotka Gábortól, hogy távozása bennünket ért veszteség, és egyben határkő is az életünkben. A kérdés az, merre megyünk tovább ezután a határkő után.

    Kedves gyászoló gyülekezet! Vajon el tudjuk-e nézni ezentúl egymásnak a „tudatlanság időszakát”, és megtanuljuk-e végre őszintén megadni a kellő tiszteletet a közelünkben élő (azt is mondhatnám: még élő) embereknek, mindazoknak, akikkel életutunk bizonyára nem véletlenül, hanem ajándékként találkozott.

    Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.

  • T. Andrews2010.02.05 01:19:29

    Látom páran a D-moll toccata előadásmódját feszegetik.Hogy L.G. lélektelenül adta volna elő stb.Én meg azt mondom hogy nekem az nem tetszik amikor egyesek úgy "átművészkedik" hogy szinte rá sem ismerni.Hallottam már ezt a művet német előadótól olyan kimérten meg pontosan lejátszani hogy olyan volt mintha gép játszotta volna.L.G. pedig annak ellenére hogy a kottát játszotta nagyon is dinamikusan és élvezetesen adta elő.Nem játszotta túl,nem volt maníros.Nálam etalon marad,a pártfavorizálásról meg annyit hogy nem kis mértékben elismerték művészetét külföldön a "táboron" kívül is.

Május 1. hosszú hétvége

Hamarosan itt a 4 napos hétvége, foglaljon szállást 5 625 Ft / fő / éjtől

Szegeden nyaralok az idén!

Szegedi élménybeszámolóddal most egy családi nyaralást nyerhetsz!