A Die Hard 5 jó, mert lelőnek benne

2013.02.14. 15:42
Árpa Attila a répaevő orosz főgonosz befont szakállú, lenyalt hajú zsoldosát alakítja a héten mozikba kerülő Die Hard - Drágább, mint az életedben. A 42 éves producer robbantós-lövöldözős jeleneteit 22 nap alatt vették fel, a film felénél maga John McClane öli meg. Árpa a nyugdíjas Willist sokkal nagyobb sztárnak tarja az öreg Stallonénál, de a készülő Argo 2-ben minden régi vhs-akciófilm előtt tisztelegni akar. A színészként szinte mindig meghaló rendezővel a Mafilm stúdióban bérelt irodájában interjúztunk.

Tavaly minden bulvárlap megírta, hogy Bruce Willis egy egész tárat ereszt beléd egy AK-47-esből a Die Hard 5-ben. Nem érzed úgy, hogy te vagy a magyar Sean Bean, aki minden filmjében meghal?

Ez így nem teljesen igaz, mert a rossz filmeket mindig túlélem. De a Borgiákban kétszer is leszúrnak, ráadásul mindkétszer ugyanaz a bérgyilkos, Micheletto öl meg. A Szajhában tökön szúr egy nő, akit előtte nagyon megerőszakoltam, a Katedrális folytatásában egy hídon halok meg tábornokként, a Timber című vadnyugati filmben, ahol medveember vagyok, kővel verik szét a fejem, az Isenhartban a várostromos tömegjelenetben vagyok a sokadik kaszkadőr, akit átlőnek egy nyíllal. Rutger Hauer és Mark Dacascos Deathline-jában lecsapják a kezem egy szamurájkarddal, a számba tömik, és csak ezután lőnek le, az Assassination Gamesben pedig maga Van Damme vágja le a fejemet a fináléban. A Die Hard 5-ben egy McClane lőtt le.

Az apa vagy a fia?

Nagyon remélem, hogy az apa. A halálom előtti pillananat, amikor rám szakad az üvegtető, még a trailerbe is bekerült. De hogy utána végül John vagy Jack McClane öl-e meg egy AK-47-essel, azt most még pontosan nem tudom. A jelenet elején még shotgun volt Bruce Willis kezében, és a fiánál a gépfegyver, de ahogy mennek előre lövöldözés közben, végig cserélgetik és eldobálják a fegyvereiket. Egyelőre még nem láttam egyben a filmet, csak azokat a részeket, ahol a társaimnak ordítok, mert ott saját magamat szinkronizálom. Az egész tárnyi AK-lőszer viszont biztos: egyszerűen megszámoltam, hány robbanópatront tett az effektes csapat a mellényemre meg a vállamba, amit távirányítással élesítettek. A végeredmény 30 lett, ami pont kitesz egy teljes AK-47-es tárat. Az átlagnéző persze nem fog sokat látni belőlem. Jó esetben a főgonosz mellett állok szakállas, lenyalt hajú, homályos alakként, rosszabb esetben meg elöl, amikor pont gázálarc van rajtam, vagy a fegyver torkolattüze miatt nem látszódik belőlem semmi.

Nincs rossz érzésed amiatt, hogy a gonoszok oldalán állsz?

Egyáltalán nincs, főleg mert a Die Hard-filmekben a legfontosabb mellékszereplők mindig a rosszfiú emberei, akiket John McClane szépen sorban elintéz a film végére. A castingosok ezúttal nagyon jó kis zsoldoscsapatot szedtek össze az aktuális főgonosz, Radivoje Bukvic szerb színész mellé. Van benne egy mongol srác, aki amúgy szusiséf Budapesten és a kötelező ázsiai kisebbséget reprezentálja. Van egy Szergej Onopko nevű, szőke ukrán, Martin Hindy, aki egy szlovák kaszkadőr, Keszég László színházi rendező, aztán egy Orsányi Iván nevű kaszkadőr és Ganxta Zoli. De Kamarás Iván, Fenyő Iván és Elek Feri is nagyobb szerepekhez jutottak.

A Die Hard 5 főgonoszának válogatott zsoldoscsapata
A Die Hard 5 főgonoszának válogatott zsoldoscsapata
Fotó: Árpa Attila

Erre szokták írni a kommentelők, hogy már megint ugyanazok a béna magyar színészek játszanak egy filmben, akik az összes magyar és külföldi produkcióban.

Nézd, a neten mindenki azt mond névtelenül, amit akar. A casting ügynök viszont honnan tudná, hogy van valahol az országban egy nálunk sokkal tehetségesebb, fiatal színész? Akinek van egy kis színészi tehetsége és jól tud angolul, az szépen menjen el ezekre a válogatókra, és akkor neki is összejöhet egy kiemelt statisztaszerep. Én is így kerültem egyébként a Die Hard 5-be: elmentem a válogatásra. Amit ráadásul el is szúrtam, mert nem tudtam hitelesen adni a kiabáló orosz katonát. Én ugye nem Magyarországon nőttem fel, sosem kellett kötelezően oroszt tanulnom, nem is ment könnyen még egy olyan egyszerű mondat sem, hogy „Fel a kezekkel, fordulj meg!". Szörnyű élmény volt, ahogy a rengeteg várakoztatás után egy játékpisztolyt nyomtak a kezembe hogy akkor tessék, kiabálj. Itt már úgy éreztem, önmagam paródiája vagyok, nem is hívtak fel utána jó ideig a castingosok. Aztán egyszer csak szóltak, hogy egy zsoldosszerepre kinézett a rendező, írjam alá a szerződést 22 forgatási napra.

Amiért a Bors szerint 4 millió forintot kaptál. Ez igaz?

Nem igaz, soha semmit nem nyilatkoztam a keresetemről és nem is fogok. A Borsnak egyébként sem szabad elhinni egy szavát sem. Felháborító dolgokat írtak rólam a Die Hard-forgatás idején egy nem létező stábtagra hivatkozva, be is pereltem őket becsületsértés és jó hírnév megsértése miatt. Pedig még életemben nem pereltem be senkit.

Akkor az sem igaz, hogy felrobbantasz a filmben egy tárgyalótermet, ahol az összes esküdtet alakító magyar statiszta meghal?

Ez sem teljesen így volt. Forgattunk egy látványos akciójelenet, ahol a főgonosz zsoldoscsapata benyomul egy tárgyalóterembe, ahol tényleg megölünk mindenkit, de nem csak én lövöldözök egyedül. Ehhez a külső helyszín az Opera volt a környező kis utcákkal és épületekkel, a épület előtti robbantáshoz viszont már a Raleigh stúdióban építették fel az Operaház egyik falát. A tárgyalótermi belső szintén stúdiódíszlet volt. Ezeket a helyszíneket persze szintén meg lehetett volna találni Budapesten, de mivel épületek többségét szétlövik a filmben, célszerűbb volt felépíteni a másolatukat. Az amerikaiak különben is szeretnek kényelmesen, stúdióban forgatni.

Nem voltál irigy Kamarás Ivánra, akit Bruce Willis személyesen vágott pofán?

Neki van egy jó kis kiabálós, verekedős jelente szemtől szemben Bruce Willisszel. De ezzel egy vagy két nap alatt végzett is, én viszont 22 napot lehettem a forgatáson, ráadásul rengeteget lövöldözhettem. Ez így teljesen igazságos elosztás, valamit valamiért. Egyébként biztos vagyok benne, hogy Kamarás Iván is ott lett volna a rosszfiúk zsoldoscsapatában. Csak már volt a stábban egy ugyanilyan típusú srác, a szálkás, szőke, markáns arcú Szergej Onopko, azzal a behozhatatlan előnnyel, hogy ő valódi ukrán. Onopko pont a fizimiskájának köszönhette a kiemelt statiszta szerepét, akárcsak Ganxsta Zoli, akinek szintén van egyfajta egzotikus kinézete.

A tetovált délszláv sittes?

Persze. Csak ránéz a rendező, és már tudja, hogy ő lesz a tökéletes kelet-európai akcentusú rosszfiú a filmben. Aki ha oroszul és angolul is tud, az csak bónusz. A legfontosabb ugyanis, amit megtanultam a nálunk készülő hollywoodi filmek forgatása alatt az az, hogy a külföldi produkcióknál type casting van. Nem azért választanak ki egy szerepre, mert jobb színész vagy, mint valamelyik hazai híresség, hanem mert a rendező úgy képzelte el a fugurát a fejében, hogy abba pont te passzolsz a legjobban.

Tudtál dumálni Bruce Wilisszel a forgatási szünetekben?

Ő már tipikusan az a szupersztár státuszú színész, aki megérkezik a forgatásra, leforgatja, amit kell, aztán már megy is. Nem az a típus, aki a jelenete után még órákig ottmarad és minden statisztával együtt vigyorog. A fiát alakító színész, Jai Courtney sokkal jobb fej ebből a szempontból: közvetlen, kedves srác, aki leül a szünetben a statiszták közé dumálgatni, és a nagy stábmenzán kajálni a többiekkel.

Látod benne az új Die Hard-főhőst, aki elviszi a hátán az újabb részeket?

Nem rossz színész, és biztosan szép karriert fog befutni, mert jól áll neki ez a fajta akcióhős karakter. Itt is, és a Spartacusban is végig azt éreztem, hogy veleszületett természetességgel hozza ezt a típusú figurát. John McClane-t viszont nem tudja helyettesíteni, Bruce Willis nélkül szerintem nincs Die Hard.

A rajongók szerint már a negyedik rész sem volt igazi Die Hard.

Egyetértek. Nálam a mai napig az első és a második rész az örök kedvenc. Az, hogy McClane itt még egy zárt helyen, egy toronyházban és egy reptéren akciózott, ahonnan nem egyszerű kitörni, nagyon sok mindent megalapozott ebben a műfajban, azóta is sokan követik. Onnantól kezdve viszont, hogy nincs karácsonyi szál és nem egy zárt térben játszódik a történet, nekem már egyik film sem lesz az a fajta klasszikus Die Hard, amit imádtam németországi fiatalként videón nézni. Az ötödik rész is inkább a harmadik és a negyedik rész hagyományait folytatta. Ettől még persze marha jó akciófilm és Bruce Willis ebben is, mint ugyanolyan zseniális, mint a többiben.

De nem érzed úgy, hogy már túl öreg akcióhősnek? Schwarzenegger és Stallone is óriásit bukott a nagy visszatérésnek szánt filmekkel.

Willis egy teljesen másik kategória. Schwarzenegger és Stallone csak az akciófilmjeikkel voltak sikeresek. Nekem mondjuk pont az Ikrek a kedvenc vígjátékom, de a Juniorra és az Állj vagy lő a mamámra senki sem kasszasikerként emlékszik. Bruce Willis viszont az akciófilmeken túli műfajokban is nagyon jó, elég ha csak megnézed a Hatodik érzéket, a 12 majmot. Ezzel persze nem leszólni akarom az olyan népszerű sztárokat, mint Van Damme, Rutger Hauer vagy Marc Dacascos, hiszen az ő filmjeiket is imádom, nem véletlenül szerepeltem bennük. Sőt, szerintem nincs is olyan fiatal magyar férfi színész, aki nemet mondana Van Damme és Rutger Hauer nálunk forgó B-kategóriás filmjeire, mindegy, mekkora a szerep. Ezekben kötelező benne lennie egy igazi akciófilm-rajongónak.

Szerinted a Die Hard 5-ön, Borgiákon és Trónok harcán edződött, profi magyar kaszkadőrökkel össze lehetne végre hozni egy jó magyar akciófilmet?

Igen. A magyar kaszkadőrök ugyanolyan jók, mint a hollywoodiak, és szerintem már alig várják, hogy magyar filmet forgassanak.

De kinek van itthon a filmiparban fölösleges 50-100 millió dollárja?

Nagyon jó, hogy szóba hozod, ez ugyanis a kedvenc témám: nem kellenek dollármilliók egy jó akciófilmhez. Hollywoodban végső soron minden a rendező és a vágó tehetségén múlik. Bárki más bénázik, azt meg lehet oldani pénzzel. Ha egy hollywoodi rendező 8 kamerával vesz fel tizenötször egy akciójelenetet, és a színésztől a világosítóig az összes szakember minden egyes alkalommal kihozza magából a maximumot, akkor a nap végén a vágónak rengeteg anyaga lesz ahhoz, hogy a tökéletes verziót összerakja. A pénz itt a hibalehetőségek kiküszöbölését is jelenti: lehet, hogy még négy napig kell forgatni, és lehet, hogy tíz újabb beállítást kér a rendező, hogy összeálljon az a verzió, amit fejben kitalált. A pénz sokszor nem számít.

Viszont ha én akarok ugyanilyen látványos jelenetet forgatni, és csak 100 000 forintom van egy jelenetre, és nem 100 000 dollárom, akkor nyilván ügyesebben kell megcsinálni, mert nincs pénzem nyolc kamerára, és nem robbanhat fel igazi BMW a háttérben, mint most a Die Hard 5-ben. Viszont ahol nincs pénz, ott csakis a kreativitás, a szakmai tudás és a szerencse segíthet. Ezzel a módszerrel akarom majd leforgatni az Argo 2-t, ami nemcsak egy nagy műfaji tisztelgés lesz a 80-as évek ninjapárbajai és a 90-es évek klasszikus helikpoteres-autós üldözései előtt, de lesznek benne olyan akciójelenetek is, amik a mostani nagyköltségvetésű filmekben is simán megállnák a helyüket.

Miért? Összejött rá a rajongóktól a pénz?

Nem. Az az összeg, ami összegyűlt, semmire sem lenne elég. Amit az Iron Sky csapata meg tudott csinálni, az itt Magyarországon nem életképes: hiába volt mindenféle ötletünk az Argo-részvényektől kezdve a forgatás kezdete előtt előre megvett mozijegyekig. Szerencsére a Filmalap végül rábólintott az Argo 2-re, és már be is fejeztük a forgatókönyvet. Remélem, idén nyáron már forgathatok, de nem akarom elkapkodni, mint Tarr Béla a Sátántangót. Persze amíg nincs minden szerződés aláírva, és a Filmalap nem adott rá végleges igent, addig semmi sem biztos. Az első részre 250 millió forintot költöttem, de az ugye majdnem 10 évvel ezelőtt volt, ma már nyilván sokkal többől jönne ki az első, igazi magyar akciófilm.

Az nem zavar, hogy Görbe Nóra és Johnny Gold Linda-remake-jét is az első, igazi magyar akciófilmként reklámozzák?

Igen, hallotam erről a filmtervről. Őszintén nagy sikert kívánok minden készülő magyar filmnek, mert minél több jó és nézhető magyar film kerül a mozikba, annál gyorsabban fognak ismét hinni a nézők a magyar filmgyártásban. Volt sajnos a közelmúltban több olyan produkció is, például a Kis Vuk, az Álom.net és még sorolhatnám, amik miatt nem csodálom, hogy végleg elment a kedve a hazai mozinézőknek minden magyar filmtől.

Mi van az ősmagyar fantasy Sötét kor képregényeddel? Tényleg igaz, hogy ráuntál, és most a rajzoló egyedül viszi tovább?

Sajnos nem tudtam rá annyi időt szakítani, amennyit szerettem volna, így a készítők máshogy folytatták ahhoz képest, ahogyan én azt eredetileg elképzeltem. Szó sincs arról, hogy összevesztünk volna, főleg mert nem is én vagyok a befektető a képregény mögött, hanem egy kanadai illető. Ha ő ezt a történetet így is jónak találja, akkor miért ne mehetne tovább nélkülem? A Sötét korból amúgy is inkább filmet vagy tévésorozatot akartam már az elején is csinálni, ha úgy tetszik a magyar Trónok harcát, mert az Attila születése előtti korszak tökéletes egy mágikus-misztikus fantasy sztorihoz.

Majd ha valamikor el jutunk ide, az összes addig megjelent Sötét kort elolvasom, és összehasonlítom azokkal az ötletekkel, amiket eredetileg kitaláltam hozzá, például hogy miért nyilaznak a magyarok hátrafelé, vagy miért van szablya a turul karmában. Ha a Sötét kor nemzetközi siker lesz, az csak segíti a filmtervemet. A filmes jogok ugyanis nálam vannak, ugyanúgy, ahogy az Ulpiusnál megjelent regényemé, a Holtomiglané. Az ideális az lenne, ha az Argo 2 után minden évben meg tudnék valamit rendezni ezek közül, és közben részt veszek a nálunk forgó nemzetközi produkciókban is.