Az idei Oscarra is jutott botrány

2013.02.25. 06:36

Az idei Oscar-gálán a legjobb vizuális effekt (VFX) díja körül kisebb botrány robbant ki szakmai berkekben. A kategóriában a Pi élete nyert, a nyertes szakemberek – Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik-Jan de Boer és Donald R. Elliott – ki is mentek átvenni a díjat, de Bill Westenhofer köszönőbeszédét lekeverték. Ez önmagában nem lenne furcsa, de éppen akkor keverték le, amikor elkezdett volna egy érzékeny témát feszegetni: a VFX-iparág nehéz helyzetét.

Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik-Jan de Boer és Donald R. Elliott
Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik-Jan de Boer és Donald R. Elliott
Fotó: Kevin Winter / Europress / Getty

Ezt a nehéz helyzetet jelzi, hogy a díjnyertes csapat cége a film bemutatója után nem sokkal becsődölt. De a konkrét eseten túl is általában nagyon elégedetlenek a VFX-szakemberek – annyira, hogy a díjátadónak otthont adó színház mellett nagyjából négyszázan demonstráltak is, és repülővel is húztak egy tiltakozó transzparenst. A kötelező köszönetnyilvánítások után Westenhofer éppen ezekről a megmozdulásokról akart megemlékezni, illetve felhívni a figyelmet nem kellően megbecsült munkájukra, amikor a szervezők a Cápa filmzenéjével lekeverték őt. Egy magyar VFX-szakember is megerősítette nekünk, hogy a szakfórumok felbolydultak erre, a többség igen dühösen reagált, sztrájkhangulat van.

A vizuális effektusok ma már a hollywoodi filmek szerves részei, különösen a kasszasikerek esetében, a nagy bevételekből mégis keveset lát a VFX-ipar, pedig nagyon nagy költségekkel dolgozik. A Pi élete például nagyjából 600 millió dollárt hozott a kasszánál, de Westenhoferék kénytelenek voltak 250 embert kitenni az utcára. Nem az övék az egyetlen példa: A leleményes Hugo szintén Oscart nyert VFX-stúdiójának angol irodája pénteken ment csődbe.