Végre dolgozik Vajna és a többi magyar filmes

2013.04.18. 11:36
Március közepe óta, 6 millió euróból és 125 magyar stábtaggal készül Fóton a hollandok Rettenthetetlenje, az ágyútűzzel, lovasrohammal, égő várossal és hajókkal felturbózott Kenau. Ez az első olyan hazai kisebbségi koprodukció, ami az Andy Vajna vezette Filmalap 200 ezer eurós támogatásával valósult meg. A 33 napos magyarországi forgatás után a holland rendező Belgiumban folytatja a spanyolverő, hős asszonyok történetét.

Népszerű kormányellenes vád, hogy Andy Vajna semmi látványosat nem csinált a magyar filmiparral a 2011-es kormánybiztosi kinevezése óta, épp ellenkezőleg: még a Filmszemlét is kivégezte. Tény, hogy a nemzeti filmipar megújításáért felelős kormánybiztos és az alá tartozó Magyar Nemzeti Filmalap eddigi tevékenységéből még mindig nem született többszázezer nézőt bevonzó, népszerű közönségfilm, de a hazai filmesekről azért elmondható, hogy dolgoznak. Csak láthatatlanul.

280 millió forintos Filmalap-támogatással készül például az új Mundruczó-film, a Fehér isten, szintén 280 milliót kapott Orosz Dénes Coming outja. Bodzsár Márk első játékfilmjét, az Isteni műszakot 206,5 millió forinttal támogatta a Filmalap, Fekete Ibolya Anyám és más futóbolondok a családból-ját pedig 190 millióval. Még a magyar HBO Overdose-filmje, a Csoda Magyarországon is kapott szerény12 milliót a Filmalaptól, de az igazi nagyágyúnak a holland Egri csillagokként beharangozott Kenau számít ma, mivel itt a Filmalap nagyjából 57 millió forinttal szállt be a 6 millió eurós költségvetésű, ágyútüzes, felgyújtott falus, lovasrohamos produkcióba. Ami ráadásul 125 magyar filmesnek biztosít munkát, többek között Erdély Mátyás operatőrnek és a Valentin Titánia színésznőnek. A márciustól áprilisig tartó, 33 napos fóti forgatásra maga Andy Vajna is kinézett:

Ez a holland Egri csillagok

Maarten Treurniet rendező epikus ívű, bosszúállós történelmi kalandfilmjét nem véletlenül emlegeti úgy a produkció PR-gépezete, mint "az új Egri csillagok" és "a Rettenthetetlen női változata". Magyarországon tényleg Várkonyi Zoltán 1968-as klasszikusa volt az utolsó olyan film, amiben egyszerre ennyi lovas statisztát, felgyújtott díszletet és elsütött ágyút vonultattak fel a filmesek.

A történet ráadásul az egri vár forró szurkot öntő nőinek legendájával is párhuzamba állítható: a címbéli Kenau (Monic Hendrickx) egy nőkből álló hadsereg élén kergeti el 1572-ben a Haarlem városát ostromló spanyol sereget. Brutális erőszak helyett az asszonyok a női praktikákat és a humorukat használják, miközben szívszaggató dráma zajlik anya és lánya, Kenau és Kethelijne (Sallie Harmsen) között. A kenau szó egyébként azóta is a határozott fellépésű, tökös nők szinonimája a holland nyelvben.

A magyar társproducer, az I'm Filmet igazgató Márk Iván a korábbi évtizedekben kiépített hollandiai kapcsolatrendszerének köszönhetően tudta Magyarországra csábítani a filmet (neki köszönhetően forgott itt tavaly a Rotterdam bombázásáról szóló Het Bombardement is). A 125 magyar stábtag persze nem az alapján lett kiválasztva, hogy ki dolgozott korábban a szintén nálunk forgó Borgiákon: "Kicsi a magyar filmipar, nincs olyan, hogy felütöm a telefonkönyvet és kikeresek egy XVI. századi filmekben rutinos focus pullert - mondta Márk Iván. - A kaszkadőreink eleve tudnak lovagolni, és szerencsére ma már ott tartunk, hogy a magyar sminkesek, jelmezesek vagy világosítók nagy többsége is dolgozott valamilyen koprodukciós, kosztümös filmen, így van rutinja."

Villáminterjú Márk Iván producerrel

1990-ben a horrorrajongók körében kultikus népszerűségű Stuart Gordonnal is dolgozott a Daughter of Darknessben. Látta előtte a Reanimátort és a többi rémfilmjét?

A Daughter of Darknesst nem miatta vállaltam el, hanem mert 40 évesen jó lehetőségnek tűnt együtt dolgozni a Psycho főszereplőjével, Anthony Perkinsszel. Óriási élmény volt őt látni a kamera keresőjén keresztül, főleg ahogy Anonymus csuklyás szobra előtt állt. Néha az a szürreális érzésem volt, hogy a Psychót forgatom. Nem szeretem amúgy a horrort, mint műfajt. Nem érdekelnek a szörnyűségek, pláne akkor, ha mesébe vannak csomagolva.

A 70-es és a 80-es években rengeteg tévéfilmet forgatott operatőrként. Miért váltott át a producerkedésre?

A 80-as évek második felében már lehetett látni, hogy a tévéfilmeknek lealkonyult. Évtizedekig a magyar kultúra része volt a műfaj, aztán hirtelen már nem volt az. Külföldi koprodukciókat és külföldi reklámfilmeket kezdtem forgatni bérmunkában. De mivel ez jellemzően a fiatalok terepe, 95-ben úgy döntöttem inkább, hogy a továbbiakban egy saját produceri céggel gyártanék filmeket. Azért persze az operatőri munkát sem felejtettem el végleg.

Nem fél a turáni filmes átoktól? Az Eragon, a Boszorkányvadászat, a Die Hard 5 és a többi nálunk forgó külföldi film bukása után nem lesz rossz a Kenau is?

Nem hiszek az átkokban. Szerintem inkább nagyon sok rossz film készül a világban, így hozzánk is több jut el. Ellenpéldának viszont rögtön itt van a Kémjátszma, amit nem szabad összekeverni az Én, a kémmel. És bár Madonnát divat lett utálni, az Evitát annak idején nagyon sokan szerették. Spielberg Münchenje sem jó film, de nem is rossz, pedig az is itt forgott, és világszerte ismert lett.

Márk Iván producer szerint attól még hogy, jelenleg nem készül magyar nagyjátékfilm, nem halt meg a hazai filmipar: "Mindig vannak kisfilmes és reklámfilmes forgatások, külföldi koprodukciók. Egyszerre két Die Hardot azért így sem bírnánk kiszolgálni, de amivel korábban riogattak bennünket, hogy Prága elszívja tőlünk a nagy külföldi filmeket, ma már nem állja meg a helyét."

Árpa megint bikanyakú zsoldos

Ha Magyarországon készülő külföldi produkcióról van szó, természetesen nem hiányozhat a stáblistáról Árpa Attila sem, aki korábban Bruce Willis lőtt le a Die Hard 5-ben, Van Damme pedig lefejezte az Assassination Gamesben.

Don Diego, azaz Árpa Attila a naplemente helyett a ködbe lovagol el
Don Diego, azaz Árpa Attila a naplemente helyett a ködbe lovagol el
Fotó: Árpa Attila

A színész-producer (aki ezúttal Don Diegót, a Haarlemet ostromló Don Toledo körgalléros, bikanyakú jobbkezét alakítja) nem csak az ágyúdörgéses-statisztatengeres forgatási napokon érezte jól magát, de a munka után is: "A Don Toledót alakító Pau Cólerával alaposan feltérképeztük a pesti romkocsmákat". Árpa egyébként kivételesen nem hal meg a filmben.

Sajnos a fóti forgatásra kivitt újságírók semmit sem láthattak meg az ágyúdörgésekkel kísért, sárban lovasrohamozós csatajelenetekből. A produkció vezetősége, hogy ne legyünk láb alatt, az egyik legunalmasabb forgatási napra vitt ki bennünket. Ahol a legizgalmasabb esemény az volt, amikor a film férfi főszereplője, a 90-es évek hosszú hajú Pierce Brosnanjére emlékeztető Barry Atsma egy lóháton menekülős jelenet tizedik felvételekor pont úgy fejelte meg az egyik díszletkunyhó nádtetejét, mint a rohamosztagos a zsilipajtót.

A fóti stúdió középkori díszletvárosa (ún. backlot) viszont a műhavas háztetőkkel, felborult szekerekkel, díszes tornyokkal, málladozó oszlopokkal valóban lélegzetelállítóan élethű. Nem csoda, hogy évek óta idevonnza az összes olyan kosztümös film és tévésorozat stábját, mint az Eragon, a Robin Hood, a Boszorkányvadászok, A harag napja, a Katedrális, a Borgiák vagy Terry Pratchett Postamestere.

A fűrészpor, a szalma és lószar szaga még autentikusabbá teszi a helyszínt. Sőt, az állványokon kalapáló, egymásnak disznó vicceket kiabáló díszletmunkások, a szorosan egymás mellé épített kunyhók közt unott arccal olvasgató, fahasábokkal súlyzózó statiszták és a díszlethajó előtt rohangáló, ideges rendezőasszisztensek miatt pont olyan az egész, mintha csak a Kaland-Játék-Kockázat-széria közkedvelt helyszínén, a tolvajok városában lennénk. Reméljük, idővel a Trónok harca autentikus középkori helyszínekre rákattant stábja is felfedezi majd magának ezt a helyet.

Villáminterjú Maarten Treurniet holland rendezővel

Mennyire elégedett a magyar stáb munkájával?

Abszolút. Szakmailag felkészültek, mindig nagyon keményen dolgoznak és emellett nagyon kedves emberek.

Miben erős a magyar filmipar?

Nagyon profik a díszletépítők. Sőt, a legapróbb középkori kelléket is képesek úgy megcsinálni, hogy az igazinak tűnjön. Hollandiában ezt senki sem tudja ilyen szinten. Imádom a magyarokat, fogalmam sem volt eddig, hogy Budapesten ekkora jelentőségű a filmipar. Sosem dolgoztam korábban 150 fős stábbal, ahol de utánanéztem, hogy ez itt teljesen természetes, mert itt forgott a Hellboy 2 és a München is.

Mivel tölti a szabadidejét két forgatás között?

Nem sok szabadidőm van. Ha mégis akad egy kevés, akkor egyszerűen csak elmegyek egy masszázsra valamelyik fürdőbe, vagy vissza a hotelszobámba, ahol tényleg nem csinálok semmi érdekeset. Csak lezuhanyzom, olvasok pár oldalt valami könyvből, megiszok egy pohár jó bort és lefekszem aludni.

A magyar borok között van kedvence?

Az összes az. De ha választani kell, akkor talán a Villányit mondanám, mert a nehéz, testes, tölgyfahordós borokat szeretem a legjobban.