Bilincses pornó Gyurcsány Ferenccel

2013.05.08. 12:19
A 2006-os zavargásokat, és Gyurcsány valódi tetteit feldolgozó film olyan erős lett, hogy elérte, amit más ezközzel talán lehetetlen: szimpatikussá tette a volt miniszterelnököt.

Gyurcsány Ferenc fellép a pulpitusra, morcos arcok nézik, ahogy a mikrofonhoz hajol, de beleszólni már nem tud, mert egy torta kenődik szét az arcán. Viccesen pislog a fehér krém takarásában, majd hátrál, de lába beleakad a vörös szőnyegbe és óriásit esik. Egyenesen egy kokárdás néni lába elé, akinek kiskutyája felemeli a lábát és a miniszterelnök öltönyén szétterül a nedvesség. Derültség.

Gyurcsány Ferenc rémülten iszkol a tömeg elől (a nemzeti érzelmű motorosok, nyugdijasok közt néhány fedetlen keblű nő is rohan), befordul a sarkon, megnyugodva fújtat, felnéz, és a tévéostromra készülő, nemzeti szineket lobogtató tömeggel néz farkasszemet. Felmenekül a lépcsőn, de megcsúszik egy túró rudi papíron, elvágódik, és nadrágja nagy recsegéssel végigreped. Röhögés.

Ez csak az egyik lehetőség a 2006-os események filmes feldolgozására. A történetből féldokumentumfilmet is lehetett volna forgatni, amelyben a rendező összerakja, szerinte kik. és miért szivárogtatták ki az őszödi beszédet, hogyan dagadt utcai harcokká a botrány, és miként vezetett ez az egész a baloldal teljes hitelvesztéséhez.

Furcsa, hogy Dézsy Zoltán rendező ezen lehetőségek mindegyikét elutasította, és még a seggre esős börleszknél is meglepőbb műfajt választott: a felkavaró, minden magyart személyesen is érintő történetből inkább végtelenül unalmas filmet forgatott. Sajnos a film nyújtotta élményre az unalmas nem elégséges kifejezés, de jobb szó nem jut eszembe, úgyhogy mielőtt belemennék a részletekbe, még háromszor leírom: unalmas, unalmas, unalmas.

20130502-elment-az-oszod6

Az Elment az öszöd című film az unalom mellett további szempontokból is nézhetetlen lett. A történet semmitmondó. A színészek játéka olyan, hogy ahhoz képest a Barátok közt vagy a Szomszédok érzékeny realista dráma.

A látványról pedig az jutott eszembe, hogy eredetileg valószínűleg rádiójátékot terveztek, de aztán magnó helyett valaki kamerával jelent meg a felvétel napján. A film jórészt két, hanyagul berendezett szobában játszódik. A fennmaradó időben az őszödi beszéd felvételét halljuk, miközben egy üres tárgyalót, vagy magnót (igen, kazettás magnót!) pásztáz a kamera.

Gyurcsány esete a robogós énekesnővel

A film 2017-ben kezdődik, amikor Gyurcsányt előzetesbe helyezik, és cellatársainak, három köztörvényes bűnözőnek magyarázza, hogy miért ártatlan. A film kisebb részében Apró Piroska és Gyurcsány ülnek egy kanapén 2006-ban, beszélgetnek, amelynek során kiderül: Gyurcsány valójában elmeroggyant, és csak Apró Piroska gonosz terveit váltja valóra.

Van továbbá egy semmibe tartó történetszál egy újságíróról, aki leleplező sztorit ír off-shore-cégekről, emiatt kirúgják az újságtól. De még előtte ellopják a robogóját, viszont kap egy jobb robogót a szeretőjétől, aki nem csak hogy robogókölcsönzőben dolgozik, de wannabe énekesnő is, és soha nem derül ki, hogy miért került a sztoriba, ha nem azért, mert amúgy a rendező szeretője, és megígérte neki, hogy ha törik, ha szakad, belerakja a filmjébe. A robogós szál magyarzatára nincs ötletem.

A sztori összességében olyan hatású, mintha az ingyenes Helyi Témából, az Echo tévéből és heti egy Hír tévés híradóból tájékozódó kocsmai társaság a hatodik sör után, egymást túllicitálva megpróbálná összerakni, milyen gyurcsányi kavarás áll a 2006-os események mögött. De eközben hiba volt rendelniük még egy kör Unicumot is, mert ettől annyira szétestek, hogy végül ki elaludt az asztalon, ki pedig hazatámolyogva elfelejtette az egészet, azon túl, hogy szemét Gyurcsány.

Bilincselős pornó

De az Elment az öszöd legnagyobb hibája nem az, hogy didaktikus, és elfogult, hanem hogy nem állít semmit. Még az sem derül ki, miért kerül börtönbe Gyurcsány Ferenc, miközben az egész film végül is ekörül forog. A rendező annyit sejtet, hogy ő bérelte fel a tévéostromnál zavargókat, de homályos utalásnál tovább nem merészkedik, pedig ha már elfogult film, akkor legalább bátran megjeleníthette volna a jobbos-szélsőjobbos toposzokat.

A lassan vánszorgó másfél órában azok a pillanatok adnak enyhülést, amikor Dézsy megpróbálja megrajzolni Gyurcsány karakterét: egy mindig alulról filmezett, nárcisztikus, kisfiúsan dacos, és  nyilvánvalóan gyenge elméjű alakot. Sokáig vártam, hogy egy jól elhelyezett fingós poén nyilvánvalóvá teszi, a rendező sem úgy gondolja. Dézsy Zoltán szélsőséges elfogultságát azonban nem vitte el a börleszkig, mégpedig azért nem, mert a fentieket - egy óra után már nyilvánvaló - reális jellemábrázolásnak szánta.

De miért készült a film, ha a legmerészebb, amit állít, hogy Gyurcsány idióta? A megoldás akkor sejlett fel, amikor fél óra alatt ötödször mutatták Gyurcsányt bilincsben, vagy ahogy a bilincs csattan a csuklóján, esetleg megbilincselve vonszolják a börtönfolyosón. A rendező olyan élvezettel időzik a megbilincselt miniszterelnöki csuklókon, hogy nem kell pszichológusnak lenni a megoldáshoz: Dézsyt végtelenül izgatja a megkötözött miniszterelnök. Minden más, mint egy pornófilmben, csak körítés, hogy aztán végre jöhessen az, amiről már annyit ábrándozott otthon, izzadt magányában.

A film létét ez a fantázia egyébként igazolná is, ha a furcsa vonzalomnak volna közönsége, ám velem együtt összesen öten ültek a moziban. Jó hír viszont, hogy amennyiben a kedves olvasónak elnehezül a légzése, és nedves lesz a tenyere a megbilincselt Gyurcsány Ferenc gondolatára, az Elment az öszöd az ön filmje: gátlások nélkül adhatja át magát a buja fantáziálásnak a sötét, üres nézőtéren.