Dől a láva a debilekre

2014.02.21. 09:35

"Nekem nagyon tetszett, látványos volt, meg romantikus. Mondjuk pénzt nem adnék érte" - ez volt a csajok véleménye a Mammut női vécéjében a Pompeji vetítése után. Kint a fiúk már kevésbé voltak elnézőek. "Ez a Suttogó találkozik a Gladiátorral némi Trónok harcával vegyítve. Csak a látvány menti meg, mert az atomjó volt".

Paul W. S. Anderson, a Kaptár-filmek elkövetője úgy gondolta, hogy 2014-ben eljött az idő arra, hogy újra megcsinálják filmen Pompeji pusztulásának történetét. 3D-ben persze, mi másban. Ez tök jó ötlet volt, mert úgy, ahogy ma filmre tudják vinni a Vezúv 79-es kitörését, nyilván korábban még soha nem tudták. A technika fejlődése minden eddiginél élethűbb vulkánkitörést, összeomló házakat, a tűz és víz közé rekedt embereket eredményezett. A baj csak az, hogy ezzel minden jót el is mondtunk a Pompejiről.

Ha az ember elmúlt 12 éves, akkor hiába kapja meg a filmtörténet legfaszább vulkánkitörését, nem bánja, ha egy épkézláb sztorit is kerítenek köré. Erre esetünkben négy forgatókönyvíró is kísérletet tett, sikertelenül. A Pompeji története olyan, mintha fogtak volna egy forgatókönyv-generátort, amiben minden létező filmes klisé benne van, és ezzel random módon összetákoltak egy sztorit. Ha pedig elakadtak, akkor gyorsan betettek egy kardozós jelenetet. "A feka csávó kardozott már a szép szemű főhőssel.A gonosz római is kardozott már a szép szeművel. De srácok! A feka és a gonosz római még nem kardoztak! Akkor ide írjuk bele ezt gyorsan".

Mellette:

- Kit Harington teste, különös tekintettel a hasizomra. (Bár felmerül, hogy ez is utólag lett feljavítva kicsit.)

- Ez a kisfiú játszotta a gyerek Milót, nem kicsit menő arc már most.

- A vulkánkitörés tényleg látványos lett és minden irracionalitása ellenére az arénában játszódó harci jelenet is.

Ebben a filmben nincs semmi, de tényleg semmi olyan fordulat, amit már ne láttunk volna ezerszer. A főhős, Milo (Kit Harington, vagyis Havas Jon a Trónok harcából itt is előkapta színészi eszköztára legfőbb fegyverét, a mély, bánatos tekintetet) egész népét kiirtották a rómaiak, amikor gyerek volt, őt pedig eladták rabszolgának. Gladiátor lett, aki hiába kisebb egy fejjel a többieknél, mindenkit legyak, így aztán Pompejibe viszik, hogy ott szórakoztassa a népet. Már útközben beleszeret egy gazdag pompeji lányba, Cassiába (Emily Browning), mert mindketten imádják a lovakat, hősünk például egy mozdulattal ki tudja törni a nyakukat.

A szerelmesek közé nemcsak az áll, hogy egyikük úrinő, a másik meg rabszolga, hanem a gonosz Corvus szenátor (Kiefer Sutherland égeti magát a szerepben), aki kőkeményen hajt Cassiára. Módszerei újszerűek, nem virágokat küldözget neki, hanem kilátásba helyezi, hogy megöli az egész családját. E sok kaland közepette érthető, hogy senki nem foglalkozik a Vezúvval, csak a nézők várják türelmetlenül, hogy törjön már ki, és az egész bandát tüntesse el a Föld színéről.

Ellene:

- Debil történet, fájdalmasan debil párbeszédekkel.

- 15 percet leszámítva megint felesleges volt a 3D, el kéne már felejteni ezt a parasztvakítást.

- A legjobb alakítást a vulkán nyújtotta.

Szerencsére Paul W. S. Anderson is tisztában volt azzal, hogy a Pompeji igazi főszereplője a vulkán, így kellő részletességgel mutatja be az égből záporozó hamu, kövek, lángcsóvák előli menekülést, a virágzó város pusztulását, a tűz és víz árját, az egymást taposó embereket. (Bár a történetírók szerint Pompeji lakosai nemcsak össze-vissza rohangáltak az utcákon, hanem a lehető legésszerűbb módon bezárkóztak a pincékbe. A más kérdés, hogy sajnálatos módon soha többé nem tudtak kijönni onnan.)

A Pompejiben az a legdühítőbb, hogy a téma, amit a készítők választottak, az egyik legizgalmasabb korszak legizgalmasabb eseménysora. Simán megérdemelne egy olyan filmet, ami technikailag is rendben van, élethű vulkánnal, meg lávával meg mindennel, de közben nem röhögjük folyton el magunkat az értelmes párbeszédek és a normális történet hiánya miatt. Talán majd legközelebb.

IMDb: 7

Port.hu: 10/6

Index: 10/5