Brutálisan jó lesz Tom Cruise új sci-fije

2014.03.21. 09:30

Emlékszel még, milyen zsigerekbe markolóan sokkoló és székbe szögezően látványos volt a Ryan közlegény megmentésében a partraszállás? És arra, hogy 2002-ben mennyire izgultál a Medal of Honor normandiai pályáján, amikor Omaha Beach véráztatta homokpartján kellett fedezékből fedezékbe rohangálnod, és körülötted először csak ordítoztak, aztán cafatokra robbantak a katonák?

Na akkor ehhez még képzeld hozzá a Csillagközi invázió emberhúsfüggő űrbogár ármádiáját, a minden korábbinál brutálisabb 3D-élményt, és szorozd meg az egészet tízzel.

Tom Cruise-t ugyanis A holnap határából levetített 20 percben legalább ennyiszer ledobják a csatatérre egy lángoló űrhajóból. Ahol felrobban, leszúrják és széttrancsírozzák, de minden egyes ronda halál után újraéled zöldfülű bakaként, és kezdődik az egész elölről. Igen, ez elsőre semmiben sem különbözik a bugyuta lövöldözős videojátékokban megszokott meghalásától és azonnali újjáéledésétől (szaknyelven: respawn).

Nem a Groundhog Day sci-fiverziója

Szerencsére itt azért jóval többről van szó, hiszen a sztori nagyon trükkösen ötvözi a lövöldözős sci-fiket az Idétlen időkig-ből ismerős időhurokkal: a főhős nem felejt el semmit a halála előtti időszakokból, így a saját közeljövőjét kiismerve, folyamatosan fejlődve egy idő után leküzdheti az elé gördített, sokadszorra ismétlődő akadályokat.

Így lesz A holnap határában az öltönyös nyüzüge Tom Cruise-ból egy exoszkeletonban kommandózó, ronda szörnyeket aprító, tökös Űrterminátor. Akit persze minden katona bolondnak hisz, amikor megpróbálja elmagyarázni az időhurkot és a sorozatos újjászületéseket, de szerencsére összeakad a csatatéren egy hasonló cipőben (helyesebben: rakétahajtású krómcsizmában) járó női elitgárdistával, az űrlények elleni háború toborzóplakátjain domborító Rita Vrataskival (Emily Blunt).

Tom Cruise leforgatta az évtized sci-fijét!

Akivel naná hogy össze akar jönni, de szerencsére a készítők az összes ilyen bénácska udvarlási részt rövidre zárják azzal, hogy a katonalány fegyvert ránt és lelövi a nyálas Cruise-t. Hiszen úgyis feléled, és így legalább majd  a farka helyett  a fejével gondolkodik azon, hogyan lehetne megnyerni az egyre kilátástalanabbnak tűnő űrháborút.

A látványos robbanások és az ütős poénok jó ritmusban követték egymást már ebben a 20 perces kedvcsinálóban is. Úgy tűnik, a virtuális valóságok és az időutazások kvantumfizikáját karcolgató filmek még a Mátrix után is izgalmasak tudnak lenni, főleg ha egy olyan rendező szabadul rá ezekre a témákra, mint a Bourne-franchise atyja, Doug Liman. A moziból kifelé jövet még a legkérgesebb szívű filmkritikusoknak is az volt a véleményre Tom Cruise új sci-fijéről, hogy azonnal meg kellene nézni a maradék másfél órát is.

Remek remake

Természetesen ne higgyük azt, hogy végre valami újszerű és eredeti sci-fi témára tapsolt el a Warner stúdió többszáz millió dollárt. Az időhurok eleve egy igazi dramaturgiai közhely: már a '70-es évek sci-fi íróinál is kedvenc témának számított (Philip K. Dicknek és Richard A. Lupoff írt ilyet), de készült ilyen Star Trek-rész és Twilight-epizód is.

De az ufóinvázió ellen harcoló, folyton újjáéledő űrgárdista sztorija sem Doug Limanék érdeme. 2004-ben jelent meg Hiroshi Sakurazaka regénye, az All You Need Is Kill, ami olyannyira A holnap határa közvetlen elődje, hogy Tom Cruise-ék még a Full Metal Bitch-típusú női főszereplő nevét sem változtatták meg Rita Vrataskiról valami másra (Keiji Kiriyából viszont William Cagi lett, hiszen Cruise-t mégsem maszkírozhatják át japán iskolásfiúnak).

Az All You Need Is Kill regényből természetesen képregény, azaz manga is készült, ami 2014 januárja óta a japán nyelvű Weekly Young Jump magazin mellett az angol nyelven kiadott Weekly Shonen Jumpban jelenik meg, és természetesen mindenki imádja a szigetországban.