Nem illegális magyar filmeket torrentezni

2014.10.28. 17:36 Módosítva: 2014.10.28. 17:45

Ügyes csellel próbál előbújni a félillegalitásból Magyarország legnépszetűbb torrentoldala, a közel 600 ezer felhasználóval rekdelkező nCore: legálisan fogják kínálni az oldalukon az idén tavasszal mozikba került magyar gengsztervígjátékot, a Fekete levest. A filmet maguk az alkotók, Novák Erik író-rendező és Kresmery Dániel producer fogják feltölteni a torrentoldalra, így a fájlt letöltő és másokkal megosztó nCore-felhasználók nem okoznak anyagi kárral járó bevételkiesést a jogtulajdonosnak.

Fekete Leves

Várjunk már, mi az az nCore?

Egy több, mint félmillió felhasználóval rendelkező magyar fájlcserélő portál. 2007 óta fut nCore néven, de a jogelődjének számító Endless és Skyline nevű torrentoldalak már 2005-ben is éltek, majd egyesültek, végül átalakultak és felvették a ma is élő nevet. A portál mögött álló tulajdonosi kör többször változott, egyes pletykák szerint mostanában egy számítógép-alkatrészeket áruló üzlethálózat működteti az oldalt. A tagság meghívásos alapon működik, a meghívóval való üzletelést azonban szigorúan üldözik.

Az nCore-nak jelenleg 571 826 regisztrált felhasználója volt, ezek harmada naponta, kétharmada hetente, 90 százaléka pedig havonta legalább egyszer belép. Amikor néztük, az oldal 7 milliónál is több adatkapcsolat létesítésében segített (a felhasználók ezeken keresztül töltik le és fel a fájlokat), másodpercenként 9 gigabájtnyi adatot forgalmazva.

Az oldalon keresztül 407 005 ezer torrent, azaz film, sorozat, játék, zene és egyéb tartalom érhető el, de ebből az nCore szerverein pontosan 0 bit van, hiszen a trackernek nevezett szerver csak összekapcsolja a keresletet és a kínálatot, a tartalom valójában csak a felhasználók gépén van ott.

Idén májusban atombombaként robbant a hír, hogy a korábban mindig titkolózó torrentportál hivatalos Facebook-oldalt is indított, amit ma már 107 ezren követnek.

Na de miért jó ez a magyar filmeseknek?

A Fekete leves eleve a Vajna-féle Filmalap támogatása nélkül, közösségi finanszírozásban készült. A közösség alatt itt most ráadásul magát a stábot kell érteni: az alkotók lemondtak a gázsijukról, cserébe mind a film tulajdonosai lettek, és megállapodtak, hogy egyenlően fognak osztozni a bevételekben. Ilyen azonban nem nagyon volt: a moziforgalmazásban mindössze 5000 néző jött össze, Novák Erik szerint viszont ennél biztosan többen volnának kíváncsiak egy magyar gengsztervígjátékra. Legalábbis azok közül, akiknek mára

megváltoztak a médiafogyasztási szokásaik,

és jellemzően a reklámozók számára nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem elérhető

  • 35 év alatti,
  • moziban maximum évi egy-két blockbustert megnéző,
  • hardcore sorozat-, konzoljáték-, és/vagy pornófüggő,
  • a tévé és a print média helyett a netről tájékozódó,
  • adblockert előszeretettel használó,
  • spórolós
  • férfiak

A rendező 23 éves fiától jött az ötlet, hogy fel lehetne rakni a Fekete levest az nCore-ra, ott biztosan több letöltést produkálna 5000-nél. A felvetés időközben egy komplett reklámlehetőséggé hízott, életre hívva az eddig jóformán ismeretlen

legális torrent

és

szponzorált torrent

szavakat.

Mozi- és tévépremierek vs. torrent

Összehasonlításképp: az idei év eddigi legnagyobb közönségsikerét, a Megdönteni Hajnal Tímeát szeptemberig 104 803 néző látta a mozikban, az nCore-ról pedig 88 340-en töltötték le eddig (a dvd-k eladási adatait viszont még nem összesítette a filmet forgalmazó InterCom). Csányi Sándor tavalyi melegvígjátékát, a Coming outot idén áprilisig 141 235 néző látta, az nCore-ról eközben 70 575-en töltötték le.

Kulka János kiváló történelmi krimijét, A berni követet a készítők számítása szerint 243 ezren látták az M1-en. A pozitív médiavisszhang után a filmet 11 825-en töltötték le az nCore-on. 2012-ben a szintén Kulka főszereplésével (és Köbli Norbert forgatókönyvéből) leforgatott A vizsgát 240 ezren látták a tévében, és további 30 ezer ember szedte le a torrentről (ez a szám valószínűleg A berni követ sikere után ugrott meg, mivel az netezők kíváncsiak lettek Kulka korábbi, szintén '50-es években játszódó krimijére is). A magyarok tehát igenis kíváncsiak a magyar filmekre - csak nem mindenki szeret érte a fizetni.

Reklám a torrentben? Mi van?

Az nCore Média új ötlete annyi, hogy a szponzorált torrentekben reklámlehetőséget biztosítanak a különböző cégeknek. Ez lehet

  • egy 30 másodperces reklámszpot a film elején (az alkotók bakijaival és werkfilmjeikkel kiegészítve, hogy a torrentezők ne tekerjék át)
  • egy céglogó a film jobb felső sarkában (mint a tévéadóknál)
  • a '90-es évek Friderikusz Show-it idéző "Ez a torrent nem kerülhetett volna fel legálisan, ha nincs a Kontrax"-típusú mondat a film végén.

A szponzorált torrentek így a tervek szerint bevételt biztosítanának a film eredeti jogtulajdonosainak, az nCore csapata pedig fokozott figyelmet fordít ezekre a filmekre: kiemelten promózza a közösségi oldalán, és azonnal törli azokat a verziókat, amelyeknek az elejéről (végéről, jobb felső sarkából, stb.) a tréfás kedvű netkalózok kitörlik a reklámokat.

Ha a Fekete leves-recept beválik, akkor az nCore 2015-ben a legálisan letölthető magyar filmek sorát Vágvölgyi B. András '56-os mozijával, a Kolorádó Kiddel folytatja (viszont aki nem bír magával addig, nézze meg ingyen az Indavideó Filmen), valamint 18 másik magyar filmet is szeretne megszerezni a portfóliójába.

Minden vetítésen nem lehet bombariadó