Így lett Zsuzsiból Fekete Özvegy

2014.11.22. 17:31
Bár mostanában leginkább nemrég született kislányával van elfoglalva, idén is láthattuk két kasszasikerben, jövőre pedig a Bosszúállók: Ultron kora fogja döntögetni a mozis rekordokat. Scarlett Johansson még csak ma 30 éves, de már közel 50 film van a háta mögött, volt Woody Allen múzsája, készített Tom Waits-feldolgozáslemezt, és beszél magyarul. Na jó, utóbbi nem kis túlzás, de Zsuzsi nevű karaktert már játszott. Kattintson, ha csak a színésznő teste érdekli, de akkor is, ha az akciósztárra kíváncsi.

Scarlett, a magyar     Scarlett, a művészfilmes     Scarlett, az akciósztár     Scarlett, a test    

Scarlett, az énekes

Scarlett, a gyerekszínész

Ahhoz, hogy valakinek harmincévesen közel ötven filmszerep legyen a háta mögött, korán kell kezdenie az ipart. Hogy a színjátszás mennyiben volt a gyerek Scarlett vagy szintén színész édesanyja, Melanie Sloan ambíciója, nem tudható. Tény, hogy nyolcéves kora óta játszik, szerepelt tévés produkciókban és színpadon is, mielőtt megkapta első filmes munkáját. Az is tény, hogy a mama hordta rendíthetetlenül a válogatásokra, de mindketten úgy emlékeznek, hogy ez Scarlett kérésére történt. Mire 1998-ban a szakma felfigyelt rá Robert Redford lovas giccsparádéjában, A suttogóban, már játszott többek között az Egy igaz ügyben, az Ugrásra készen-ben és a Reszkessetek, betörők! 3.-ban is.

Scarlett szerint neki a munkát leszámítva teljesen normális gyerekkora volt. Járt iskolába, nyári táborokba, nem írtak róla a pletykalapok, nem követték paparazzik. Ma már teljesen más a gyerek- és tinisztárok élete, de akkoriban szerinte teljesen kezelhető volt a helyzet.

Scarlett, a magyar

Johansson azon kevés hollywoodi sztárok egyike, akinek semmilyen magyar gyökere nincs (lengyel viszont igen), de azon kevesek egyike is, akik játszottak magyar vonatkozású filmben, sőt, meg is szólaltak magyarul. Gárdos Éva 2001-es, Amerikai rapszódia című filmjében ő volt a 15 éves Zsuzsi, akinek szülei Amerikába emigrálnak, de a kislányt nem tudják rögtön magukkal vinni, így vidéki nevelőszülőkhöz került. Később aztán utánuk megy, és kamaszként tér vissza újra Magyarországra. A rendezőnő életén alapuló film egyik jelenetében Scarlett a 2-es villamoson gyönyörködik a budapesti panorámában, és azt mondja a vele szemben ülő Galkó Balázsnak, hogy „Najon szép”, innentől aztán angolul beszélnek tovább.

Meghatottságunkat némileg csökkenti, hogy évekkel később a film operatőre, Ragályi Elemér úgy emlékezett az Origónak, hogy Johansson feltűnően butuska kislány volt. „Úgy volt butuska, ahogy csak egy amerikai tinédzser tud lenni. Ő volt az, akinek fogalma sem volt, hogy most Bukarestben vagy Budapesten van, és mindig nyitva volt a szája. Fantasztikus, hogy mi lett belőle. Őszintén szólva nem láttam bele azt a sztárt, akivé lett. Nekem az Elveszett jelentésben tetszett a legjobban, abban olyan finom és titokzatos volt."

Scarlett, a művészfilmes

Nem véletlenül tetszett az Elveszett jelentésben a legjobban Ragályinak. Sokak szemében ezzel a filmmel vált igazi színésznővé, pedig ekkor már tíz éve a pályán volt. Sofia Coppola filmje az Amerikai rapszódiához hasonlóan egy női rendező önéletrajzi elemeket tartalmazó munkája. Scarlett az unatkozó fotósfeleség, aki elkísérte férjét Tokióba, ahol totálisan elveszettnek érzi magát. Még szerencse, hogy találkozik a szebb napokat látott színésszel (Bill Muray) és együtt bolyonghatnak tovább a városban. Amit sokszor Scarlett rovására írnak, hogy üres tekintettel mered a semmibe, itt tökéletesen megfelelt.

Nem véletlen, hogy ezután is, akkor is, amikor már A ligás hollywoodi színésznő lett, szívesen választott a nagy költségvetésű Bosszúálló-filmek mellett kis, független produkciókat, alacsonyabb költségvetésű filmeket. Ezek nem mindig jöttek be, de a színésznő kitart a művészfilmes vonal mellett is. A Leány gyöngy fülbevalóval vagy A másik Boleyn lány például korrektül megcsinált történelmi film volt, de mély nyomot senkiben nem hagyott. Jól sikerült viszont a pornófüggőségről szóló Don Jon vagy Spike Jonze filmje, A nő, amiben ugyan csak a hangját halljuk, de annak annál nagyobb szerepe van.

És egy ideg ő volt Woody Allen múzsája is. Az együttműködés a 2005-ös Match Pointtal kezdődött, ami ugyan részben egy korábbi Allen-film, a Bűnök és vétkek újraforgatása, de ugyanakkor a rendező egyik legjobb késői filmje. Nem felejtjük el, ahogy kijövünk a moziból, bekúszik a bőr alá, sokáig velünk marad. Ez nem mondható el a következő közös filmjükről, a kicsit bárgyúra sikeredett Fülesről, de utána jött a Vicky Christina Barcelona, amiért minden meg van bocsátva. Scarlett volt a kalandokra éhes, naiv amerikai lány, akit nagyjából minden lenyűgöz Spanyolországban, de legfőképpen Javier Bardem.

Scarlett, az akciósztár

Scarlett Johansson top 5 – ami a bevételt illeti

1. Bosszúállók (2012) 1,5 milliárd dollár

2. Amerika kapitány: A tél katonája (2014) 714 millió dollár

3. Vasember 2. (2010) 623 millió dollár

4. Lucy (2014) 458 millió dollár

5. Nem kellesz eléggé (2009) 178 millió dollár 

„Mindig rettegek, amikor legelőször felveszem, hogy úristen, milyen lesz. Aztán behunyom a szemem, felrántom a cipzárt, és kifújhatom a levegőt: jó rám. És akkor már csak reménykednie kell az embernek, hogy a következő öt hónapban így is marad” – mondta az Indexnek idén áprilisban a Fekete Özvegy jelmezéről, amikor az Amerika kapitány: A tél katonája londoni premierje előtt beszélgettünk vele.

Szinte minden nagy amerikai mozisztárnak van egy fejős tehene, egy olyan sikersorozata, amivel nagy pénzt szakít, amit nagyon sokan megnéznek, és ami megadja neki a biztonságot ahhoz, hogy kisebb filmekben is kísérletezhessen. Scarlettnek 2010-től ez a Tony Stark asszisztenséből szuperkémmé avanzsált Fekete Özvegy szerepe. Eddig háromszor bújt a bőrébe, de nemsokára jön a következő Bosszúállók-film, és 2016 után, ha minden igaz, a Fekete Özvegy saját filmet is kap. Mi legalább annyira szerettük Luc Besson akciójában, Lucyban, mint Fekete Özvegyként.

„Minden film más. Dolgoztam már kicsi filmeken, melyeket nagynak éreztem, nagy filmeken, melyeken egészen intim volt a hangulat, nagy filmeken, melyek óriásit buktak, és kicsiken, melyek befutottak, s ezek ellenkezőjét is megtapasztaltam már. Nem tudom, mitől függ, mindegyik egészen más. A filmezés minden aspektusa nehéz. Nem teszi könnyebbé a nagy költségvetés, és nem kisebb vagy nagyobb a színészekre nehezedő nyomás sem. Minden relatív” – mondta, amikor arról kérdeztük, hogy milyen filmben könnyebb játszani. 

Scarlett, a test

Legutóbb Keira Knightley beszélt arról, hogy egyetlen színésznő sem ússza meg, hogy a testéről készült képeket manipulálják. Ő ez ellen egy retusálatlan félmeztelen képpel tiltakozott, és valami hasonlót tett Scarlett Johansson is. (Ők egyébként már pózoltak együtt egy magazinborítón Tom Ford divattervezővel, ahol a két színésznő meztelen volt, a tervező viszont öltönyt viselt. Annak is az volt a célja, hogy felhívja a figyelmet a nők és a férfiak eltérő ábrázolására, megítélésére.) 

Johanssonból is faragtak már Photoshoppal darázsderekú szexbabát vékony karokkal és lábakkal, ellenben hatalmas mellekkel az Amerika kapitány reklámkampányában. Az ő válasza az Under the Skin című Jonathan Glazer sci-fiben jött el, ahol anyaszült meztelenül látható minden manipulálás nélkül, csinosan ugyan, de mégis nagyon is emberi formában. Utóbbi már csak azért is vicces, mert a filmben egy földönkívülit játszik, aki gyanútlan férfiakat szed fel az utcán, hogy mikor azok egy gyors dugás reményében felmennek hozzá, egy iszonyú, szurokszerű plazmába zárja őket. Az áldozatokat játszó férfiak többségét nem hivatásos színészek alakították, több jelenetet pedig rejtett kamerával vettek fel, így a járókelők valódi reakciója látható.

Scarlett, az énekes

Nem hallgathatjuk el azt sem, hogy Scarlettnek bizony énekesnői ambíciói is vannak. Olyannyira, hogy 2008-ban lemeze is megjelent Anywhere I Lay My Head címmel. A lemezen szinte kizárólag Tom Waits-feldolgozások vannak, amiket a színésznő meglehetős alázattal ad elő. Nem ez volt egyébként az első zenei próbálkozása, korábban már elénekelte Gershwin Summertime-ját egy jótékony célokat szolgáló lemezen, és fellépett vokalistaként egy Jesus and Mary Chain-koncerten is.