Sony-ügy: mozis 9/11-gyel fenyegetnek

03
2014.12.17. 13:07

Ez gyorsan eszkalálódott, mondja Ron Burgundy az Anchorman első részében, és igaz ez a november végén indult, Sony elleni támadásra is, aminek során temérdek adatot, emailt, filmet és még rengeteg feldolgozatlan információt tettek közre a Guardians Of Peace nevű hackercsapat tagjai, feltehetőleg azért, hogy Észak-Korea nevében bosszút álljanak a gigacégen, amiért elkészítették a Kim Dzsongunból viccet csináló, Seth Rogen és James Franco főszereplésével készült Az interjú című filmet. Már látom előre, hogyan lesz ebből az egész sztoriból először nemfikciós könyv, aztán talán dokumentumfilm, aztán játékfilm. Ha a Sony-birodalom nem éppen azzal lenne elfoglalva, hogy próbálják megakadályozni az életük totális összeomlását, akkor biztos arról emaileznének, hogy ki játszhatná Rogent.

Vagy ha éppen nem azon ügyködnének, hogy hogyan helyettesítsék a kommunikációt olyan formára, ami digitálisan lekövethetetlen. A The Wrap forrásai szerint a Sonyban elkezdtek újra faxolni és igazi leveleket küldeni. Egy informátor szerint ahelyett, hogy a cég inkább kríziskezelőkre bízná az ügymenetet, egyszerűen központilag betiltották az emailek és az internet használatát.

HAHAHAHAHAHAHA

A legutóbbi összefoglaló cikk óta felgyorsultak az események. Az emailkupacból még mindig szivárognak ki ártalmatlan, sőt igazából viccesnek is mondható infók. Ilyenek például Channing Tatum (Magic Mike, 21 Jump Street) levelei, aki arról próbálta meggyőzni a Sony vezetőit, hogy Chris Prattel (A galaxis őrzői) közösen van egy olyan atom ötletük a Szellemirtókra, hogy azonnal meg kellene csinálni, mert olyan lenne, mint a Batman: Kezdődik! és azzal csak mindenki jól járhatnak. Vagy ugyancsak Tatumtól került ki egy levél, amit a 22 Jump Street stábjának írt annak örömére, hogy a filmjük letaszította a Tedet a legjobb nyitóhétvégét produkáló korhatáros vígjáték trónjáról. Idéznék négy sort a levélből:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHHAAHAHHA
AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAAHAHHAHAHAHAH
AHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHHAHAHAHAHAAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHHAH
AAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHAH

És így tovább. De ezek tényleg azok az információk, amik nem bántanak senkit és semmit, maximum Channing Tatum renoméját, de róla már egy ideje úgyis tudja mindenki, hogy hatalmas tréfarépa. Aggasztóbbak viszont azok a szivárgások, amik ismét üzleti titkokat, sőt spoilereket szivárogtatnak. 

Business class 

Az emailek között például ott van például a nemrég elkezdett új James Bond-film, a Spectre teljes forgatókönyve, amiből a Gawker bőségesen szemezgetett. Vagyis nem kizárólag a könyvből, mert az nem lenne annyira érdekes, inkább abból, hogy a vezetőség hogyan próbálja alakítani és formálni a szöveget, hogy ne csak akciójeleneteket egymásutánja legyen, hanem valami tartalmasabb szórakoztatás. És olcsóbb is. Ahogy múltkor írtam, a Sony kétségbeesetten próbálja visszavágni a Spectre költségvetését, ami az első adatok szerint a 350 millió dollárt közelítette meg. Akkor azt volt a hír, hogy a finálét szeretnék kicsit olcsóbban megoldani, a Gawker megszerzett dokumentuma szerint pedig a történeten is volt mit csiszolni a pár napja indult forgatás előtt.

Ugyanilyen spoilernek, de egy fokkal szórakoztatóbbnak számítanak az évek óta halogatott, újraírt, újraképzelt, de végül előkészületben levő Szellemirtók 3. részletei, az olyan lényegtelen részletektől kezdve, hogy Paul Feig (Koszorúslányok) rendező szeretné Ryan Goslingot, az olyan mélységekbe menőkig, hogy pontosan mi lesz a filmnek a története Feig elképzelése szerint. Egészen pontosan. A harmadik résznek, vagyis inkább a szám nélküli résznek nem lenne köze az első kettőhöz, egy különálló univerzumban játszódna, ahol nem léteznek sem szellemek, sem szellemirtók, de amikor egy halálbüntetés végrehajtása közben villám csap egy elítéltbe, akkor egyrészt életben marad, másrészt pedig neki és csakis neki lesz meg a képessége, hogy szellemeket idézzen a világra. Feig szerint sokkal félelmetesebb és hitechebb lenne az ő Szellemirtókja.

A Gawker mindig is élen állt abban, hogy a morálisan és jogilag is megkérdőjelezhető dolgokat közöljék, publikálták is azt, ami miatt talán az egész botrány elindult. A levelezésből ugyanis sikerült kikukázniuk azt a jelenetet, amikor Az interjú című filmben Kim Dzsongun meghal, ezt teljes egészében ki is rakták. Itt a kész jelenetnél, amit mondjuk bevallom, nem néztem meg, sokkal érdekesebb a levelezés körülötte, ahogy Seth Rogen, Az interjú társrendezője hosszasan emailezik Amy Pascallal, a cég főmuftijával, az pedig továbbít mindent a Sony japán főhadiszállásra jóváhagyásra. Hirai Kazuo, a Sony-Japan vezérigazgatója aggódott, hogy a jelenet túlzottan véres lett, és megkérte Pascalt, hogy a Egyesült Államokon kívül forgalmazott változatba ne is kerüljön bele. A levelezés aztán Pascal és Rogen között apró részleteken pattog, végül a 337. beállítás került bele a filmbe, amiben az amerikai igazgató szerint „nincsen arcolvadás, kevésbé ég a haj, az arcon kevesebb a parázs, a fej felrobbanását pedig eltakarja a tűz, az egész pedig sötétebb, hogy kevésbé tűnjön húsnak.” Rogen már az egészet halálba kívánja, amikor az utolsó levelet elküldi, akkor nagyon reméli, hogy vége az egész hercehurcának. Hirai végül leokézott egy változatot, annak ellenére, hogy még mindig felrobban Kim Dzsongun feje benne.

Az üzleti titok feléről pedig egészen friss az a hír is, hogy a Lionsgate stúdió szerett volna egyesülni a Sony-val. A Lionsgate két nagy franchise-zal csinálta meg a szerencséjét, az egyik a Fűrész, a másik pedig az Éhezők viadala, és felvetették egy lehetséges kivásárlás vagy egyesülés lehetőségét, de végül a már emlegetett Hirai lelőtte az ötletet, sőt, még a találkozót is, mondván ez nem biztos, hogy a cég jövőjét szolgálná.

Akárcsak a News Corp.

Már pont elég idő eltelt november vége óta, hogy a Sony feltörése pontosan akkora hullámokat keltsen a való, azaz nem kizárólag pletyka- és filmblogos világban, mint amire mindenki számított. Az első fontos, a kiszivárgott anyagban többször is feltűnő ember, aki nyilvánosan kikelt a kiteregetés ellen, az Aaron Sorkin, a Híradósok, A stúdió és A közösségi háló írója volt. Sorkin a New York Timesban megjelentetett véleménycikkében arról ír, hogy szerinte az újságírók segítik a hackereket azzal, hogy a megszerzett információkat továbbadják, és érti a fontosságát a fű alatt megszerzett dokumentumok nyilvánossá tételének, de nem ért egyet azzal, hogy bizonyos adatok hírértékűnek számítanak, ahogy a Variety szerkesztője egy magyarázó cikkében írta. Sorkin szerint egy film utómunkához készült javaslatai és jegyzetei nem olyan információk, amik érdekelhetik a közvéleményt, a cikkében pedig a Huffington Postot, a New York Postot és a The Daily Beastet hozta fel példaként.

Egy nappal később a Daily Beast publikálta Sorkin levelezését, amiben nem a legjobb színben tűnteti fel magát. A Daily Beast szembement az íróval, és szerintük igenis hírértékű az, hogy kiderül, a Sony felsővezetéséből mennyi a nő, és ők mennyivel kevesebb fizetést kapnak, illetve hogy a világ egyik legnagyobb sztárjának számító Jennifer Lawrence mindig kevesebb pénzt kap a munkáiért, mint azok a férfiszínészek, akikkel egy filmben szerepel, az Amerikai botrány egyik mellékszerepét játszó Jeremy Renner is több pénzt kapott, mint az egyik főszerepet kapó Lawrence. A Daily Beast aztán felhozott pont erre a jelenségre egy példát Sorkin magánleveleiből, az író kijelentette, hogy szerinte a női színészeknek sokkal kevesebbet kell teljesíteniük, mint a férfitársaiknak, egy legjobb női színész Oscart érő szerepért még mindig kevesebbet kell szenvedni, mint a férfiváltozatért. Sorkin szerint Cate Blanchett a Blue Jasmine-ban remek alakítást nyújtott, de nehézségben a közelébe sem ért az öt férfijelöltnek.

Sorkint azonnal megtalálta magának a kritizált média, kíváncsi leszek, hogy mit fog kapni majd Brad Pitt, aki felesége filmjének premierjén kijelentette, hogy szerinte a szivárgásokról publikáló oldalak szinte ugyanazt művelik, mint a Rupert Murdoch irányította News Corp, ahol az újságírók híres emberek telefonüzeneteit hallgatták le egy-egy bombasztori kedvéért. A News Corpból hatalmas, egész Angliát érintő botránysorozat lett. 

Nem minden filmblog ugrott rá oroszlánként a hírekre, a Collider például egy hosszú posztban megmagyarázta, hogy miért nem fognak soha a Sony-hackkel foglalkozni.

A legszomorúbb viszont az egészben nem a tényleg néha vicces, néha felesleges információk kiszivárgása, hanem az, hogy végeredményben a hackereknek sikerült elérni a céljukat és ellehetetleníteni Az interjút. A Guardians Of Peace egy borzalmas angolsággal megírt üzenetben megfenyegette azokat a mozikat, amik műsorra tűzik a Kim Dzsongun-filmet, és így folytatták:

Emlékezzetek 2001. szeptember 11-re. Azt ajánljuk, hogy mindig legyetek távol az ilyen helyektől .(Ha a házatok közel van, jobb, ha elmentek.) Akármi is fog történni a következő napokban, mindent a Sony Pictures Entertainment kapzsisága okozta.

A Sony megadta a lehetőséget a moziüzemeltetőknek, hogy lefújhassák Az interjú premierjét. A Landmark-hálózat meg is tette, főleg miután Seth Rogen és James Franco lemondta a keddi és szerdai megjelenésüket. A Carmike-hálózat szintén hasonlóan döntött, annak ellenére, hogy az amerikai belügy semmilyen jelét nem találta annak, hogy támadásra készülnének az amerikai mozik ellen.

De így vagy úgy, a Guardians of Peace elérte azt, hogy Az interjú tiltólistára kerüljön, miközben az azt gyártó céget is sikerült a totális összezuhanás szélére taszítani, a dolgozóik minden adatát kiteregetni és a személyi épségüket is veszélyeztetni (többen már tömeges pert terveznek a Sony ellen éppen emiatt). És mindent azért, mert a világ egyik leghíresebb szmókere és legszórakoztatóbb bölcsésze kitalált egy olyan filmet, amiben kinyírják a világ jelenleg legutáltabb diktátorát.

Pedig már a támogatás is megjelent a való világba, a Human Rights Foundation azt tervezi, hogy lufikkal fogja beküldeni a film DVD-it az észak-koreai diktatúrába. A lufis csempészet évek óta megy, több disszidens is nyilatkozta már, hogy a nyugati filmek megtekintése után jött rá arra, hogy micsoda körülmények között él. Észak-Koreában az ilyen filmek megtekintését szigorúan büntetik. A következő ilyen szállítmányt januárra tervezik, addigra nem biztos, hogy megjelenik a film DVD-n, bár igazán szép gesztus lenne Rogentől, ha ki tudna írni addigra párat.