Mindenki a Saul fiáról beszél Cannes-ban

2015.05.22. 22:01 Módosítva: 2015.05.22. 22:02
Nemes Jeles László rendező sokkot kapott, Andy Vajna elégedett. Vasárnap díjat is kaphat a film.

Nemes Jeles László gyakorlatilag a Saul fia pénteki, vörös szőnyeges bemutatója óta sokkban van: nagyjából 100 újságírónak nyilatkozott már, és az amerikai ügynökök is szétszedik, mindenki le akarja igazolni a magyar rendezőt. "Próbálom lerázni őket, mert kivárjuk az észak-amerikai bemutatót és csak utána hozunk döntéseket." – mondta Nemes Jeles az Indexnek a Cannes-i Filmfesztiválon. Az elsősorban az amerikai sajtóból tájékozódó ügynökök a rengeteg pozitív cikk hatására szállták meg a rendezőt, főleg a következő terveiről kérdezik.

"Most találkoztam az amerikai forgalmazóval, a Sony Pictures Classics embereivel, ők már az egész film útját látják az Amerikai Filmakadémiáig. Nagyon bíznak a filmben, zavarbaejtően optimisták és nagyon hisznek a filmben." A cannes-i versenyprogramban szereplő, Arany Pálmáért versengő filmek általában találnak maguknak amerikai forgalmazót, de az óriási dolog, hogy a Sony Pictures Classics terjeszti majd a Saul fiát Észak-Amerikában. “Barátaim dolgoznak ott, ismerem őket, jó kezekben lesz a film.” – tette hozza az Indexnek Andy Vajna filmipari kormánybiztos. Az Oscar-nevezésről még nem beszélt a producer, hiszen erről egy önálló bizottság dönt majd, de mivel jelenleg a Saul fia Magyarország legerősebb exportterméke, elég valószínűnek látszik, hogy az Oscar-versenyben is ezt a filmet indítjuk majd.

“Az ember egy ilyen fesztiválon nem számít díjakra, az a cél, hogy minél többet tudjunk tenni a film érdekében, hogy elérjük, hogy az emberek tudjanak róla. Ez Cannes-ban a Saul fiával most nagyon jól sikerült, olyan mértékben, amire nem is gondoltuk eleinte.” – mondta a filmipari kormánybiztos. “A világ úgy reagált erre a filmre, ahogy nem számítottunk rá. A múlt héten a világ összes újságában arról volt szó, hogy micsoda friss és újszerű film született a holokauszt témájában. Nagyon örülök mindannak, amit itt elértünk, ha még díjat is kap, annak csak még inkább örülök majd."

A külföldi újságírók nagyon szeretik a filmet, akárhova megyünk magyarként, mindenki gratulál a film sikereihez, a zsűri nagydíját, a rendezést, és az elsőfilmes Arany Kamera-díjat emlegetik a Saul fia kapcsán. Egy cannes-i elismerés önmagában még nem garantálná egy film anyagilag is értelmezhető sikerét, de a Saul fiára most nagyon odafigyel a világ, ebben szerepet játszhat az idei holokauszt évforduló is.

Vajna nem ment bele abba, hogy a Saul fiának hazai nézőszámait megtippelje, de reméli, hogy Magyarországon is ugyanannyira fogják tisztelni a filmet, mint a világban. Közben elkezdték szervezni a hazai vetítéseket is: a filmet június 11-én mutatják majd be a magyar mozik, de már a jövő héttől lesznek speciális vetítések, a Művész moziban 35mm-ről, tehát a lehető legjobb minőségben vetítik majd a filmet, ami abszolút ritkaságnak számít. Óriási az érdeklődés, egy óra alatt 800-an akartak jegyet venni a filmre - tájékoztatta az Indexet Rajna Gábor producer a filmet gyártó Laokoon Filmgroup képviseletében.

A Saul fia kapcsán a legnagyobb hazai sajtóvisszhangot kétségkívül az kapta, amikor Nemes Jeles László a vörös szőnyegen együtt vonult Natalie Portmannel. Ez úgy sikerült, hogy mindketten elsőfilmes rendezők a fesztiválon, csak éppen Portman filmje egy borzalmas Ámosz Oz-adaptáció Izrael születéséről, Nemes Jelesé pedig a fesztivál legnagyobb slágere. Az elsőfilmeseket viszont együtt küldték a vörös szőnyegre, ahol a snájdig rendezőt állították Portman mellé, ami elég sok fotón meg lett örökítve. "Nagyon kedves volt" – foglalta össze Nemes Jeles a találkozást.

"Próbálja az ember feldolgozni, de traumatikus élmény." – mondta a rendező a körülötte zajló felhajtásról. "Olyan pespektívák nyíltak meg most előttük, az egész amerikai forgalmazás, Hollywood, ezek mind olyan dolgok, amivel nagyon kell vigyázni. Félelmetes a fesztivál húzóereje, meg kell próbálni távolságtartással kell kezelni ezeket. Jó döntéseket kell hozni, ehhez meg az kell, hogy kicsit távolabb legyek."

Nemes Jeles pénteken elutazott Cannes-ból, és csak vasárnap fogja megtudni, vissza kell-e térnie a díjátadó ceremóniára. "Visszavonulok kicsit a hátországba, és utána meglátjuk, hogy mihez kezdek ezzel a rám szakadt dologgal" – mondta.

Azt még nem tudni, hogy Idén milyen díjat kap a magyar film Cannes-ban: a külföldi újságírókkal beszélgetve és az értékeléseket nézve úgy tűnik, hogy jelenleg a Saul fia, a leszbikus melodrámás Carol, és a melegvízben ázó tatákról szóló Ifjúság között oszlanak majd meg a fesztivál díjai, ahol egyébként még péntek estig folyamatosan vetítik a versenyfilmeket, tehát még utolsó pillanatban is érkezhet egy olyan film, ami felkavarja az állóvizet. Az Arany Pálmára legtöbben a Carolt tippelik, a Sault a zsűri nagydíjára vagy a rendezői díjra tartják esélyesnek a szakértők, de az persze rejtély, hogy a Coen-testvérek által vezetett zsűri milyen döntést hoz majd vasárnap este.

A fesztiválsikerek mellett a Filmalap célkitűzései között szerepelt az is, hogy visszacsábítsák a mozinézőket a magyar filmekre. A magyar filmek egyre biztatóbb hazai nézőszámairól Andy Vajna elmondta: “Valami tényleg megmozdult, de ez még nem elég, inkább csak egy irány, ami mentén kell haladni a továbbiakban.

Nézőszámok kerekítve

  • Coming out: 150 ezer
  • Megdönteni Hajnal Tímeát: 104 ezer
  • Fehér Isten: 50 ezer
  • VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan: 50 ezer
  • Swing: 87 ezer
  • Liza, a rókatündér: 105 ezer
  • Argo 2: 88 ezer

A magyar film helyzetéről Andy Vajna elmondta: “sokan türelmetlenek voltak velünk, de úgy érzem, hogy elindult egy pozitív folyamat, három irányban is. A külföldi filmeknek nyújtott produkciós szolgáltatások terén Magyarország az elsődleges célpont, az is a célunk volt, hogy fesztiválokat nyerjünk, ahogyan tavaly Cannes-ban a Fehér istennel vagy Karlovy Varyban a Szabadeséssel és A nagy füzettel.”

Egyébként ha egy film bevételt termel a mozikasszáknál vagy a világforgalmazásban, abból a Filmalap is részesül százalékos alapon, így kaptak már vissza a bevételből a Coming out, a Megdönteni Hajnal Tímeát, a Fehér Isten és a A nagy füzet eseteben. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a magyar film finanszírozása teljesen függetlenné válhat a költségvetéstől, de Andy Vajna az irányt tartotta fontosnak: hogy a magyar film vissza is ad abból, amit kap.