Jó dolog kemény csajt játszani

2015.09.11. 00:37 Módosítva: 2015.09.11. 08:32
Az első klasszikus amerikai recept alapján készült magyar thriller, Mátyássy áron Víkendje többek között pont azért jó, mert a minden filmjében meghaló Gryllus Dorka puskával rohangál benne. Ráadásul pont az a Simon Kornél alakítja a férjét, akivel már öt éve együtt vannak, és gyerekük is született. A színésznőt a Víkend díszbemutatóján faggattuk arról, mennyire jön be neki a thriller műfaja, milyen volt lőgyakorlatokra járni, és nem fél-e attól, hogy beskatulyázzák női akcióhősnek?

Milyen érzés, hogy már a mozi is tele van a Víkend plakátjaival, amin puskával pózolsz?

Még sosem játszottam ilyen filmben, pont ezért annyira izgi. Nagyon büszke vagyok, mert eddig nem kaptam Magyarországon ehhez hasonló szerepet. Lehet, hogy haza is viszek egy Víkend plakátot, hogy otthon kirakhassam, és majd megmutathassam egyszer a kisfiunknak, hogy tessék, ilyen vagány volt anya és apa.

Hiszen ugye évek óta együtt élsz a film egyik férfi főszereplőjével, Simon Kornéllal. Nem volt furcsa fegyvert fogni rá?

A Víkend mindkettőnknek nagy lehetőség volt. Szuper szerepeket kaptunk, ahol többet is megmutathattunk magunkból színészként, nem csak azt, hogy aranyosak vagyunk együtt. Egyszer persze jó lenne egy tengerparton nyaralós, romantikus komédiában is együtt játszani valamikor.

Gryllus Dorka filmográfiája

  • Istálló (1995)
  • Csajok (1996)
  • Érzékek iskolája (1996)
  • Honfoglalás (1996)
  • Romani kris - Cigánytörvény (1997)
  • Légyfogó (1998)
  • Kalózok (1999)
  • Európa expressz (1999)
  • Roarsch - rövidfilm (1999)
  • Szomorú vasárnap (1999)
  • Családi album - tévésorozat (1999)
  • Rögtön jövök - tévésorozat (1999)
  • Én, Rippl-Rónai József (1999)
  • El niño - német film (2000)
  • Tiszta lap (2002)
  • Kollaps - német tévéfilm (2002)
  • Szökés Budára (2002)
  • Mix (2004)
  • Nyócker! - animációs film (2004)
  • Das Schwalbennest - német tévéfilm (2004)
  • Zeit der Wünsche - német tévéfilm (2005)
  • Dallas Pashamende (2005)
  • Perzselő szenvedélyek - német tévésorozat (2005)
  • Az igazi Mikulás (2005)
  • A harag napja (2005)
  • Berlin Budapest - rövidfilm (2006)
  •  Irina Palm - német-belga film (2007)
  • Mein alter Freund Fritz - német tévéfilm (2007)
  • Zuhanórepülés (2007)
  • Overnight (2007)
  • Nyugalom (2008)
  • A világ nagy és a megváltás a sarkon ólálkodik (2008)
  • Braams - Kein Mord ohne Leiche német tévéfilm (2008)
  • Csontdaráló - német film (2009)
  • Soul Kitchen német film (2009)
  • Látogatás német film (2010)
  • Igazából apa (2010)
  • Entzauberungen - német film (2010)
  • Das Geheimnis in Siebenbürgen német tévéfilm (2010)
  • Das Schwein német rövidfilm (2010)
  • A boldogság árnyékában - német tévésorozat (2011)
  • Notruf Hafenkante - német tévésorozat (2011)
  • Én is téged, nagyon - rövidfilm (2012)
  • Löwenzahn  - német tévésorozat (2012)
  • Anyáink, apáink - német tévésorozat (2013)
  • Geld her oder Autsch'n! - német film (2013)
  • Der Kriminalist - német tévésorozat (2011-2014)
  • Szívradír - rövidfilm (2014)
  • Cobra 11  - német tévésorozat (2011-2014)
  • Der Metzger und der Tote im Haifischbecken - német tévéfilm (2015)
  • Der Metzger muss nachsitzen - német tévéfilm (2015)
  • Der Staatsanwalt - német tévésorozat (2014-2015)
  • Die Kleinen und die Bösen - német film (2015)
  • Tetthely - német tévésorozat (2009-2015)
  • Cooking Cats - német film (2015)
  • Víkend (2015)
  • Félvilág (2015)

De ez nem olyan, mintha hazavinnétek a munkát? Filmben is együtt, otthon is együtt...

Nekem ez teljesen természetes, hiszen ebben nőttem fel. A szüleim is mindig együtt dolgoztak: édesanyám rendezőként, édesapám a Kaláka együttes vezetőjeként. A színészet nem egy szakma, hanem egy hivatás, aminek máris lesz egy plusz dimenziója, ha valakivel a játékban és egy másik szinten is együtt vagy. Ez inkább pluszt jelent egy kapcsolatban. A Víkend esetében a rendező, Mátyássy Áron szerint kifejezetten jót tett, hogy ennyit csúszott a produkció. Kornéllal már öt éve együtt vagyunk, és most is szerelmesek vagyunk, de az elején annyira lángoltunk, hogy nem tudtuk volna azt hozni, amit elvárt a filmhez.

Sokat kellett gyakorolnod ahhoz, hogy a Víkendben hitelesen foghass fegyvert?

Voltam lőgyakorlatokon, de sajnos közel sem annyiszor, amennyiszer szerettem volna. De az a kevés így is szuper volt, nagyon élveztem.

Melyik volt a leggyötrelmesebben felvett jelenet a forgatáson?

Talán az a jelenet, amikor baleset történik a vadászaton. Már az elején elcsúsztunk, késésben volt az egész csapat. Én is fáradt voltam, nagyon igyekeznem kellett, hogy összekaparjam magam. Néha az az érzésem, hogy Mátyássy Áronnak direkt ez a technikája: a színészt privát emberként stresszes helyzetekbe hozza, hogy különös állapotba kerüljön. Persze lehet, hogy most Áron kiröhögne, hogy ez hülyeség. Olyan viszont biztosan volt, hogy nem tudtunk egy jelenetet elpróbálni, mert már ment el a fény, mindenki kapkodott. Áron viszont kifejezetten örült ezeknek a körülményeknek, azt mondta, olyan jól vibráltunk. Egyébként a Dallas Pashamendében is volt egy jelenetünk a kisfiammal, ahol elrontottuk a szövegünket: csak álltunk, és néztük egymást. De végül pont azért került bele ez is a filmbe, mert akkora energiája volt a spontán pillanatnak.

Mátyássy Áron két éve azt mondta, a stábnak kötelező volt megnéznie a Gyilkos túrát és a Nem vénnek való vidéket, hogy jobban ráhangolódjanak a Víkendre. Te is megnézted? Hogy tetszettek?

Úgy emlékszem, nem néztem meg egyiket sem. Nem tudok egyszerűen thrillereket nézni, kikészül tőlük az idegrendszerem. Nagyon félős, érzékeny ember vagyok. Más ha krimiket néz, a térdét csapkodja a röhögéstől, én meg közben már a szék szélét kaparom. Ha a Víkendet csak úgy, a moziban kellene megnéznem, be se mennék rá, mert nem tudnék utána elaludni.

De így hogy fogod elvállalni az első Filmalap-finanszírozású horrort?

Inkább szerepet vállalnék benne, mint hogy meg kelljen néznem.

Nem félsz attól, hogy a Víkend miatt a rendezők beskatulyáznak női akcióhősnek?

Nem. Jó dolog kemény csajt játszani, főleg mert nálunk valahogy még mindig a pasiközpontú történetmesélés a divat. Ritkán adódik olyan alkalom, hogy egy nő vadászpuskával rohangálhat egy filmben. De szerencsés vagyok, mert nagyon széles palettáról kapok szerepeket. A legutolsó filmemben, a Die Kleinen und die Bösenben totál más vagyok, mint a Víkendben: egy cuki lány, aki csak úgy sodródik az életben, minden jó és tökéletes neki, miközben azt sem tudja, hol van. Úgyhogy nem érzem, hogy be lennék skatulyázva, eléggé különböző filmekben játszom, és remélem, a jövőben is sokféle szerepet kapok.

Hogy tudod összeegyeztetni a magyar filmeket és a hazai színdarabokat a külföldi karriereddel most, hogy már közös gyereket is neveltek Simon Kornéllal?

Megpróbáljuk összehangolni a városokat, ahol épp játszunk. Kornél most Győrben rendez, onnan néha este haza tud jönni Budapestre. Nekem szeptember végén Bécsben lesz egy színházi projektem, szerencsére a Budapest-Győr-Bécs-útvonal is könnyen teljesíthető. Hála istennek egyelőre azért mindig felváltva volt olyan elfoglaltságunk, ami miatt utazni kellett. Így valamelyikünk mindig tudott Somával lenni, amíg a másik forgatott vagy a színházban volt.

A Félvilágról is kérdezhetek? Kit alakítasz ebben a filmben?

Mágnás Elzának két cselédje van a filmben, én vagyok közülük az idősebbik. A banya. A Félvilágot Montrealban nagyon fogadták, én is csak kapkodtam a fejem, oIyan izgalmasak a csajok. Amúgy is nagyon jó munka volt Kovács patriciával és Döbrösi Laurával. És hát Kulka, aki akkorát játszott, hogy beszarsz! Iszonyúan jó színész, igazi világsztár. Kíváncsi leszek, mit fognak hozzá szólni a nézők.

Erről szól a Víkend, az első magyar thriller

Nagyvárosi negyvenesek autóval indulnak el az idillinek tűnő vidéki erdőbe, ahol nincs térerő, van viszont egy vadászház és rengeteg pia. A folytatást mindenki ismeri, aki valaha látott már thrillert: a pia mellett előkerül egy fegyver, egy hulla vagy egy csapat feldühödött helybéli is, és elszabadul a pokol.

Mátyássy Áron pontosan ilyen stílusban készítette el Víkendet meseszép erdélyi helyszíneken. Gryllus Dorka egy törtető ügyvédnőt alakít, aki a szintén ügyvéd férjével (Simon Kornél) és védencükkel, az első fokon felmentett építési vállalkozóval (Lengyel Tamás) indulnak el Erdélybe, kipihenni a pereskedés fáradalmait. Kritikánk a filmről itt olvasható.