Ők bukták a legnagyobbat 2015-ben

8540141 530c3cfaebb0fb58848245c1621d6f11 x
2015.12.18. 23:59
A mozikban idén sem volt minden arany, ami fénylett, és most nem feltétlenül arra gondolok, hogy nekünk mi tetszett és mi nem, hanem arra, hogy nagy sztár ide, bejáratott franchise, ismert történet meg oda, a mozinézők igenis megválogatták, mire fizettek ki nem kevés pénzt a mozikban. Mert ugye ha veszünk egy négytagú családot, egy 3D-s rajzfilm szemüveggel, visszafogott popcornozással és kólázással sem jön ki 10 000 forint alatt, és a magyar árak jóval az amerikaiak alatt vannak. Márpedig ha spórolni kell, akkor sokat jelent az, mint mondanak a filmről a haverok, a kritikusok, és inkább nem megy el az ember, ha nem biztos a dolgában. Megnéztük, kik bukták a legnagyobbat 2015-ben.

Akadtak olyan filmek, amikkel papíron semmi baj nem volt, mint például a Blackhat című Michael Mann-hackerfilmmel, amiben a számítógépes rendszerek feltörése - legalábbis a film promóciójához megszólaltatott Linux-guruk szerint - az eddigi leghitelesebb volt, és a sztorija sem volt annyira gáz (egy sittre vágott nagymenő kiberbűnöző segít az FBI-nak valami világméretű probléma elhárításában, és közben nagyon sokat utazik és lő), de a nézőket cseppet sem érdekelte.

A nálunk január végén bemutatott akcióthriller jobban is járhatott volna persze, mondjuk ha az USA-ban nem Clint Eastwood Amerikai mesterlövésze ellen indítják január első hétvégéjén, így viszont csak 4,4 millió dollárral nyitott, ami a 70 milliós büdzséhez képest elenyésző volt. (Közben Eastwood filmje 90 milliót szedett össze.) A Blackhat a világpiacon sem szerepelt jobban, összesen 20 millió dollárt hozott a Universalnak.

A Blackhat nem vágta oda Chris Hemsworth karrierjét, jó, egy bukta alapján ostobaság is lenne leírni, de Sean Penn például a Gunman című thrillerrel már nem először égett be, Hollywood mégis megbocsát neki mindent. A film, amit itthon is ezzel a címmel forgalmaztak, és márciusban került a mozikba, egy bérgyilkosról szól (Penn), aki egykori haverja és kollégája elől menekül. A 40 milliós filmben Javier Bardem, Idris Elba és Ray Winstone is szerepelt, igazi macsós komolykodás volt, de csak 15 millió dollárt keresett.

A sztárparádé sem zálog a sikerre, tanulta meg egy életre A 44. gyermeket forgalmazó Lionsgate/Summit, hiszen hiába költöttek rá 50 millió dollárt és szerepelt benne Gary Oldman, Tom Hardy, Joel Kinnaman, Vincent Cassel és Noomi Rapace, a sztálinizmus idején egy  sorozatgyilkos után eltökélten nyomozó belbiztonsági tiszt sztorija teljesen hidegen hagyta az amerikai nézőket, az első hétvégéjén egymillió dollár körül hozott, igaz, akkorra a stúdió már felmérte a terepet külföldön, és látta, hogy nem érdemes 4000 mozivásznon megbuktatni a filmet. Az összbevétel 12 millió dollár volt. 

A Lionsgate az amerikai piacon nem járt sokkal jobban azzal sem, hogy Johnny Deppre bízott egy 60 milliós akciókomédiát, amiben hülye bajuszban kellett hülyén beszélnie és járnia, azaz nem kellett nagyon megerőltetnie magát a pénzt ontó Karib-tenger kalózai-franchise-ban alakított szerepéhez képest (sem). A Mortdecai viszont, amiben Gwyneth Paltrow, Ewan McGregor, Olivia Munn, Paul Bettany és Jeff Goldblum is szerepelt, a Rotten Tomatoes szerint 12 százalékos tetszésű indexű, a Metacriticen 27 százalékot ért el, és olyanokat írtak róla a kritikusok, hogy 

Depp olyan sok jó pillanatot szerzett már nekünk, hogy most az egyszer tehetünk úgy, hogy ez a katasztrófa nem is létezik.

vagy 

Azok közé a ritka ótvar filmek közé tatozik, amit látva egyszerűen érthetetlen, miért volt képes egy rakás, feltehetően intelligens ember a nevét adni egy ilyen celluloidhulladékhoz.  

illetve 

Nincsenek olyan alacsony elvárások, amiket ez a film ne tudna alulmúlni. 

Az USA-ban 4,2 millióval nyitó film bevételét a világpiac feltornázta 47 millióra, de így is csak egy újabb Depp-bukás lett belőle, sorozatban az ötödik a Transzcendens, A magányos lovas, a Rumnaplók és az Éjsötét árnyék után.

Amikor egy filmet éveken át tologatnak, és ugyan készen van, de az istennek nem kerül moziba, azzal a filmmel komoly problémák vannak. Azt ugyan nem értem, hogy ha a forgatáson látszik, hogy valami nem stimmel, és a musztereket nézve a producerek sírógörcsben törnek ki, akkor miért nem állítják le az egészet még akkor, amikor nem költöttek el rá 95 millió dollárt, amit a büdös életbe’ nem látnak viszont? Jeff Bridges Hetedik fiú című fantasyját egy franchise első darabjának tartották, a boszorkányvadászokról szóló, látványos effektorgia viszont hiába készült el 2013-ra, a bemutatóját 2015 februárjáig halogatták (a sajtóvetítésére tavaly decemberben kerítettek sort), mert nem volt olyan hétvége, amikor olyan filmek ellen tudta volna bemutatni a Universal, amik ellen esélye lett volna.

Végül a nem kevésbé nagy bukó, és egyébként is rettentő rossz Jupiter felemelkedése mellett, 2875 moziban mutatták be február 6-án, a nyitó hétvégéje viszont így sem érte el a 8 millió dollárt, az amerikai bevételei pedig 18 millió alatt maradtak. A világpiac segített és behozott még 96 milliót, így 114 millió dollárral zárt, de ez sem volt elég az üdvösséghez, a filmre marketingben ráköltött plusz 80 milliót nem tudta visszatermelni.  

A fantasy-sci-fi-vonalon továbbhaladva jó nagy bukásnak nevezhetjük a Jupiter felemelkedését is, amit azok a Wachowski-testvérek rendeztek, aki az első Mátrix óta igyekeznek megismételni korábbi sikerüket, mindhiába. A Warner egyik nagy idei blockbustervárományosa 176 millióból forgott, ráköltöttek még vagy 80-at marketingben, de az első hétvégén ebből csak 18,3 milliót hozott vissza, és megállt 47 milliónál Észak-Amerikában.

Egy szerencséje van a forgalmazónak: a világpiacon megengedőbbek voltak a filmmel szemben, így 183 milliót valahogy összeszedett, de a költségeit így sem tudta visszatermelni. A nagyívű, intergalaktikus mese, amiben egy vécét pucoló ukrán lányról (Mila Kunis) kiderül, hogy a világegyetem egyik úrnője, nekünk sem tetszett különösebben:

A Jupiter felemelkedése a tavalyi év egyik legrosszabb filmje, A hetedik fiú párja, csak nem fantasy-, hanem sci-fi-díszletekkel. A történetmesélés megcsúfolása üres karakterekkel, amikre jó színészeket pazaroltak el. Persze, káprázatos a látvány, de az is, ha folyamatosan az ember szemébe vakuznak. Nagyjából annyira is élvezetes a film. Ha így folytatják, a Wachowskiknak nincs még 15 évük a filmiparban.

Amikor az év elején elkezdtek ömleni az információk a Sony feltört belső levelezéséből, kiderült, hogy a stúdió elnöke, Amy Pasca szerint az Aloha című filmnek se füle, se farka, és ő maga úgy gondolja a nyers változatról, hogy nincs olyan pillanata, ami működik. A Cameron Crowe rendezésében,  Bradley Cooper, Rachel McAdams és Emma Stone főszereplésével készült romantikus dramedy hozzánk el sem jutott mert a 37 millióból forgatott filmet a Sony inkább elsüllyesztette májusban, és lenyelte a veszteséget (26 milliót keresett világszerte), ls annyira szégyellték, hogy csak nagyon kevés országban mutatták be. A film körüli kisebb botrány sem segített a jegyeladáson: a negyedrészt hawaii származásúnak eladott, vörös hajú, nagyon fehér börű Emma Stone láttán a kisebbségi jogvédők lettek rosszul, Bradley Cooper merev játékától pedig a kritikusok borultak ki. 

Akad olyan franchise is, amiről mindenki sejti, hogy van benne legalább egy jó film, és drukkol is neki,  de amikor már harmadjára nem jön össze a dolog, akkor csak megkérdezi magában, hogy mégis, és ezt így hogy? A Fantasztikus Négyes a Marvel egyik olyan sorozata, amink jogaival nem ők és a tulajdonosuk, a Disney, hanem a Fox rendelkezik, náluk forgott a két rossz emlékű korábbi film (2005-ben és 2007-ben), és ők csinálták meg az idei év egyik legnagyobb buktáját is, de elméletileg csak azért, mert ha idén nem került volna moziba egy F4-film, a filmjogok visszaszálltak volna a Marvelre. Érthetetlen, hogy a Fox ezt miért éli meg tragédiaként, hiszen három próbálkozásból sem sikerült egy emlékezetese filmet alkotni, én lehet elengedném a kezét ennek a franchise-nak, de mit értek én a filmbizniszhez.

Az idei film reboot volt, négy fiatal története, akik egy alternatív univerzumban tesznek szert szuperképességekre, melyeket a miénkben kellene kamatoztatniuk. A szereposztással nem volt baj, Miles Teller, Kate Mara, Michael B. Jordan és Jamie Bell (különösen az első három) neve jól hangzik, Teller a Whiplash után nagyon keresett színésznek számít, Jordan pedig a Creed főszerepéért Oscar-esélyes is (a Fruitvale Stationért pedig meg is kellett volna nyernie 2013-ban de mindegy), viszont a rendező Josh Trank személye már nagyobb kérdőjel, korábban nem bíztak még rá hasonlóan nagy blockbustert, és nem is nagyon tudott mit kezdeni vele.

Igaz, a film megjelenése óta anyázza a Foxot, hogy az ő elképzelései sokkal jobbak voltak, de a final cut, azaz végső változat elkészítésének joga a producereké volt, akik új befejezést is forgattattak a filmhez és azért lett tré. Nem, nem azért, hanem mert egy rossz film volt. A 120 millió dollárból forgatott és még 100 milliós reklámköltséggel megtámogatott alkotás az első hétvégén 25,6 milliót termelt 4000 moziban, és az USA-ban 56 millióig jutott, a világpiacon pedig csak 111 millióig - azaz 167 milliónál megállt. Csak érdekességképpen: a december 18-i Star Wars VII-től 350 milliós nyitányt várnak a szakemberek.  

Nemcsak a nagy filmek tudnak nagyot bukni, ott van például Bill Murray Rock the Kasbah című 15 milliós vígjátéka, ami 3,2 milliót keresett, és a statisztikákat nézve az derül ki, hogy mozitermenként 100 nézőné, nem látta több a kiégett amerikai menedzser afganisztáni kalandjait (Murray karaktere egy tehetségkutatós énekes csajt akar kihozni az országból, hogy befuttathassa).

Hiába táncolt erotikusan a vásznon Emily Ratajkowski, a Miénk a világ című film 8 milliós költségének a felét sem tudta összekaparni, pedig az USA-ban egy ponton 2333 moziban is vetítették egyszerre. A nyitánya 1,76 milliós volt, és a lejtmenet még csak ezután jött. Szintén nem költöttek túl sokat a Jem and The Holograms című fantasy-musicalre, 5 milliós büdzséből forgott a nyolcvanas évek animációs sorozatára felhúzott film, ami minden idők negyedik legrosszabb nyitóhétvégéjét produkálta 1,3 millió nyitányával az olyan filmek között, amiket 2000-nél is több moziban mutattak be. 

A Disney sem tud mindenen keresni, igaz, egy olyan évben, amiben két Marvel-filmjük is megjelent (Bosszúállók 2 és Hangya) és az évet egy Star Wars VII zárja, simán belefér egy nagyjából 120 milliós bukás, amit a Holnapolisz jelentett. 330 milliót költöttek rá, és összesen 209 milliót termelt. A Warnernél már jobban szívják a fogakat mondjuk egy Pan láttán, ami a klasszikus Pán Péter-mese újabb feldolgozása, amiről ingyen megmondtam volna jóelőre, hogy nagyon szar ötlet, de nem kérdeztek. A 150 milliós gyártási és kb. 90 milliós marketingköltség márpedig nagyon sok pénz, ehhez képest a nyitánykor 3515 moziban besepert 15,3 millió dollár édeskevés, ahogy a 124 milliós összbevételtől sem lesznek boldogabbak a könyvelők. 

A végére maradt az év negatív rekordere, a Victor Frankenstein. A november 25-én, 2797 moziban bemutatott filmet 40 millió dollárból forgatták, szerepel benne James McAvoy, Jessica Brown Findlay, Andrew Scott, Charles Dance és az a Daniel Radcliffe, aki a harry Potter-filmek óta igyekszik bebizonyítani a nézőknek, hogy jó színész, és rá lehet bízni egy nagy blockbustert vagy akár egy egész franchise-ot is elbírna, de ezt senki nem hiszi el neki.

Mary Shelley kismilliószor feldolgozott klasszikusának legújabb inkarnációja Igor, Frankenstein samesze szemszögéből mutatja be az eseményeket, de ez annyira nem érdekelte az amerikaiakat, hogy az első hétvégén 2,4 millió dollárt hozott csak, és mivel az amerikai számfetisiszták mindent rangsorolnak, kiderült, hogy a 2500 mozinál több helyszínen bemutatásra kerülő filmek listáján ezzel az eredménnyel a legutolsó helyre került. (Érdekes, de a legrosszabb húsz film közé az idei kínálatból befért még a Blackhat, a Mortdecai és a Kötéltánc is.) A Victor Frankensein jelenleg 16 milliónál tart, a Fox legnagyobb bánatára. 

15%

Jo Nesbo Szomjúság

3980 Ft
3383 Ft
15%

Pan-dji Vádirat

3499 Ft
2975 Ft