A semmiből jött az év legnagyobb rejtélye

2016.02.02. 17:09
5 hozzászólás

Lehet érvelni a 2008-as Cloverfield érdemei ellen, de van pár betonbiztos közötte: ez volt az a film, ami sikeresen összeházasította a found footage, azaz kézikamerás/házivideós filmeket egy nagyszabású sci-fi ambícióival, ez volt a film, aminek az internet korában is olyan reklámkampánya volt, ami alapján szinte senki nem tudott semmit a kész termékről, és kicsit bölcsészszemlélettel ez volt az első amerikai film, ami feldolgozta 9/11 traumáit. Valójában úgy, hogy egy óriási szörny kimászott a tengerből és ledózerolta New York városát, de akkor is, az összeomló épületek között szálló porban bolyongó helyiek látványa onnan lehetett ismerős.

 A Cloverfield rendezője, Matt Reeves azóta gyorsan szállt felfele a ranglétrán, a szörnyfilmje után leforgatta az Engedj be! című svéd vámpírfilm remake-jét, illetve még innen is tovább dobbantott a Majmok bolygója-franchise felé. J.J. Abrams producerről nem is beszélve. Az addig is rejtélyekkel kufárkodó Abrams a Cloverfield kampányában megmutatta, hogy még ebben a korban is meg lehet azt csinálni, hogy semmi konkrét infót nem tudunk meg a filmről, mégis hatalmas lesz az érdeklődés iránta. Ráadásul az első előzetes – amiben a Szabadság-szobor feje egy New York-i utcán landolt – úgy ment le az amerikai mozikban, hogy még filmcím sem volt hozzá. Vicces internetes kincsvadászat viszont igen. Az előzetes egyik szereplőjének pólóján a Slusho nevű, nem létező cég logója tűnt fel, a névre rákeresve aztán el lehetett indulni egy olyan online, átvitt értelemben vett bújócskára, ahol lehetett a filmről apró részleteket megtudni, de a teljes képet soha.

Szóval a Cloverfieldet lehet szidni, idegesíthet sok embert a kézikamerázás, a pici szörnyek, a tényleg kicsit tenyérbemászó főszereplők, de hatalmas siker volt, és mint minden hatalmas sikernél, akkoriban felmerült a lehetősége annak, hogy készülnek majd folytatások. Pár kósza pletyka után aztán néma csönd, Reevesnek és Abramsnek is lett bőven más dolga.

Aztán se szó, se beszéd, idén januárban megjelent a mozikban, és egy időben vele az interneten a 10 Cloverfield Lane előzetese:

Senki sem tudott arról, hogy ez a film készülne. Senki sem tudta, hogy ki játszik benne. Senki sem tudta, hogy elkészült, hogy miről szól. Teljes titoktartás volt körülötte, még durvábban, mint az új Csillagok háborújánál. Ami azért nagy szó, mert mégis az előző évtized egyik legnagyobb felhajtást generáló amerikai filmjéről volt szó.

Lássuk, hogy mit tudunk a 10 Cloverfield Lane előzetese alapján. Egy fiatal nő (Mary Elizabeth Winstead), egy fiatal férfi (John Gallagher Jr.), és egy idősebb férfi (John Goodman) együtt élnek egy bunkerben, de láthatólag nem a legjobb a viszonyuk. A nő láthatólag szökni akar, leüti a férfit, megszerzi a bejárat kulcsát, de mielőtt kinyitná az ajtót, elszörnyed. És vége. Az utolsó feliratokból megtudhatjuk, hogy a filmet Dan Trachtenberg rendezte. Neki ez az első filmje lesz, egyetlen komolyabb munkája eddig a több milliós nézettséget összehozó Portal: No Escape című rajongói kisfilm, ami a Portal című videojáték-sorozat világában játszódik. Ezt még mindig meg lehet itt nézni. A forgatókönyvön pedig nem más segített be, mint a Whiplash író-rendezője, Damien Chazelle.

Azt viszont a címen kívül semmi sem mutatja, hogy a film valóban a Cloverfield világában játszódna. Semmi utalás nincsen benne arra a pusztításra, ami az előző filmben történik, nem tudjuk, hogy a szörny fel fog-e tűnni benne, és azt sem tudjuk, hogy pontosan milyen évet írunk (bár a mobiltelefon segít nagyjából belőni).

Abban sem lehetnénk biztosak, hogy ez valóban ugyanaz az univerzum. Egészen addig nem is lehetett sejteni, amíg a Cloverfield eredeti marketinggépezete be nem indult. A 2008-as film kampányának szerves része volt, hogy egy csomó kamu céget és honlapot találtak ki. Az első fajtából hirtelen az egyik aktivizálta magát és elkezdett e-maileket küldözgetni. A Cloverfield szélesebb körű története szerint a Tagruato néven futó fúrócég egyik fúrótornya nem sokkal az első film történései előtt megsemmisül – feltehetőleg a szörny hatására. Nem mellesleg a Tagruato elviekben a Slusho nevű üdítőital gyártója is. A cég kamu email-profilja pedig 2008 óta elkezdte az első leveleit kiküldeni, egyelőre az ártalmatlannak tűnő, „2016 legjobb dolgozója” tárggyal.

10cloverfield supply

A másik ilyen dolog, amin el lehet indulni az előzetes alapján, az a Swamp Pop nevű, egyébként létező, üdítőital-gyártó cég. Az üdítőjük feltűnik a trélerben, és ha felmegyünk a honlapjukra, lehet látni, hogy árulnak egy kifejezetten atomháború idejére készített ellátmány-készletet 4813 dollárért. Pont ezeket a számokat pötyögik be az előzetes elején a zenegépbe. Az ellátmány egyébként elfogyott, élelmes netezők megkeresték a Swamp Popot, hogy miért, és azt a választ kapták, hogy a keleti parti nem várt események miatt akadozik a szállítmány. Nyilván egy bazinagy szörny miatt.

Engem ezek a kampányok mind szórakoztatnak, még ha végeredményben nem is vezetnek sehova. Kifejezetten örülök, hogy a Cloverfield kap egy folytatást, még ha teljesen más formában is, mint az első film. És annak szintén örülök, hogy 2016-ban is el tud készülni egy olyan film, aminek a készítéséről nem tudósítanak maguk a készítők vagy a sajtósaik folyamatosan. Néha jó dolog, ha meglepnek minket.

A 10 Cloverfield Lane-t március 31-én kerül a magyar mozikba.