Mi ezeknek a filmeknek adnánk az Oscart

2016.02.28. 19:47

Oscar-gála minden évben van, de utoljára 27 éve fordult elő, hogy magyar filmért is lehet izgulni: idén a Saul fiának lehet szorítani, hogy megnyerje a legjobb idegen nyelvű filmért járó Oscar-díjat, de ezen kívül még egy csomó másik díjat is osztanak majd: Leonardo DiCaprio és Sylvester Stallone is elnyerheti élete első Oscarját. Ahogyan az elmúlt években mindig, az Index is kiosztotta a saját díjait, mi ezeket a filmeket díjaznánk az Oscaron.  

Szeretne még többet tudni a vasárnapi Oscar-gáláról? Ha van 64 perce, hallgassa meg főzés-teregetés-mosogatás vagy autózás-edzés-utazás közben az új podcastunkat, amiben az Oscar-díjátadóról dumálunk egy órán keresztül.

Az Oscar-jelöltek listája, boldozva, akik valójában nyerni fognak 

A legjobb film:

Big Short
Kémek hídja
Brooklyn
Mad Max 4
Mentőexpedíció
A visszatérő
A szoba
Spotlight 

A legjobb rendező

George Miller (Mad Max 4) 
Adam McKay (Big Short)
Lenny Abrahamson (A szoba)
Alejandro González Iñárritu (A visszatérő)
Thomas McCarthy (Spotlight)

Legjobb adaptált forgatókönyv

Big Short
Brooklyn
Carol
Mentőexpedíció
A szoba

Legjobb eredeti forgatókönyv

Kémek hídja
Ex Machina
Inside out
Spotlight
Straight Outta Compton

Legjobb operatőr

Carol
Aljas nyolcas
Mad Max 4
A visszatérő
Sicario

Legjobb animáció

Anomalisa
Boy and the World
Inside Out
Shaun the Sheep
When Marnie Was There

Legjobb férfi színész

Bryan Cranston, Trumbo
Matt Damon, Mentőexpedíció
Leonardo DiCaprio, A visszatérő
Michael Fassbender, Steve Jobs
Eddie Redmayne, A dán lány

Legjobb színésző

Cate Blanchett, Carol
Brie Larson, A szoba
Jennifer Lawrence, Joy
Charlotte Rampling, 45 év
Saorsie Ronan, Brooklyn

Legjobb női mellékszereplő

Jennifer Jason Leigh, Aljas nyolcas
Rooney Mara, Carol
Rachel McAdams, Spotlight
Alicia Vikander, A dán lány
Kate Winslet, Steve Jobs

Legjobb férfi mellékszereplő

Christian Bale, Big Short
Tom Hardy, A visszatérő
Mark Ruffalo, Spotlight
Mark Rylance, Kémek hídja
Sylvester Stallone, Creed

Legjobb film: Spotlight

Noha az Akadémia akár tíz filmet is jelölhetne a legjobb film Oscar-díjára, idén csak nyolc kapta meg ezt a kitüntetést, nem került be a legjobb filmek közé sem a Straight Outta Compton, sem az Inside Out, sem a Saul fia. A nyolc jelölt közül nem árulunk el titkot azzal, hogy mi a Spotlightot szerettük a legjobban, de annál meglepőbb volt, hogy a második helyre holtversenyben a Big Short és a Mad Max futott be nálunk. Thomas McCarthy rendezését egy "mindenféle parasztvakítás nélküli, tisztán az oknyomozásról szóló, mégis elképesztően izgalmas filmnek" tartottuk, Adam McKay Big Shortjának szabályosan a rajongói lettünk, a Mad Max 4-en pedig állva tapsoltunk (noha volt olyan indexes, aki visszakérte a mozijegye árát). Igen: A visszatérő kimaradt, egy emberen kívül mindenki megveti ezt a filmet, ami a valóságban valószínűleg megnyeri a díjat. Vagy nem: ugyanis idén is előállt az a helyzet, hogy a filmakadémia mögött álló szakmai kamarák a saját díjátadóikon teljesen más filmeket díjaztak: a producerek kedvence a Big Short volt a PGA-n, a rendezők A visszatérőt díjazták DGA-n, a színészek pedig a Spotlightot a SAG-on. A vasárnap este sok előre borítékolható eredmény lesz, a legfontosabb díj nem tartozik ezek közé. 

Legjobb rendező: George Miller és Adam McKay

Dehát nem ezt hívják rendezői víziónak? - kérdezte Klág Dávid, amikor a podcastban azt próbáltuk megfejteni, hogy mitől ennyire jó a Mad Max. De az is igaz, hogy a Big Short alapjául szolgáló roppant szórakoztató könyvből is nagyon nehéz lehetett olyan pörgős és izgalmas filmet készíteni, mint amilyen Adam McKay filmje lett. De ezt sajnos csak mi gondoljuk így: hiába adnánk a legjobb rendezés díját a Babe 2 vagy a Taplógáz rendezőjének, a Filmakadémia minden bizonnyal azt a teljesítményt fogja díjazni, hogy A visszatérőt pokoli körülmények között forgatták, úgyhogy Alejandro González Inárritu 2016-ban is legjobb rendező lesz, miközben 2015-ben is ő nyerte ezt az elismerét, csak akkor a Birdmanért. 

Legjobb adaptált forgatókönyv: A szoba és Big Short 

Az amstetteni rém borzalmas történetéből ugyanaz az Emma Donoghue írt előbb regényt, majd forgatókönyvet, úgyhogy egyszerre jelölték Booker-díjra és Oscar-díjra. Adam McKayt teljesítményét pedig nem győzzük eleget dicsérni, hiszen abban, hogy a világot bedöntő válságról egy szórakoztató filmet csináltak, abban elég nagy szerepe volt a forgatókönyvnek is, amit Charles Randolphfal közösen írt. Itt már szerencsére egyezik az ízlésünk az Akadémiával: szinte biztos, hogy ezt a díjat a Big Short nyeri majd, és ha mégsem, akkor valószínűleg A szoba lesz a befutó. 

Legjobb eredeti forgatókönyv: Spotlight

Az Inside Out és az Ex Machina is kapott tőlünk egy-egy szavazatot, elismerve mindkét film mögötti bravúros teljesítményt, már ami a forgatókönyv eredetiségét illeti, de az az igazság, hogy ez az a díj, amit egészen biztosan a Spotlight fog nyerni, és nálunk is erre szavaztak a legtöbben, mert bár igaz történeten alapul, de úgy sikerült ezt a nehezen feldolgozható témát visszafogottan és ízlésesen feldolgoznia, hogy közben izgalmas és hiteles tudott maradni. Márpedig ez Tom McCarthy és Josh Singer érdeme, jár érte a szobor, lehet a színpadra fáradni. A Coen-fivérek szomorú estéje lesz ez: egy évvel ezelőtt mennyire másként hangozhatott az, hogy az egyik forgatókönyvükből maga Spielberg csinál filmet, most meg végignézhetik, hogy egy darab díjat nem nyer a Kémek hídja. 

Legjobb operatőr: John Seale, Mad Max 4

Még mindig oda térünk vissza, hogy a Mad Max 4 szerintünk az év leglátványosabb filmje volt, amiben megmutatkozott, hogyan lehet csúcsra járatni egy hosszú évek aprólékos munkájával építgetett rendezői víziót, amiben az operatőr munkáját is nagyon nagyra tartjuk. Kár, hogy ez rajtunk kívül senkit sem érdekel, a vasárnap esti gálán ugyanis ezt a díjat minden bizonnyal Emmanuel Lubezki viszi majd, aki ezzel azt a mesterhármast fogja behúzni, hogy három egymást követő évben kapott Oscar-díjat: 2014, Gravitáció, 2015, Birdman, és idén A visszatérő. Miközben Roger Deakins meg számolgathatja, hogy ez a tizenharmadik jelölése a Sicarióért, és most sem sikerült megnyernie. 

Legjobb animáció: Anomalisa

Ez is csak az álmainkban történhet: ezt a kategóriát szinte egészen biztosan az Inside Out viszi, ami egy csodálatos és szomorú film arról, hogy a gyerekkor egyszer majd végetér, és semmit sem tudunk tenni ellene. Nem csoda, hogy az Inside Out és a mélybe zuhanó rózsaszín elefánt térdre kényszerítette az egész világot, de azok a kevesek, akik látták az Anomalisát, azaz másfél óra kitépték és jól megcsócsálták a szívét, azok legszívesebben adnának még egy Oscar-díjat Charlie Kaufmannak, aki legutóbb A makulátlan elme örök ragyogása forgatókönyvéért nyert díjat. 

Legjobb férfi főszereplő: Michael Fassbender, Steve Jobs

Az már talán kiderült, hogy nem annyira szerettük A visszatérőt, úgyhogy Leonardo DiCaprio extrémsport-teljesítményét sem értékeltük valami nagyra - ennek ellenére szinte biztos, hogy ő fogja kapni a díjat, és igazság szerint mi is nehezen döntöttük el, hogy ha nem neki, akkor mégis kinek adjuk a díjat. Biztos, hogy nem Eddie Redmayne-nek, biztos, hogy nem Matt Damonnak,  és biztos, hogy nem Bryan Cranstonnak, úgyhogy maradt  a Steve Jobsot megformáló Michael Fassbender, aki mint mindig, ebben a filmben is nagyszerűen dolgozott, úgy formált meg egy rettenetesen összetett karaktert, hogy mindössze három, igaz elég hosszú jelenete volt rá. És nálunk ez szobrot ért. És mennyi vicces gif lehetne abból, ha elvinné Leó elől az Oscart! Sajnos nem lesz. 

Legjobb női főszereplő: Brie Larson, A szoba

Brie Larson szépen építgette a színészi karrierjét egészen gyerekkorától kezdve a kötelező tinifilmes körökön át sikerült átmentenie magát a független filmekbe, és a minőségi tévésorozatokba, és nemcsak sikerült megcsípnie A szoba főszerepét, de mindezt egy olyan évben, amikor Jennifer Lawrence már labdába sem tud rúgni. Az Akadémia szereti felfedezni a friss új arcokat, az pedig egyértelmű volt, hogy egy ilyen szerepért az Oscar-jelölés minimum jár, de Brie Larson most jókor volt jó helyen, meg fogja kapni a neki járó Oscart. És mi nagyon örülünk ennek, csak azért szomorkodunk, mert ha kisfiút alakító Jacob Tremblayt is jelölték volna, akkor neki is adtunk volna egy indexes Oscart! 

Legjobb női  mellékszereplő: Jennifer Jason Leigh, Aljas nyolcas

Nálunk ugyan Tarantino nagyszájú gengsztere nyerte a szavazást, ezt a díjat a valóságban vagy Alicia Vikander vagy Kate Winslet fogja hazavinni. Alicia Vikandernek elég jó éve volt, és noha A dán lány közel sem lett akkora sláger, mint amilyennek mondjuk egy évvel ezelőtt látszott, abban mindenki egyetért, hogy ő tette nézhetővé a filmet, miközben számtalan filmben játszott az év során, és mindegyikből kiragyogott - és itt megint visszatérünk oda, hogy az Akadémia szeret fiatal tehetségeket felkarolni a karrierjük elején. Kate Winslet viszont belerondíthat az idillbe: nem várt módon jól fogadták a Steve Jobsos szereplését, és lehet, hogy már az Akadémia is látja maga előtt azt a képet, amin a friss Oscar-díjas Leonardo DiCaprio ölelkezik a Kate Winslettel - egy fotó, amire a Titanic óta várunk. 

Legjobb férfi mellékszereplő: Sylvester Stallone, Creed

Sylvester Stallonét utoljára 1977-ben jelölték, a Rocky forgatókönyvírójaként és főszereplőjeként, mindkét díjat a Hálózat vitte el előle. És hiába erős versenyző a többi jelölt is, ezt az ünnepi pillanatot nem fogja kihagyni az Akadémia, pláne, hogy az idén hetvenéves Stallone nagyon nagyot játszik a Creedben az öreg Rockyként élete legnagyobb ellenségével kell szembenéznie: a rákkal. Mi is neki adjuk ezt a díjat, és az Akadémia is. 

Az Oscar-gála magyar idő szerint vasárnapról hétfőre virradóra lesz, a Duna tévé élőben közvetíti majd, és a Médiaklikken online is lehet követni a műsort. Az Index percről percre közvetít majd. 

Ők szavaztak: Libor Anita, Klág Dávid, Varga Attila Sixx, Stöckert Gábor, Panyi Szabolcs, Kalas Györgyi, Fehér János, Sajó Dávid, Veres Szilárd. 

Ne maradjon le semmiről!