Titokban mindenki szétverne egy autót

2016.03.28. 01:04

Óriási hírünk van a benzingőz és a retró életérzés szerelmeseinek: az Indexen debütál először online formátumban a Turbometal Motorblog 2014-es kisfilmje, az elmúlt években a Bem moziban, a Toldiban és a Lurdyban is nagy sikerrel vetített Volvo Rush!

Ami nemrég a 61. Országos Függetlenfilm Fesztiválon a legjobb vizuális megvalósítás díját is elhozta.

Igen, ez az a kisfilm, amiben a szereplők tényleg rommá törnek egy Volvo 360 GL-t, aztán legurítják a roncsot egy szakadékba!

Oké, de mi is ez a Turbometal Motorblog?

Szuperlelkes jármű- és filmőrült magyar fiatalok csapata, akik 2010 óta vannak jelen a hazai autóséletben. Egyedi stílusú autós tesztjeiket többtízezres rajongótábor kíséri figyelemmel a Youtube-on (de a korábbi kisfilmjeik az Indavideón is fenn vannak), legutóbb a hazai autós újságírás fenegyereke, a Totalcar-alapító Karotta is bevallotta: óriási Turbometal-rajongó. A csapat alaptagjai:

  • Bernáth Milán, alias Cosmic Bunuel: Turbometal-alapító és csapatkapitány, rendező, operatőr, fotós
  • Bernáth Adrián: Turbometal-alapító, állandó főszereplő és tartalomszerkesztő
  • Mihálka Balázs: operatőr, fotós, szövegíró, tartalomgyártó
  • Firnigel Dániel: operatőr, fotós
  • Enyedi Csaba: operatőr, fotós
  • Rigó Péter: forgatási üzembiztos, szereplő
  • Géresi Gergely: kamera asszisztens, szereplő
  • Rözge Dávid: szereplő
  • Varga Tóth Simon: mopedmetal felelős
  • Szabó Patrik: tartalomszerkesztő

Mindezt ráadásul félig-meddig a régi Vico-filmek stílusában tették, azaz a képi világ pont olyan kellemesen homoksárga és karcos, mintha a Grindhouse-t néznénk, az akciójelenetek alatt őrült szintipop zene szól, a felvezető szöveg narrátora pedig nem más, mint a legendás felolvasó, Bozai József! Íme:

A 12 perces Volvo Rush premierje 2014 októberében volt a Toldi moziban (ahol a nagy érdeklődésre való tekintettel kétszer egymás után vetítették le), maga a film viszont 2013 nyarán készült, igen kalandos körülmények között. Az például, hogy a címbéli Volvót törik-e össze vagy valami mást, egyáltalán nem volt kőbe vésve. Erről maga a rendező, Bernáth Milán mesélt nekünk:

A típus nem volt specifikus csak, hogy valami ikonikust, valami akciófilmeset szeretnénk eljátszani egy autóval. Robbantani nem volt elég pénzünk, így maradt a szakadékba ugratás. Ki akartuk próbálni, hogy mi meg tudjuk-e csinálni, mint a filmekben, hogy az autó kitámasztott padlógázzal száguldjon. 

Könnyűnek hangzik, de egyáltalán nem volt egyszerű felvenni:

Ez egy igazi "killer shot" volt. Ha valaki beleakad induláskor az autóba, akkor azt magával rántja a mélységbe és hello-szevasz, ennyi volt. Ráadásul meg sem lehet ismételni. De a Volvo Rush tele van ilyen killer shotokkal. Úgy ülni a hátsó ülésen, hogy hiányzik az ajtó és a hátsókerékdobban kapaszkodni úgy, hogy közben driftel az autó, meg ilyenek.  Az marha jó érzés, hogy a visszanézve a felvett anyagot egy olyat adtál be, mint Bruce Willis, egy G.I Joe, Rambo vagy bármelyik klasszikus akcióhős. Akcióhősöst játszani matchboxokkal gyerekként is király, hát még mennyire az felnőttként, igazi autókkal!

Szerencsére a legdurvább sérülés egy vágás volt csupán, abban a jelenetben, amikor a Mad Maxet másoló, olcsó filmek kötelező maszkos-farmerdzsekis punkjai szétverik a Volvót a magyar pusztaságban.

Titkon azért mindenki szétverne egy autót, főleg mikor lerohad alatta a világ végén. Hát mi filmre vettünk egy ilyet is. A vér valódi. Amikor Rigó Peti bezúzta az ablakot a fejszével, akkor szanaszét vágta a kezét a szilánk. Annyira benne volt az adrenalin, hogy csak a kesztyűtartóban kotorászás után vettük észre: vérzett a keze a felvételben.

A film csúcsjelenete egyértelműen az, ahol a Volvo 360 GL belerepül a szakadékba. Ezt még 2013-ban vette fel a stáb, két nyári vasárnapon, egy régi külszíni bazaltbányában, a Balaton-felvidéken, Diszel határában:

A tesóm, Adrián és én ott nőttünk fel Tapolcán. Egy vasárnapi napon zuhant le a Volvo, mi meg ágyba zuhantunk nap végén. A roncstelepes fickó, akivel beszéltünk, csak kedd reggelre tudta vállalni, hogy elszállítja.

A Volvo roncsa így másnap őrizetlenül maradt - amit valaki szépen ki is használt.

Nem tudjuk, honnan lett meg ez az infó, de kedd reggelre szétrabolták az egészet. A négy kereket, a kormányt, a hátsó lámpákat, szőnyegeket, mindent elvittek, amit pénzzé lehet tenni. Másnap, mikor meglátta a bontós, teljesen készen volt. Azt hitte, keréken kell felhúzatni valami roncsot, de ezen még csak kerék sem volt, egy palacsinta maradt belőle!

És ha mindez nem lett volna elég, valaki fel is jelentette a Turbometal csapatát:

A rendőrök kiszálltak a helyszínre, szintén azon a hétfői napon mikor szétlopkodták a kocsit. Mi minden iratot kiszedtünk a Volvóból, hogy ne találjanak ránk, ha nem tudnánk egyből elszállíttatni, ezért egy mappába lefűztük őket. Hát persze, hogy ez a mappa kint felejtődött a bányában... A rendőri beidézés csakhamar meg is jött, és még egy párszor visszajártunk a tapolcai őrsre egy kis "beszélgetésre", mire vége lett az ügynek.

Más szituációkban is találkozott a rendőrökkel a stáb, mivel a forgatás végén lökték a szakadékba a Volvót. Előtte Bicskénél verték szét, majd az épülő M0-ásnál autós üldözőst forgattak, aztán le kellett juttatni a bányához. Persze erre ma már nevetve emlékeznek vissza Bernáth Milánék:

Valahogy le kellett juttatni a Volvót Diszelbe a bányajelenethez. Letrailerezni egy vagyon lett volna, így úgy döntöttek a srácok. Rigó Peti és Mihálka Balázs, hogy lábon leviszik éjszaka az autót. Itt már nem volt se bal lámpa, se szélvédő, de azért nekivágtak az éjszakának, és a körülbelül 200 kilométeres útnak.

És mintha csak egy vígjátékban lettek volna főszereplők, Várpalotánál bekaptak egy rendőri igazoltatást:

Peti a hiányzó szélvédőn keresztül adta oda az okmányokat, a rendőr feje leírhatatlan volt. De csak megsajnálta őket , mert továbbengedte az autót. Csak annyit kért, hogy tegyék fel a rendszámot elöl. És persze éppen egy óriási nyári vihar volt a város határában, pont abban az irányban, amerre hajtottak a srácok. Rommá áztak mire leértek, de legalább nem kellett ablaktörlőzni, mivel már szélvédő sem volt.

A Volvo szétverése és szakadékba gurítása mellett persze történet is van a filmben. Ráadásul micsoda történet! Vhs-korszakot idéző, hamisítatlan B-kategóriás bosszúdráma ez!

Közel állnak hozzánk a régi Vico-filmek. De már elég régi élményeink vannak velük kapcsolatban ahhoz, hogy bátran belekezdjünk saját dolgokba, amik aztán a felszín alatt ezekre hasonlítanak. A Volvo Rush-nál a hangulat volt a lényeg, a történet másodlagos, mint általában az ilyen grindhouse filmekben. Kell egy bosszúsztori, és már meg is van a film vezérfonala.

Ezek után nem csoda, ha a zseniálisan oldszkúl trailer is pont olyan lett, mintha a Volvo Rush egy Vico-film lenne, amihez természetesen most is Bozai József olvassa fel a bevezető szöveget:

Bár a Volvo Rush főszereplője, a Jézus-frizurás Noah Wayle, Bernáth Adrián volt, a filmben már az ismert színész és szinkronszínész,  Zámbori Soma  kölcsönözte a hangját. Ezzel sokkal profibb, filmszerűbb lett a végeredmény. Ráadásul Zámbori a stáb legnagyobb meglepetésére, miután leszkennelte a srácok munkáit, azonnal elvállalta a felkérést (sőt, azóta már az időben később készült, de a neten a Volvo Rush-nál korábban debütáló  Tesla-videóban  is ő a narrátor). Pedig amikor Bernáth Milán megkereste azzal, hogy lenne-e kedve narrálni a Volvo Rush-t, arra számított, hogy a színész elhajtja majd, vagy nem is válaszol semmit.

Legnagyobb meglepetésemre tetszett neki az ötlet. Érted, Ryan Gosling, meg Amerika kapitány magyar hangjának! Teljesen kész voltunk! Iszonyatosan felnézünk rá, igazi nagyágyúnak tartjuk.

A Volvo Rush-t az elmúlt években a Toldi és a Bem  mozikba szervezett vetítéseken  is teltházzal vetítették, tavaly pedig a Lurdyban egy igazi grindhouse-filmes double feature részeként a hasonlóan agyament vhs-filmparódiával, a Kung Fury-val együtt lehetett megnézni.

És hogy mik a Turbometal Motorblog tervei a jövőre nézve? Egyrészt továbbra is készítik a rendhagyó autós videóikat a maguk és a rajongóik örömére. De olyan bérmunkákat is szívesen elvállalnak, mint amilyen a Mary PopKids Nightdrive-ja, a  Range Rover Evoqe  hivatalos magyar szpotja, vagy a  Mokka Cycles  motoros videója. Egy biztosan közös ezekben az alkotásokban, érezni bennük a hamisítatlan Turbometal-feelinget.

A Turbometal egy zseniális filmes gyakorlóterep, ez a digitális naplója a kalandos életünknek. Ezek a kalandok egyébként is megtörténnének velünk, de így, hogy van velünk egy kamera, mások is bepillanthatnak a metál világunkba. 

Ne maradjon le semmiről!